InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Erfenis regelen, regel uw testament

Erfenis regelen, regel uw testament

Erfenis regelen, regel uw testament Zonder testament wordt uw nalatenschap volgens de wet verdeeld. Met testament regelt u de verdeling van uw erfenis en wie wel/niet erft. In een testament worden de personen of goede doelen, het onterven van kinderen, uitsluiting van (ex) partners vastgesteld. Tevens kunt u bepalen of u alvast gaat schenken aan vrienden, kinderen of goede doelen zodat de erfbelasting vermindert.

Regelen van testament, naar de notaris

Voor het regelen van de erfenis gaat u naar de notaris. Zonder testament regelt de wet de verdeling van de nalatenschap. Bent u gehuwd, dan erft uw echtgenoot. Bent uw gehuwd met kinderen, dan hebben uw kinderen ook recht op een deel van de erfenis. Zij krijgen hun deel van de nalatenschap wanneer de laatste ouder overleden is. Bent u ongehuwd en kinderloos, dan erven uw bloedverwanten, ook de halfzussen en halfbroers.

Wie recht heeft op nalatenschap zelf bepalen

De erfenis wordt verdeeld volgens regels van het erfrecht, indien u niets geregeld heeft. Gelukkig kunt u bepalen wie van uw erft en kan er in een testament worden afgeweken van wettelijke regels. Het gaat bij nalatenschap niet alleen om geld, maar ook om spullen, onroerend goed en andere goederen. U hoeft niet alleen uw kinderen aan te wijzen als erfgenamen, uw nalatenschap kan ook voor vrienden, goede doelen en kleinkinderen zijn.

Bent u niet getrouwd en is er geen samenlevingscontract, maar wilt u wel nalaten aan uw partner? Dan laat u in uw testament bijvoorbeeld opstellen dat u de gezamenlijke spaarreking en uw helft van de woning nalaat aan uw partner. Wanneer u dit niet in de nalatenschap regelt is het niet vanzelfprekend dat uw partner uw huis en spaarrekening erft. Uw nalatenschap, de gezamenlijke spaarreking en de helft van het huis, zou naar uw ouders kunnen gaan

Erfgenamen uitsluiten of onterven

Wanneer u niet wilt dat kinderen recht hebben op de erfenis kunt u naar de notaris gaan om hen te onterven. Toch hebben de kinderen ondanks onterving recht op een deel van de nalatenschap. Zij kunnen het testament aanvechten en de helft van de nalatenschap die zij zouden hebben gekregen als er van onterving geen sprake was geweest, krijgen.
Erfgenamen uitsluiten is ook bij de notaris te regelen, middels een uitsluitingsclausule. Dit kan het geval zijn bij partners van uw kinderen of een nieuwe partner van uw ouder.

Nalatenschap verkleinen door schenkingen

Wie een erfenis ontvangt, betaalt erfbelasting. Helaas geldt: hoe hoger de nalatenschap, hoe meer belasting er betaald moet worden. Om de erfbelasting te verminderen zou reeds materiële dingen en geld kunnen schenken tijdens uw leven. Zo vermindert u de waarde van de erfenis en hoeven de erfgenamen straks minder belasting te betalen. Schenkingen hebben het voordeel dat u zelf bepaalt wie er geld of goederen krijgt.

Als u naar de notaris gaat om uw nalatenschap te regelen, denkt u dan aan

  • het op de hoogte zijn van schenk- en erfrechtregels (kijk bijvoorbeeld bij www.belastingdienst.nl)
  • uw partner: deze kan ook zijn/haar erfenis regelen
  • alle bezittingen duidelijk omschrijven

Bereid u in ieder geval zorgvuldig voor voordat u naar de notaris gaat om uw erfenis te regelen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Erfenis regelen, regel uw testament"

Infoteur: Ssandra3108
Gepubliceerd: 12-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!