InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Beslag op inboedel: wat gebeurt bij beslag op een inboedel?

Beslag op inboedel: wat gebeurt bij beslag op een inboedel?

Als een deurwaarder beslag willen leggen op een inboedel wat gebeurt er dan? Wordt bij een beslag op de inboedel een hele woning leeggehaald of blijven er dan nog zaken over? En als iemand de deur niet open doet als er beslag is gelegd, geldt het beslag dan niet?

Schulden - dan kan er beslag worden gelegd op inkomen, spaargeld of goederen

Als iemand schulden heeft kan er beslag worden gelegd op zijn of haar geld en daarna op iemands goederen. Pas als er onvoldoende geld op iemands bank- of giroreking staat, zal beslag worden gelegd op iemands spullen zoals de inboedel.

Wat gebeurt er als er beslag is gelegd op de inboedel?

Is er beslag gelegd op iemands inboedel, dan komt de deurwaarder eerst langs om te kijken welke goederen in beslag kunnen worden genomen in ruil voor die bepaalde schuld. Deze inventarisatielijst wordt ook wel met proces-verbaal aangeduid. Als de deurwaarder langskomt om die lijst op te stellen, blijft de inboedel dus nog gewoon in het huis. De mogelijkheid blijft dan dus bestaan om de schuld alsnog te betalen. Gebeurt dit niet, dan wordt de inboedel openbaar verkocht. Dit betekent dat mensen in de woning of elders de spullen kunnen gaan kopen. Met het geld wordt dan de schuld betaald.

De inboedel waar beslag op ligt, mag niet verkocht of beschadigd worden

Iemand die een schuld heeft en waarvan al beslag is gelegd op de inboedel moet vervolgens wel heel voorzichtig zijn met de spullen. Het is namelijk strafbaar om:
  • De spullen op de inventarislijst, dus de inboedel waarop beslag is gelegd te verkopen
  • De inboedel waarop beslag is gelegd te beschadigen
  • De artikelen waarop beslag is gelegd vernield worden

Wanneer wordt er beslag gelegd en hoe gaat dat in zijn werk

Meestal wordt op last van de rechter beslag gelegd op iemand inkomen of inboedel. Maar er zijn ook bedrijven en instanties die dat zelf kunnen doen. Eerst is dan meestal wel een beschikking nodig of een dwangbevel en wordt de deurwaarder ingeschakeld.

Welke instellingen of bedrijven kunnen zonder rechter beslag leggen?

Er is een aantal bedrijven of instellingen die zonder dat de rechter dat heeft aangegeven beslag kan leggen op inkomen van een persoon. Dit zijn:
  1. De Belastingdienst
  2. het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB),
  3. de Sociale Verzekeringsbank,
  4. het UWV,
  5. de IB-groep,
  6. de Kamer van Koophandel,
  7. de gemeente
  8. het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO)

Beslag van de belasting: bodembeslag

De belasting heeft bij het uitvaardigen van een beslag nog weer een andere positie. Die kan namelijk ook beslag leggen op spullen in de inboedel die niet eens van de betrokken persoon zelf zijn. Als hij of zij ze gebruikt is het al voldoende om ze in beslag te nemen. Dit wordt ook wel bodembeslag genoemd

Wordt alles meegenomen uit een huis als er beslag ligt op de boedel?

Als iemand een schuld heeft en de deurwaarder heeft een lijst opgemaakt, dan zullen alleen die spullen die de schuld vertegenwoordiger in beslag worden genomen. Bijna alles van de inboedel mag trouwens meegenomen worden, maar er zijn een aantal uitzonderingen.

Wat mag niet meegenomen worden bij beslag op de inboedel?

Er zijn zaken die niet mee genomen worden als er beslag ligt op een inboedel. Dit zijn:
  • De kleren die iemand aan heeft
  • Eten en drinken voor maximaal een maand dat iemand in huis
  • Bed en beddegoed

Als je de deur niet open doet bij een beslag op de inboedel, kun je je spullen dan houden?

Het beslag op een inboedel gaat ook gewoon door als iemand de deur niet opent. Als iemand zelf de deur niet opendoet, komt de deurwaarder nog een keer. Ook kan de deur geopend worden. Daarvoor moet dan wel de politie meekomen een sleutelmaker. Alle kosten die daarvoor gemaakt worden, moeten dan ook nog eens betaald worden door degene met de schulden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over conservatoir beslag en executoriaal beslag 2019Alles over conservatoir beslag en executoriaal beslag 2019Een beslag op loon of goederen komt veel voor. Wat betekent dit voor u in 2019? Een conservatoir beslag op uw goederen,…
Bankbeslag, loonbeslag of boedelbeslag bij schuldenBankbeslag, loonbeslag of boedelbeslag bij schuldenWie te veel schulden en schuldeisers heeft, kan in 2018 en 2019 te maken krijgen met een loonbeslag, een bankbeslag of e…
Beslag op salaris of uitkering; de regels op een rijtjeAls iemand schulden heeft en deze niet vrijwillig voldoet, kan een schuldeiser er toe besluiten om beslag te leggen op h…
Beslag op mijn woning, wat houdt dit in?Een veel gebruike (executie)methode is het leggen van executoriaal beslag op een woning. Hoe gaat een dergelijk beslag i…
Beslag op bankrekening, mag dat zomaar?Stel je voor dat je de dagelijkse boodschappen wilt afrekenen en de pinpas weigert. Navraag bij de bank leert dat er bes…
Bronnen en referenties
  • Sociaal Raadslieden

Reageer op het artikel "Beslag op inboedel: wat gebeurt bij beslag op een inboedel?"

Reacties

Vanhees Seppen, 21-11-2018 17:53 #14
Wat gebeurt er eigenlijk met je schulden na inbeslagname meubels en huisraad? Zijn die schulden dan weg?

Jan, 01-11-2016 17:19 #13
IK heb mijn camper ergens staan. Als op dat bedrijf beslag gelegd wordt ben ik dan mijn camper kwijt?

Dr Momo, 28-04-2016 13:09 #12
Goedemiddag,

Ik heb alles gelezen maar nog niet een duidelijk antwoord gezien.
- Ik ben hoofdhuurder van de woning
- De desbetreffende persoon met schuld is de medehuurder

Mag de Deurwaarder beslag leggen op mijn spullen omdat de medehuurder een schuld heeft?

Groet Momo Reactie infoteur, 20-07-2016
Dat lijkt me niet. Maar ik weet niet hoe jullie de zaken wettelijk geregeld hebben.

Nick, 28-10-2015 19:03 #11
Hallo.
Mijn vriendin heeft schulden en zit in de schuldhulpverlening en budgetbeheer.
ze woont sins kort in een huur woning op haar zelf, maar ik ben er ook vaker door de weeks en ik heb namelijk mijn playstation4 van 400 euro bij haar staan.
stel dat er een deurwaarder komt, kan die dan ook mijn spullen mee nemen? Hoe kan ik dit voorkomen dat mijn playstation mee wordt genomen. Of hoe kan ik aan tonen dat die van mij is.
ik hoor hier graag meer over. Reactie infoteur, 13-11-2015
Ik zou de playstation dan maar gewoon nu meenemen. Dan kan hij ook niet meegenomen worden.

Melissa, 09-12-2014 15:44 #10
Ze komen deze week mij spullen halen waar ze beslag op hebben genomen. Wat gebeurt er daarna met het bedrag dat nog openstaat na het verkoop van mijn spullen? Als ze een boekenkast op schrijven nemen ze dan ook de inhoud mee want die is niet opgeschreven? Ze hebben ook al over zo een verkoop gesproken maar heb hier nooit iets schriftelijk ontvangen.

Molen, 13-02-2014 22:25 #9
Hoe zit het als de deurwaarder al een aantal malen beslaglegging heeft afgeblazen en iedere keer als er een betalingsregeling wordt afgesproken hij de bedragen iedere keer naar boven brengt, heeft hij dan nog enig recht van spreken.

Pieter, 25-11-2013 23:30 #8
Ik zit aan de uitkering maar werk ook. dus wat ik binnen brengt doet de gemeente de rest aanvullen. maar ik zit sinskort in de schuldhulpverlening en Ik krijg €30 per week.
En Op 6 december komen ze openbarenverkoop doen op mijn meubels. Mag dat?
Wie kan mijn daar iets over vertellen? Heb er ook Nog nooit van gehoord.

Gr.
Pieter

Yolanda, 15-11-2013 23:13 #7
Hallo, bij mij zoon komen ze dinsdag om zijn inboedel in beslag te nemen…

Blijkt ze mogen alles meenemen behalve:
De kleren die iemand aan heeft
Eten en drinken voor maximaal een maand dat iemand in huis
Bed en beddegoed.

En als de hoofdbewoner van het huis geen schuld heeft maar zijn zoon of huisgenoot degene van

het beslag is? telt alleen zijn kamer en niet het hele huis…

Als hoofdhuurder of eigenaar hoef je ook niet te bewijzen dat het van jou is! dat is vanzelfsprekend het is jou huis!

en je zoon of huisgenoot hebben een slaapkamer in het huis met mede gebruik van keuken en douche.

dus heb je niks te vrezen.

Het is belachelijk dat het zo gebeurt, als je van alles heb gekocht op afbetaling zoals een auto of meubels etc etc

kunnen ze dat weer in beslag nemen! maar als je niks hebt en je leeft al met een minimum bijstand en je red het al niet!

Is het triest dat de overheid tolereert dat deurwaarders de macht hebben om mensen als stront te behandelen…

en 75 % hogere factuur ervan maken door jou een brief te sturen of 2? dat noemen ze admin kosten en exploit kosten…

Echt ziek en onmenselijk om mensen die het al zwaar hebben een trap na te geven!

Maar wel word je geholpen door alle instanties als je VERSLAAFD bent of ALCOHOLIST dan is er

maatschappelijk werk, budgetbeheer en thuiszorg… allerlei instellingen die je graag helpen…

Sta paf van het beleid in NL! Geef aan en Hulp aan en Giro 555 etc etc

maar de Nederlanders die niet rondkomen van een bijstand en dat net genoeg is om je vaste lasten te betalen,

niks over voor boodschappen, voedselbank is voor 3 maanden dan houd het op! en zoveel gezinnen in de problemen

en we Zien Horen en Zwijgen…

Ria van Loenhout, 11-11-2013 14:33 #6
Mijn vraag is mijn zoon heeft een schuld staan ik heb geen geld om die te betalen nu dreigen ze de inboedel in beslag te nemen, maar ik ben de huurder en mijn zoon woont bij mij in. bijna alles wat in huis staat is van mij zelf maar het zijn allemaal oude spullen en hier heb ik geen bewijs meer van dat ze van mij zijn kunnen ze die dan ook in beslag nemen ik heb geen schulden alleen een aflossing bij de belasting die ik elke maand netjes betaal komt door het pensioen van mijn overleden man daar houden ze te weinig belasting vanaf.
alvast bedankt

Eric Jan, 03-10-2013 11:41 #5
Beste,
na mijn scheiding heb ik van verschillende mensen spullen geleend. o.a. een computer. Kunnen deze spullen ook meegenomen worden?
Is er een mogelijkheid deze spullen te kenmerken, zodat ze niet meegenomen worden?
Alvast bedankt, Reactie infoteur, 05-10-2013
De enige mogelijkheid is om ze uit huis te doen en dan wel voordat er een inventarisatie wordt gemaakt.

Niels, 14-01-2013 18:20 #4
Wat zijn de sancties als je de in beslag genomen goederen al verkocht hebt dan ben je dus strafbaar maar wat willen ze daar tegen doen?

Zetje, 12-01-2013 11:04 #3
Goededag,

Ik zit in een soort gelijke situatie als Hans. Mijn huisgenoot heeft schulden en geen baan. De spullen in mijn huis heb ik gekocht en dat kan ik bewijzen met bonnen die allemaal op mijn naam staan. Ik heb zelfs ook nog een inboedel verzekering.
Maar toch kan de deurwaarder dus mijn spullen verkopen omdat mijn huisgenoot schulden heeft. Begrijp ik het goed? Graag bericht hierover…

Met vriendelijke groeten,
Zetje.

Hans van den Heuvek, 04-12-2012 19:09 #2
Goedenavond, Goed en duidelijk stuk maar ik heb spaargeld en een auto en tv en dergelijke.
Maar ik woon nog thuis en mijn vraag is eigenlijk mag de bank mijn spullen mee nemen als mijn vader failliet gaat?

Alvast bedankt
Gr bezorgde Reactie infoteur, 06-01-2013
Helaas mag de bank alles meenemen wat zich in een huis bevindt op het moment van een failissement van de eigenaar of huurder van een woning. Dus ook uw spullen.

Eric, 21-12-2011 16:24 #1
Het is mischien voor mij een raar begrip, maar ik zit in de schuldhulpverlening, en men schuldhulpverlener is in overleg al bijna een jaar met een schuldeiser, en die wilt niet meewerken met een betaling regeling, nu heeft het incasso bureau al 2x gedreigd op juridische stappen om beslag te leggen op men goederen, terwijl we in onderhandelingen zijn. ik vind het belachelijk ik laat toch zien dat ik wil helpen met het oplossen, ook al heb ik het niet breedt.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Schulden
Reacties: 14
Schrijf mee!