InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat kost een waterbed?

Wat kost een waterbed?

Wat kost een waterbed? De ene vindt het heerlijk, terwijl een ander er nooit aan zou kunnen wennen. De mensen die gewend zijn aan een waterbed, willen nooit weer zonder. Een waterbed heeft een matras dat gevuld is met water. De uitvinder van dit bed, Neil Arnott, heeft dit bed ontwikkelt om het doorliggen van patiënten te voorkomen. Veel mensen denken dat een waterbed erg kostbaar is doordat deze constant verwarmd moet worden, maar de jaarlijkse lasten zijn nog te overzien.

Een waterbed dat niet verwarmd is, koelt het lichaam af. Het water in het matras moet dus wel verwarmd worden. Een waterbed is wel duur in aanschaf, maar de prijsverschillen zijn groot. Dit geldt ook voor het verschil in kwaliteit.

Een waterbed geeft een zwevend gevoel

Bij een waterbed is het belangrijk om een goede stabilisatie te hebben. Dit moet om te voorkomen dat het matras een golvende beweging maakt zodra u beweegt op het bed. U slaapt als het ware op water, waardoor het een ontspannend gevoel geeft.

Wat kost een waterbed?

De goedkoopste matras begint bij ongeveer 450 (tweepersoonsmatras). Voor een waterbed van een goede kwaliteit, moet u ongeveer uitgaan van een bedrag tussen de 1.500 en 2.500, uitgaande van een tweepersoonsbed. De bedden zijn duurder, maar de matrassen gaan ook langer mee. De meeste fabrikanten geven een garantie van vijf jaar, maar het matras kan eenvoudig vijftien jaar mee.

Dit geldt zeker in het geval u kiest voor een systeem waarbij de onderdelen los van elkaar te vervangen zijn. Een reguliere matras moet op den duur vervangen worden, doordat de inhoud niet meer voldoende stevigheid kan bieden, maar dat geldt uiteraard niet voor water.

Hoeveel kost een waterbed aan stroom?

Veel mensen denken dat de waterbed ook grote kosten met zich meebrengt wat betreft het verwarmen van het bed. De waterbedden van tegenwoordig zijn echter zeer zuinig. U kunt ongeveer uitgaan van een bedrag tussen 35 tot 75 op jaarbasis. Indien u kiest voor hoge temperaturen, zal de rekening veel hoger uit gaan vallen, maar met een gemiddelde warme blijft u onder de honderd euro per jaar.

Wie betaalt de kosten bij een lek in het waterbed?

Er zit garantie op de bedden. De fabrikant zal de kosten vergoeden van het repareren van het lek. Buiten de garantieperiode kunt u het bed over het algemeen ook eenvoudig zelf plakken. U laat het bed eerst leeg lopen en zoekt het gaatje. Vervolgens kunt u het zelf gaan repareren. Op het internet treft u hiervoor eenvoudige instructies aan.

Wie betaalt de waterschade ten gevolge van een lek?

De fabrikant draait gedurende de garantieperiode op voor de kosten van het repareren van het bed zelf. Bij het lek raken van het bed zal het water er niet uitspuiten en zal in eerste instantie opgevangen worden in het bed zelf. Mocht het toch gebeuren dat het water schade aanricht aan uw huis, kunt u hiervoor de verzekeraar van het huis aanspreken.

Hoe moet een waterbed worden onderhouden?

Het water moet geregeld vervangen worden. In het matras kunnen zich algen en bacteriën ophopen, waardoor er luchtbellen ontstaan. Dit zal resulteren in een klotsend matras. Om dit tegen te gaan wordt er aan het water een conditioner toegevoegd. Het matras zelf moet u schoonhouden met een nat doekje en een paar keer per jaar het matras reinigen met een vinylreiniger.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een waterbed?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 16-04-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!