Bezine besparen met autorijden door het nieuwe rijden
Met benzineprijzen van rond en boven de 1,80 euro per liter is het verstandig om zoveel mogelijk benzine te besparen. Dat kan met het nieuwe rijden. Maar hoe zorg je ervoor dat het zo weinig mogelijk benzine verbruikt tijdens het autorijden?
Aantal tankbeurten beperken door het nieuwe rijden
Met hoge benzineprijzen is het niet erg prettig om af te rekenen bij het tankstation. Zeker niet als je je auto elke dag nodig hebt voor werk of opleiding. Maar wie er rekening mee houdt, kan het aantal tankbeurten zeker beperken. Dit kan met het nieuwe rijden. Daarmee is het brandstofverbruik van een auto met zeker 10 procent te verminderen. Bovendien is het ook nog eens beter voor de auto en gaat hij daardoor langer mee. En het is beter voor het milieu.
Speciale trainingen voor het nieuwe rijden
Er zijn rijscholen in Nederland die speciaal het nieuwe rijden onderrichten. Deze cursussen zijn overigens meestal voor chauffeurs van transportbedrijven. Maar ook een particulier die het nieuwe rijden onder de knie wil krijgen kan zo’n cursus gewoon volgen. In de auto’s die voor dergelijke cursussen worden gebruikt zit een speciale extra brandstofmeter die het verbruik per rit bijhoudt. Daardoor kan de cursist ook heel goed zien wat het verschil is tussen de eigen rijstijl en het nieuwe rijden.
Remmen en gas geven: veel benzineverbruik
Remmen en weer gas geven doet de motor van een auto benzine zuipen. De brandstof wordt in de auto gepompt om die meteen weer te verbruiken in de remmen. Overigens slijten de remblokken daarvan ook nog eens extra. Voor elke drempel en voor elke rotonde afremmen is dan ook niet de manier. Wie benzine wil besparen moet zoveel mogelijk proberen om door te rijden. Dat betekent de snelheid aanpassen aan de rest van het verkeer en eigenlijk nooit stoppen. (Wat natuurlijk bij een file niet kan).
Hoe rijd je zo in je auto dat je de minste benzine verbruikt?
In het nieuwe rijden komt het er vooral op neer dat een aantal zaken belangrijk zijn. Dit zijn:
- De auto uit laten rollen. Dus niet gas geven op een afrit tot het einde en dan afremmen, maar de afslag nemen en dan het gas loslaten. Wie dat probeert zal merken dat je daarmee de hele afrit kunt halen. Maar ook anticiperen op het verkeer voor je. Geen gas meer geven als je ziet dat het verderop langzaam rijdt of stilstaat. Geen gas meer geven als er een verkeerslicht verderop is. Zeker 100 meter voordat er een drempel of rotonde is, het gas los laten.
- Zo snel mogelijk opschakelen naar een hogere versnelling. En die versnelling dan zo snel mogelijk vasthouden. Door in een hoge versnelling te rijden drijven de draaiende wielen de motor aan, in plaats van dat de motor de draaiende wielen aandrijven. Door de grotere tandwielen is er in een hogere versnelling minder weerstand. Bij 80 kilometer kun je gewoon in zijn 5 rijden, bij 50 kilometer in de 4.
- Bochten zo wijd mogelijk nemen. Door een bocht zo wijd mogelijk te nemen bij bijvoorbeeld de oprit naar een snelweg, staat er minder kracht op de banden. Minder wrijving kost minder brandstof en de banden slijten daardoor ook minder.
- Cruisecontrol aan op de snelweg. Op de snelweg de cruisecontrol aanzetten bespaart aanzienlijk. Hoe gelijkmatiger de snelheid, hoe lager het verbruik van benzine.
- Beter vooruit kijken. Door beter te anticiperen op het verkeer bespaar je ook benzine. Door vooruit te kijken kun je alle rotondes en verkeerslichten nemen zonder te hoeven stoppen en dus te remmen en gas te geven. Wie van afstand al veel auto’s ziet wachten, weet dat het verkeerslicht snel op groen gaat springen.
- Motor uitzetten. Bij een brug of een overgang loont het al om de motor 1 minuut uit te zetten.
- Airconditioning en achteruitverwarming kosten veel brandstof. Zet die dus uit als je geld wilt besparen.
- Bandenspanning. Controleer zeker eens per maand de bandenspanning, want een goede spanning zorgt voor minder benzineverbruik.