InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Boodschappen doen zonder teveel uit te geven

Boodschappen doen zonder teveel uit te geven

Het word je lang niet altijd even makkelijk gemaakt als het gaat om boodschappen doen. Winkels houden rekening met de zwakke plek van klanten. Ze zullen er dan ook van alles aan doen om het doen van impulsaankopen te stimuleren. Hier hebben ze dan ook allerlei trucjes voor zodat de kans groter word dat jij als consument dingen koopt die je eigenlijk helemaal niet nodig bent. Hoe doen ze dat nou eigenlijk?

Het opnieuw indelen van de winkel

Het opnieuw indelen van de winkel is een van de trucs. Zo dwingen ze je om opnieuw de hele winkel door te gaan. Zo laten ze je dus ook weer langs die lekkere koekjes, snoepjes en chips lopen omdat je echt niet anders kan. Dit doen ze met opzet om ervoor te zorgen dat je in de war raakt. Als je altijd bij dezelfde winkel boodschappen doet, zal je merken dat je altijd dezelfde route loopt. Dit gaat op een gegeven moment dan ook vrijwel zonder erbij na te denken. Je richt je dan waarschijnlijk alleen op de dingen die je echt nodig bent. Door de winkel indeling te veranderen zorgen ze ervoor dat je meer om je heen moet gaan kijken zodat de dingen die je niet echt nodig hebt ook weer in beeld komen. Zo is ook de kans groter dat je impulsieve aankopen doet. Dit kan je voorkomen door als je dit opmerkt, je alleen aan je boodschappenlijstje te houden. Als een winkel weer opnieuw in is gedeeld weet je vanaf nu dus dat je extra op moet letten omdat er impulsaankopen op de loer liggen. Hoe sneller je weer aan de nieuwe indeling gewend bent, hoe beter.

De winkelindeling

Elke winkel heeft vaak een vergelijkbare indeling. Zo plaatsen ze de producten die je bijna elke dag nodig bent vaak helemaal achter in de winkel. Hieronder vallen brood, zuivel en vlees. Deze producten vind je dan vaak ook aan de zijkant of helemaal achterin de winkel. Zo moet je eerst langs de andere schappen met al die verleidelijke producten.

Om impulsieve aankopen te voorkomen moet je nooit boodschappen gaan doen zonder te weten wat je nodig bent. Ga daarom dus nooit zonder boodschappenbriefje boodschappen doen want dit vergroot de kans op impulsaankopen. Pas het boodschappen doen aan aan de indeling van de winkel en blijf zoveel mogelijk aan de buitenkant van de winkel. Als je dit doet zul je zien dat je al veel goedkoper uit bent.

De schappen in de supermarkt

Ze denken tegenwoordig over alles na. Zelfs over de schapindeling is goed nagedacht. De producten op ooghoogte zijn de merkproducten. Het huismerk en de goedkopere producten vind je bovenaan en onderaan in het schap. Zo zorgen ze ervoor dat de goedkopere producten minder opvallen terwijl deze producten niet minder lekker of minder goed zijn.

Kortingsbonnen

Kortingsbonnen vind je vaak in folders, reclamedrukwerk, advertenties in huis aan huisbladen en tijdschriften. Als je hiervan gebruik maakt moet je je wel bedenken dat zelfs een merkproduct met korting waarschijnlijk nog duurder is dan het huismerk of het goedkopere product van hetzelfde. Ook kan je op www.kortingsbonnen.nl kortingsbonnen vinden.

De markt

In sommige plaatsen is een keer in de week een markt. Hier kan je sommige producten goedkoper dan in de winkel kopen. Het nadeel is alleen dat je nooit 100% zeker weet of het product wat je er koopt ook daadwerkelijk goed is. Houd daarom altijd je hoofd erbij.
© 2010 - 2019 Donkertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek zuinig leven voor dummies

Reageer op het artikel "Boodschappen doen zonder teveel uit te geven"

Infoteur: Donkertje
Gepubliceerd: 24-06-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!