InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Hoeveel kost een scheiding?

Hoeveel kost een scheiding?

Hoeveel kost een scheiding? Een scheiding is voor alle partijen vervelend en er komt ontzettend veel bij kijken. Naast juridische en emotionele gevolgen kan een scheiding ook grote financiële gevolgen hebben. Deze financiële gevolgen verschillen natuurlijk per scheiding en de omstandigheden van het geval. Met welke kosten moet je rekening houden bij een scheiding, wat kost een scheiding nou ongeveer?

Iedere scheiding is anders

Niet iedere echtscheiding kost even veel geld. Vooral als een scheiding moeizaam verloopt, een van de partijen werkt niet mee of er is grote ruzie, dan kunnen de kosten hoog oplopen.

De advocaat

Als je een advocaat nodig hebt bij je scheiding, kan dit zorgen voor hoge kosten. Een advocaat is al gauw tussen de 100 en 200 euro per uur. Het aantal uren dat de advocaat met je scheiding bezig is , hangt af van de zaken die besproken moeten worden en hoe moeizaam de scheiding verloopt. Voor een simpele scheiding waarbij beide partijen mee werken heeft een advocaat tussen de 10 en de 15 uur nodig. Hiervoor betaal je dus al gauw 2500. Als je scheiding moeizaam verloopt, kan dit bedrag nog veel hoger worden.

Griffierecht

Als het tot een rechtszaak komt, moet je je bezoek aan de rechtbank betalen. De griffierechten verschillen per waarde van een zaak, maar deze beginnen bij 285. Dit moet je dan iedere keer betalen als je bij de rechtbank komt. Als de deurwaarder naar je toekomstige ex-partner gaat om een exploot af te leveren, kost dit 60.

Notaris

Bij een scheiding kun je een notaris nodig hebben omdat je testament veranderd moet worden, de voogdij over de kinderen moet vastgelegd worden of er moet een akte van verdeling opgesteld worden. De kosten die je kwijt bent aan de notaris hangt af van de zaken die er geregeld moeten worden. Per akte die opgesteld moet worden betaal je ongeveer 600, in totaal kan dit dus wel 1800 worden of zelfs meer.

Therapie

Een scheiding kan voor veel persoonlijke problemen zorgen, die soms zo heftig kunnen zijn dat een van de betrokkenen behoefte heeft aan therapie om de scheiding te verwerken. Hiervoor betaal je al snel 50 per uur, wat na 10 sessies zorgt voor een totaalbedrag van 500.

Nieuwe woning

Als je gaat scheiden, gaat logischerwijs een van de partijen verhuizen. Als je een geheel nieuwe woning gaat betrekken, levert dit een heleboel kosten op. Dit verschilt natuurlijk per woning, de staat van de woning, wat er allemaal in moet gebeuren en de keuze van de inrichting. In het goedkoopste geval ben je hier toch al gauw 5000 aan kwijt.

Bijkomende kosten

Per scheiding verschillen de situatie en de omstandigheden van het geval. Er kunnen altijd bijkomende kosten bij komen die verschillen per persoon. Als je bijvoorbeeld een accountant wil voor de financiële zaken, ben je hier al gauw 500 aan kwijt.

Niet genoeg geld?

Wat betreft de advocaat en de rechtbank kun je bij weinig inkomen of vermogen eventueel in aanmerking komen voor rechtsbijstand. De overheid betaalt bij rechtsbijstand een gedeelte van de kosten.

Totaal:

Het totale bedrag wat een scheiding gaat kosten, verschilt heel erg per situatie. In bovenstaande voorbeelden zijn steeds de minimale kosten genoemd, dus het totaalbedrag is ook een minimaal bedrag. In de praktijk kan dit natuurlijk altijd verschillen en bij sommige scheidingen is er helemaal geen sprake van een advocaat, of therapie.
  • Advocaat: 2500
  • Rechtbank: 350
  • Notaris: 600
  • Therapie: 500
  • Nieuwe woning: 5000
  • Bijkomende kosten: 500
Totaal: 9450
Gerelateerde artikelen
Gescheiden verderNaast koppels die gaan trouwen, zijn er helaas ook veel echtparen die uit elkaar gaan en scheiden. Dit wordt ook wel een…
Eenzijdige scheiding: eenzijdig verzoek tot echtscheidingEenzijdige scheiding: eenzijdig verzoek tot echtscheidingEen echtscheiding is een vervelende gebeurtenis. Nog vervelender is het wanneer alleen de man wil scheiden, of alleen de…
Echtscheiding: hoe ga je scheiden?Echtscheiding: hoe ga je scheiden?Het zal niet de bedoeling zijn op het moment dat je gaat trouwen, maar helaas eindigen vele bruiloften in een echtscheid…
Scheiden, hoe doe je dat?Scheiden, hoe doe je dat?Het aantal scheidingen steeg in 2017 met 35.000 tot 1,3 miljoen. Voor een huwelijk dat in 2018 werd gesloten, werd de ka…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • https://www.rechtspraak.nl/Procedures/Tarieven-griffierecht/Pages/Griffierecht-bij-de-rechtbank.aspx
  • http://www.degoedkoopstenotaris.nl/familiezaken/resultaat/producten/akte_van_verdeling/afstandverbreden/1/plaats/tiel
  • http://www.scheidingsmakelaar.nl/wat-kost-een-scheiding.html

Reageer op het artikel "Hoeveel kost een scheiding?"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 30-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!