InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Verscheidene redenen hoog elektraverbruik

Verscheidene redenen hoog elektraverbruik

Hebt u meer apparaten aangeschaft? Airconditioning bijvoorbeeld om tijdens de hete zomermaanden te kunnen genieten van een frisse bries in uw woning. Of wellicht een zonnehemel om in de wintermaanden zo nu en dan eens bij te kunnen kleuren.

Meest voorkomende redenen

Reden van een hoger verbruik kan de leeftijd van uw kinderen zijn. De meeste kinderen gaan geleidelijk aan steeds meer gebruik maken van hun eigen kamer en zodoende meer gebruik maken van de apparatuur die daar staat. Verouderde apparatuur kan behoorlijk funest zijn. Zeker wanneer het gaat om een koelkast of vriezer. Deze verbruiken steeds meer energie om hetzelfde resultaat te behalen. Let u ook op of de sluitstrips van voornoemde apparaten in orde zijn en of de apparaten niet in de buurt van een warmtebron staan. Dat de apparaten waterpas staan is tevens van belang. Raadzaam is het ook een defecte diepvriesklep te vervangen, dus nimmer een dergelijke klep laten ontbreken.

Sluipverbruik

Tevens is er over het algemeen sprake van sluipverbruik. Hierbij kan gedacht worden aan verschillende apparaten waarbij het mogelijk is deze stand-by te laten staan; zoals tv, video, combi-magnetron, draadloze toestellen(bv draadloze telefoon), satellietontvangers enzovoort.

Transformator

Bepaalde apparaten zijn in het bezit van een transformator, bijvoorbeeld een laptop of halogeenlampen. De transformator zorgt ervoor dat de netspanning van 230 Volt wordt omgezet naar de gewenste lagere wisselspanning. De transformator verbruikt circa 5 Watt aan elektriciteit. Dus ook wanneer het apparaat wordt uitgezet is er sprake van een zogenaamd sluipverbruik. Bij een lamp is het mogelijk een schakelaar te plaatsen tussen de transformator en het stopcontact. Een eenvoudige oplossing is de stekker na gebruik uit het stopcontact te verwijderen.

Dimmers

Evenals transformators onttrekken dimmers elektra wanneer het apparaat uit staat. Over het algemeen worden dimmers gebruikt om lichtintensiteit te regelen van lampen. Een schakelaar plaatsen tussen de dimmer en het stopcontact of de stekker eruit halen kan hier tevens sluipverbruik voorkomen. Besparen op elektriciteit wanneer het gaat om een gloeilamp of een halogeenlamp is minimaal. Het is elektriciteitsverbruik is namelijk nog steeds 75% wanneer het licht 50% gedimd is. Spaarlampen zijn in het geheel niet geschikt om te dimmen; de lamp zal gaan knipperen bij een te lage spanning. Wel is er de mogelijkheid om een spaarlamp aan te schaffen die reeds voorzien is van verscheidene standen, over het algemeen zijn dit er twee. Naar wens kan de lamp dan op volle of halve kracht branden.

Elektronische dimmers

Speciale spaarlampen hebben wel de mogelijkheid om gedimd te worden. Deze spaarlampen zijn in het bezit van een steekfitting. Hiervoor zijn elektronische dimmers ontwikkeld. Deze dimmers zijn ook bruikbaar bij TL-buizen met een elektronische voorschakelaar. Pluspunt is dat wanneer de lamp op halve kracht brandt, het energieverbruik ook daadwerkelijk 50% is.

Wellicht kunt uw voordeel ermee doen door het artikel 'Hoge energierekening' door te nemen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Miriiam, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Transformator
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dimmer

Reageer op het artikel "Verscheidene redenen hoog elektraverbruik"

Infoteur: Miriiam
Laatste update: 15-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Hoge energierekening
Schrijf mee!