Geschiedenis: termijncontracten en derivaten

Geschiedenis: termijncontracten en derivaten Ruim 3000 jaar voor Christus ontwikkelde het concept van geld en bankieren zich in het oude Mesopotamie. Toch duurde het tot de Romeinen voordat zij het geld een naam gaven. De allereerste Europese bankbiljetten werden in 1661 in Zweden gedrukt, een paar decennia later ontwikkelde zich in Europa de eerste derivatenmarkten. De bekendste derivatenmarkt was de Amsterdamse tulpenbeurs, waar met termijncontracten op tulpenbollen werden verhandeld.

Oude Perzen

Op de Amsterdamse tulpenbeurs, de bekendste derivatenmarkt, werden tulpenbollen via termijncontracten verhandeld. Het idee echter achter deze termijncontracten is echter al veel ouder: de Oude Perzen dekten het risico van hun oogst al af met derivaten.

Handel in grondstoffen

De handel in commodities, de basisgoederen en grondstoffen die de mens nodig heeft is al vele duizenden jaren oud. Zolang de beschaving bestaat, zijn commodities, de handel in grondstoffen, van essentieel belang. Tijdens het eerste begin werden goederen tegen goederen geruild. Later werden goederen geruild tegen goud, zilver of ander edelmetaal, en vandaag de dag betalen we met geld voor onze goederen.

Wat zijn derivaten?

Een "derivaat" staat voor een "afgeleid product." Een derivaat geeft de koper het recht een bepaald goed of zaak voor een bepaalde koers te kopen of te verkopen.

Termijncontracten

Ook termijncontracten kennen een lange geschiedenis. De grootste beurs op het gebied van goud, zilver en andere edelmetalen, de London Metal Exchange, dateert uit het jaar 1571. De belangrijkste termijnbeurs ter wereld voor landbouwproducten, de Chicago Board of Trade (CBOT) werd in 1848 opgericht. Commodities worden voornamelijk via de beurs met termijncontracten verhandeld.

Afdekken van risico

In het jaar 1865 pleegde de Chicago Board of Trade (CBOT) een zeer belangrijke doorbraak: de eerste gestandaardiseerde termijncontracten voor tarwe. Door het standaardiseren van de leveringscondities was het voor de kopers en verkopers van tarwe veel makkelijker om de beurs te gebruiken om een juiste prijs voor het tarwe als toekomstige oogst vast te stellen, in plaats van te vertrouwen op de constante prijs, de actuele spotprijs.

Prijsdalingen en tekorten

Door de doorbraak van de CBOT konden de:
  • Landbouwers (verkopers) zichzelf beschermen tegen onvoorziene prijsdalingen en
  • de kopers van tarwe tegen onvoorziene tekorten.

Commodities

Ook vandaag de dag zijn deze gestandaardiseerde tarwefutures een van de allerbelangrijkste beursverhandelde commodities.

Beleggen in grondstoffen

Beleggen in commodities is beleggen in grondstoffen. Grondstoffen als: Goud, tarwe, olie of bijvoorbeeld katoen. Grondstoffen die iedere mens nodig heeft. Deze grondstoffen, de commoditie, worden verhandeld met termijncontracten.
Gerelateerde artikelen
Handel in grondstoffen: commodities of commodityHandel in grondstoffen: commodities of commodityDe handel in grondstoffen en basisgoederen die de mens nodig heeft, commodities, een vorm van beleggen, bestaat al duize…
Termijncontracten kunnen een goudmijn zijnTermijncontracten kunnen een goudmijn zijnWat zijn termijncontracten in 2020? Een termijncontract wordt dikwijls gekozen als bescherming tegen een mogelijk nadeli…
Succesvol beleggen in grondstoffenSuccesvol beleggen in grondstoffenSuccesvol beleggen in grondstoffen hoeft niet moeilijk te zijn. Veel grondstoffen zijn schaars of zullen in de komende t…
Handel: beleggen in grondstoffenEr kan veel geld worden verdiend met het beleggen in grondstoffen. Dit komt omdat er sprake is van een toenemende schaar…

Wat kost een liter water?Wat kost een liter water?U hoeft de kraan maar open te draaien en er komt onbeperkt water uit. U moet betalen per liter water dat u verbruikt. Na…
Persoonlijke financiële planningJe persoonlijke financiën en de planning hiervan zijn erg belangrijk voor je toekomst. Je moet financiële doelen stellen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • De toekomst van beleggen - Superfund - Superfund Marketing GmbH, Amsterdam - 2007
  • http://financieel.infonu.nl/beleggen/54776-handel-in-grondstoffen-commodities-of-commodity.html
  • http://www.beleggersonline.nl/index.php?Itemid=93&id=108&option=com_content&task=view

Reageer op het artikel "Geschiedenis: termijncontracten en derivaten"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 11-05-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!