InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Stamrecht BV oprichten en Gouden handdruk

Stamrecht BV oprichten en Gouden handdruk

Stamrecht BV en de gouden handdruk. Als je wordt ontslagen kun je een gouden handdruk meekrijgen (een afkoopsom). Dit bedrag is fiscaal belastbaar. Op een slimme manier kun je ervoor zorgen dat je minimale belasting hoeft af te dragen over de gouden handdruk. Een optie om dit te regelen is het oprichten van een Stamrecht BV. Maar wat is een stamrecht BV en wat zijn de voordelen?

Wat is een Stamrecht BV?

Een Stamrecht BV is een besloten vennootschap. Deze is opgericht door de ontslagen werknemer. Op de rekening van de BV wordt door de ex-werkgever een gouden handdruk gestort. Bij het oprichten van de BV wordt een stamrechtovereenkomst opgesteld waarin een periodieke betaling aan de ex-werknemer wordt geregeld. Deze periodieke betalingen vallen dan onder een fiscaal gunstige regeling.

Voordelen van een Stamrecht BV

  • belastingvoordeel door fasering periodieke uitkeringen
  • verzekerd van extra inkomen in de toekomst
  • mogelijkheid om periodieke betalingen te ontvangen
  • mogelijkheid om een lening af te sluiten met de BV
  • er is sprake van een eigen onderneming
  • beleggingsmogelijkheden met het kapitaal van de BV

Nadelen van een Stamrecht BV

  • kosten voor de oprichting
  • de jaarlijkse administratie

Wat kost een stamrecht BV?

Er moet een BV worden opgericht. Dit kost aan startkapitaal 18.000. Verder zijn er administratiekosten: de jaarrekening en de aangifte vennootschapsbelasting. Als je een lening wilt afsluiten met de BV dan is er sprake van zakelijke rente.

Stamrecht via een verzekeraar

Als je geen eigen BV wilt oprichten als ontslagen werknemer kun je ook gebruik maken van de stamrechtvrijstelling bij een verzekeraar. Je stort het geld dan in een lijfrentepolis. Vanuit de lijfrentepolis krijg je een periodieke uitkering. In tegenstelling tot een Stamrecht BV heb je bij deze vorm minder zeggenschap over je kapitaal.

Voordelen uitgestelde lijfrentepolis

  • geen startkapitaal van 18.000
  • lagere oprichtingskosten dan een BV
  • geen notariskosten
  • snelle oprichting

Nadelen uitgestelde lijfrentepolis

  • weinig zeggenschap over kapitaal
  • minder flexibiliteit in periodieke uitkeringen

Stamrecht spaarrekening

Vanaf 2010 is het ook mogelijk om voor een bankspaarvariant te kiezen. Je opent dan een stamrechtspaarrekening of een stamrechtbeleggingsrekening. Dit is een geblokkeerde rekening waardoor er geen inkomstenbelasting betaald hoeft te worden.

Voordelen van een stamrechtspaarrekening

  • uitstel van belastingbetaling
  • keuze uit vaste of variabele rente
  • tussentijds geld laten uitkeren

Nadelen van een stamrechtspaarrekening

  • geen dekking bij overlijden
  • eindkapitaal niet gegarandeerd
  • garantieregeling tot 100.000

Voorwaarden stamrechtvrijstelling

Als je een ontslagvergoeding ontvangt kun je recht hebben op geheel of gedeeltelijke belastingvrijstelling (de zogenaamde stamrecht vrijstelling). Om geheel of gedeeltelijke vrijstelling te kunnen krijgen gelden de volgende voorwaarden:

  • De verzekeraar waarbij de stamrechtvrijstelling is ondergebracht is bij wet genoemd.
  • De stamrechtvrijstelling mag niet voortvloeien uit een VUT-regeling of (pre)pensioenregeling. Hierbij geldt dat deze regeling niet mag zijn afgekocht, vervreemd is of onzuiver is.
  • De ex-werknemer moet de periodieke uitkeringen ontvangen. Dit moet ingaan voordat de ex-werknemer 66 jaar wordt.
  • Als de ex-werknemer komt te overlijden voor zijn 66ste levensjaar komen de periodieke uitkeringen ten gunste van de echtgenoot/partner en/of de kinderen die jonger zijn dan 30 jaar.

Tip!

Afhankelijk van de hoogte van de gouden handdruk (ontslagvergoeding) kies je tussen een Stamrecht BV of een uitgestelde lijfrentepolis. De grens ligt rond de 20.000. Als de gouden handdruk groter is dan 20.000 dan is een Stamrecht BV het meest interessant. Bij een lager bedrag is het raadzaam om een uitgestelde lijfrentepolis op te richten.
Gerelateerde artikelen
Stamrecht banksparen: Ontslagvergoeding en stamrechtWanneer je wordt ontslagen, krijg je vaak een ontslagvergoeding of gouden handdruk mee ter compensatie. Voorheen konden…
Gouden handdruk of ontslagvergoeding: de mogelijkhedenGouden handdruk of ontslagvergoeding: de mogelijkhedenWie boventallig wordt verklaard of wiens functie overbodig is geworden, is daar vaak niet zo blij mee. Mensen zijn dan a…
Ontslagvergoeding 2014: belasting en mogelijkhedenOntslagvergoeding 2014: belasting en mogelijkhedenDe ontslagvergoeding of gouden handdruk is vaak een mooi bedrag, maar wordt een stuk minder mooi na aftrek van belasting…
Ontslagvergoeding: hoogte & belastingEen ontslagvergoeding oftewel gouden handdruk, is een financiële schadeloosstelling bij ontslag. De hoogte van de ontsla…
Gouden handdruk & belastingGouden handdruk & belastingStel u krijgt een gouden handdruk mee bij uw ontslag. Hoe kunt u zo'n ontslaguitkering dan laten uitbetalen zodat u er z…

Reageer op het artikel "Stamrecht BV oprichten en Gouden handdruk"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 11-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!