InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Woningaanpassing voor gehandicapte uit WMO: wees mondig

Woningaanpassing voor gehandicapte uit WMO: wees mondig

Iemand die een handicap heeft, heeft recht op een woningaanpassing uit de Wet maatschappelijke Ondersteuning of WMO. Maar hoe gaat zo´n aanvraag voor een woningaanpassing voor een gehandicapte? En waarom wordt zon woningaanpassing voor een gehandicapte in het kader van de WMO zo vaak afgewezen of geminimaliseerd?

Mensen met een handicap moeten zo lang mogelijk thuis blijven wonen: woningaanpassing is dan wel nodig

Mensen met een handicap moeten van de overheid zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Dat kan vaak echter alleen als er aanpassingen zijn in de woning waarin iemand woont. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) voorziet in het geld daarvoor. Deze wet verplicht gemeenten om woningen aan te laten passen, maar ook om een verordering op dat gebied op te stellen. De meeste gemeenten nemen echter de tekst over die de Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft opgesteld en die is dus heel algemeen.

Besparen op WMO door gemeenten

De overheid geeft gemeenten geld voor de uitvoering van de WMO. Het is echter een open eind regeling waardoor de gemeenten het moeten doen met dat bedrag of uit een andere pot nog financiën zien te halen. Daarom bezuinigen de meeste gemeenten op de woningaanpassingen. Toch hebben mensen met een handicap wel degelijk recht op een aanpassing al doen gemeenten daar vaak heel moeilijk over.

Mondigheid geboden bij de aanvraag voor woningaanpassing voor gehandicapten bij gemeenten

Mensen die een aanvraag doen voor een woningaanpassing in het kader van de WMO moeten de nodige mondigheid aan de dag leggen of iemand anders inschakelen om deze voorziening te krijgen. Alleen maar omdat gemeenten proberen geld te besparen. Afwijzingen zijn aan de orde van de dag of er wordt maar heel weinig toegekend.

Gemeente moet afwijzing of veel mindere toekenning op een aanvraag voor een woningaanpassing in het kader van de WMP schriftelijk onderbouwen

Als iemand een aanvraag heeft gedaan voor een woningaanpassing dan moet de gemeente schriftelijk onderbouwen waarom ze een aanvraag honoreert of afwijst. Vaak gebeurt dit niet. Is dat het geval vraag daar dan wel om. Alleen op basis daarvan kan iemand ook bezwaar maken tegen dat besluit.

Tips voor een aanvraag voor een woningaanpassing in het kader van de WMO

  • Zet eerst zelf goed op papier waar de aanpassing uit moet bestaan en waarom.
  • Vraag een onderbouwing van een arts of een andere deskundige uit bijvoorbeeld een revalidatiecentrum waarom die aanpassing nodig is
  • Bespreek deze zaken met een aannemer of bouwkundige
  • Vraag 2 offertes voor deze aanpassing
  • Leg het plan dan voor aan de gemeente met de offertes erbij

Bezwaarmaken tegen een afwijzing van een woningaanpassing van iemand met een handicap

Gemeenten zullen altijd proberen om zo weinig mogelijk uit te geven voor een woningaanpassing. Ook worden daarbij inhumane vragen gesteld. Zo kan iemand gevraagd worden of hij of zij wel gebruik zal maken van een traplift of dan al overleden is. Probeer daar zo zakelijk mogelijk mee om te gaan, maar zeg het wel gewoon als dat soort zaken een grens overgaan. Wie het niet eens is met het besluit tot afwijzing of een voorziening krijg toegewezen die niet voldoet, kan altijd nog bezwaar maken.

Informatiewebsite woningaanvraag voor mensen met een handicap in het kader van de WMO

Op Woningaanpassingen is veel meer informatie te vinden over woningaanpassingen voor gehandicapten en de rechten die iemand op dat gebied heeft.
Gerelateerde artikelen
Woningaanpassing: WVG en WMOWie gehandicapt raakt, kan een woningaanpassing nodig hebben. De regelingen met betrekking tot zo'n woningaanpassing zij…
Wet Maatschappelijke Ondersteuning: WMOWet Maatschappelijke Ondersteuning: WMOSinds 2007 is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in werking. Deze wet is een opvolger van een aantal andere wetten di…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Website woningaanpassingen

Reageer op het artikel "Woningaanpassing voor gehandicapte uit WMO: wees mondig"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!