InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?

Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?

Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom? Een laag stroomverbruik van apparaten wordt steeds belangrijker. Zuinige apparaten besparen namelijk in de portemonnee en sparen het milieu. In dit artikel leest u hoeveel uw huishoudelijke apparaten u per jaar kosten. Op de grootverbruikers kunt u vaak eenvoudig besparen. In veel huishoudens staan energieverslindende apparaten. Vaak staat u er niet bij stil dat ze veel energie gebruiken. De meeste mensen zijn inmiddels overtuigd van de toegevoegde waarde van spaarlampen, maar u kunt nog meer maatregelen treffen om de energierekening naar beneden te brengen. Zeer grote energieverbruikers zijn onder andere een waterbed, pompen in tuinvijvers, airconditioning en een tropisch aquarium.

Energieverbruik van huishoudens

Een gemiddeld gezin verbruikt jaarlijks 3500 kWh aan elektriciteit. Maatregelen kunnen er voor zorgen dat u uw stroomgebruik naar beneden kunt brengen. Een gezin met een aantal oudere kinderen zullen meer stroom gebruiken dan een gezin die bestaat uit minder personen. Het stroomverbruik wijkt ook af indien u bijvoorbeeld keramisch kookt in plaats van op stroom.

Apparaten met een hoog energieverbruik

Van bepaalde apparaten en andere objecten is het bekend dat ze veel stroom verbruiken. Een waterbed gebruikt gemiddeld 734 kWh aan stroom per jaar. Dit kost u jaarlijks €176. Het energieverbruik van een waterbed hangt af van het hoeveelheid aan water dat warm moet gaan worden. De website Milieucentraal.nl heeft per apparaat een overzicht gemaakt van de jaarlijkse kosten. Hieronder treft u nog een aantal voorbeelden aan.

Tropisch aquarium

Bij een aquarium is het stroomverbruik sterk afhankelijk van de omvang van het aquarium en het hoeveelheid aan water. Ook de verlichting en of het aquarium wel of niet is afgedekt in verband met warmteverlies, speelt een rol. Een gemiddeld aquarium zal per jaar ongeveer €280 kosten aan stroomverbruik.

Wasdroger

De schone was drogen op een lijntje is gratis, maar in de wasdroger kost het energie. Een gemiddeld gezin verbruikt hiermee ruim 400 kWh. Voor een wasdroger loont het de moeite om bij het aankopen te letten op de energielabel. Een wasdroger met energielabel A is het meest zuinig. Een gemiddeld gezin verbruikt hiermee €106 aan stroom.

LCD schermen en plasma tv’s

Tegenwoordig komt de zuinigere beeldbuis televisie steeds minder voor. Mensen stappen bij het vervangen van de oude televisie over op een plasma televisie of een LCD televisie. Met name de plasma televisie verbruikt veel meer stroom dan de traditionele beeldbuis of de LCD televisie, en laat dit net ook de populairste televisie zijn. De grote schermen verbruiken meer dan de kleine schermen, en full HD verbruikt weer meer stroom dan de HD ready televisies bij de plasma tv’s. Een groot plasmascherm (groter dan 81 cm) verbruikt jaarlijks bijna 600 kWh. Hierbij is ervan uitgegaan dat de televisie dagelijks 4 uur aan staat. Een dergelijke televisie kost u €144 euro per jaar aan verbruik. De traditionele kleinere beeldbuistelevisie zal in dat geval op €46 zitten.

Pomp voor vijver in de tuin

Een zeer grote verbruiker kan de vijverpomp zijn. Een groot formaat kan namelijk wel tot 500 watt verbruiken. Dit houdt een jaarlijks verbruik in van maar liefst 4000 kWh. Dit gaat u op jaarbasis maar liefst €960 kosten. Echter een kleine waterpomp verbruikt op jaarbasis slechts €21. U doet er verstandig aan om te achterhalen hoeveel “Watt” uw waterpomp verbruikt. Dit hoort er namelijk op te staan.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een wasdroger per jaar?Wat kost een wasdroger per jaar?De wasdroger is een grootverbruiker van stroom, maar de omvang van het verbruik wordt vaak te hoog ingeschat. Gezinnen m…
Wat kost een waterbed?Wat kost een waterbed?De ene vindt het heerlijk, terwijl een ander er nooit aan zou kunnen wennen. De mensen die gewend zijn aan een waterbed,…
Investeren om energie te besparenInvesteren om energie te besparenOp uitgaven aan energie kunt u maandelijks veel geld besparen. Dit kunt u doen door te investeren in energiezuinige prod…
Waterbed: kopen en slapenWaterbed: kopen en slapenEen waterbed staat voor luxe en comfort. Waarom zou je voor een waterbed kiezen en wat zijn de voor en de nadelen van ee…
Aquarium maken/vullenAquarium maken/vullenEen aquarium vullen is moeilijker dan dat je denkt. Je staat soms wel 3 keer in een winkel en dan ben je nog vergeten om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?"

Reacties

Martha Zaalberg, 18-04-2017 12:27 #5
Als een droger doordraait zonder warm te zijn kost dat veel geld? Wij hebben een droger, die heel lang draait, het is een Bauknecht.

Jos Hendrikx, 17-02-2014 19:28 #4
Wat kost een vijverpomp van 350 watt per jaar. Wij gebruiken de vijverpomp 24 uur per dag.
GR,Jos

Mirjam, 24-05-2012 10:41 #3
Wat kost een pin apparaat per dag in euro?

Jan Bleeker, 17-03-2012 19:36 #2
Wij hebben een AGA gasfornuis die altijd aan staat. Ik heb de indruk dat deze voor een hoog energieverbruik zorgt. Zijn hierover gegevens bij u bekend?

Met vriendelijke groet,

J Bleeker

Willy de Vos, 03-10-2011 23:22 #1
In bovenstaand artikel lees ik dat een gemiddeld gezin jaarlijks 3500 kWh verbruikt.
Onder "Gerelateerde artikelen" hierboven, verneem ik dat een gemiddeld huishouden 3000 kWh zou verbruiken.
Een brochure van "electrowinds" uit Oostende vermeldt dat daar groene stroom wordt geproduceerd voor het jaarverbruik van 42 850 gezinnen.
Hoeveel is nu het jaarverbruik van een gemiddeld gezin.?

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 5
Schrijf mee!