nieuws uitgelicht

Overzicht producten die vallen onder boycot Rusland

Overzicht producten die vallen onder boycot Rusland Met ingang van 7 augustus 2014 boycot Rusland diverse voedingsmiddelen en grondstoffen uit westerse landen waaronder Nederland. Dit is een reactie op de sancties die de EU en een aantal andere wereldmachten Rusland hebben opgelegd. De lijst met producten die onder de boycot vallen is omvangrijk en een harde klap voor veel Nederlandse producenten. Bloemen en planten lijken vooralsnog niet onder de boycot te vallen.

Welke producten vallen onder de Russische boycot ('tegensancties')?

De boycot van Rusland is naast landen van de EU ook gericht tegen Noorwegen, de Verenigde Staten, Canada en Australië. Het gaat volgens een lijst die is vrijgegeven door de Russische overheid om de volgende producten:
  • Rundvlees
  • Varkensvlees
  • Kip
  • Worsten
  • Vis (waaronder levende vis)
  • Schaaldieren en schelpdieren
  • Weekdieren en andere ongewervelde waterdieren
  • Zuivelproducten: melk, karnemelk, yoghurt, kefir, boter, kaas en room en afgeleide producten
  • Aardappelen
  • Groenten (vers en ingeblikt): tomaten, komkommers, sperziebonen, paprika's, selderij, augurken, uien, prei, knoflook, wortels, rapen, koolsoorten en meer
  • Fruit (zowel vers als ingeblikt en bevroren): ananas, bananen, vijgen, druiven, sinaasappels, appels, meloenen, papaya's, peren, kweeperen, kersen, pruimen, abrikozen, perziken, aardbeien, frambozen, bessen en meer
  • Peulvruchten
  • Noten
  • Moutextracten (90% of meer droge materie)
  • Van plantaardige of dierlijke vetten afgeleide eetbare producten (15% of meer vet)

Europese producten via sluiproute toch op Russische markt

Vrij snel na invoering van de boycot werd bekend dat middels diverse sluiproutes Europese producten de Russische markt toch bereiken. Zo gebeurt het bijvoorbeeld dat Wit-Rusland producten uit Europa importeert zoals kaas of noten, waarna deze producten in Rusland worden afgezet met een Wit-Russisch label, terwijl de producten eigenlijk gewoon uit Nederland of Duitsland komen.

Goederencodes

Verhandelbare goederen hebben van Eurostat allemaal code gekregen die terug te vinden is in de Gecombineerde Nomenclatuur (GN). De Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport EVO heeft op haar website een lijst gepubliceerd van de codes van alle producten die onder de boycot vallen. Het gaat om de volgende codes: 0201; 0202; 0203; 0207; 0210; 0301; 0302; 0303; 0304; 0305; 0306; 0307; 0308; 0401; 0402; 0403; 0404; 0405; 0406; 0701; 0702 00 000; 0703; 0704; 0705; 0706; 0707 00; 0708; 0709; 0710; 0711; 0712; 0713; 0714; 0801; 0802; 0803; 0804; 0805; 0806; 0807; 0808; 0809; 0810; 0811; 0813; 1601 00; 1901 90 110 0; 1901 90 910 0; 2106 90 920 0; 2106 90 980 4; 2106 90 980 5; 2106 90 980 9.

Is de boycot legaal?

In principe staat het Rusland vrij de grenzen te sluiten voor producten die zij van hun markt willen weren, ook als dit een politieke motivatie heeft. Dit in tegenstelling tot het sluiten van het luchtruim boven Siberië voor westerse luchtvaartmaatschappijen, een aanvullende maatregel die door Poetin overwogen wordt. De Europese Commissie gaf op 7 augustus echter wel aan te overwegen naar de Wereldhandelsorganisatie te stappen om de boycot aan te vechten. Een week voor het ingaan van de grote boycot werden dergelijke maatregelen al op kleine schaal genomen tegen Polen.

Rusland denkt te tekorten die door de boycot dreigen te ontstaan te kunnen opvangen door een combinatie van het opvoeren van de eigen productie en het verhogen van de import uit landen als Argentinië, Brazilië en Nieuw-Zeeland. Aangezien deze landen nauwe samenwerkingsverbanden hebben met regionale partners die wel door de boycot getroffen worden is het echter maar de vraag of zij volledig zullen willen meewerken aan het in stand houden van de boycot.

Compensatie voor getroffen ondernemers

Direct na het aankondigen van de boycot volgde de roep om compensatie voor ondernemers die getroffen worden door de Russische maatregelen. Het kan voor ondernemers die veel naar Rusland exporteren immers een flinke financiële strop worden, zo erg zelf dat sommigen wellicht in hun voortbestaan bedreigd worden. Ook Nederlandse ondernemers maken zich veel zorgen zo bleek onder andere uit een reactie van Land- en Tuinbouworganisatie LTO Nederland. In totaal exporteert Europa voor 12 miljard euro naar Rusland waarvoor Nederland zo'n 1 miljard voor haar rekening neemt.

Het bieden van volledige compensatie voor deze misgelopen inkomsten is haast onmogelijk. De verliezen blijven bovendien waarschijnlijk niet beperkt tot het mislopen van de Russische inkomsten. Doordat de producten vervolgens op de Europese markt moeten worden afgezet kan hier de prijs gaan dalen. Daarnaast zijn er ook sectoren die indirect getroffen worden door de maatregelen zoals bijvoorbeeld de transportsector. Als producten niet meer door Rusland besteld worden hoeven ze immers ook niet meer vervoerd te worden.

De Europese Commissie gaf op 7 augustus aan dat het nog te vroeg is om iets te zeggen over compensatie. In de Tweede Kamer gingen al wel stemmen op om boeren en andere ondernemers te ondersteunen en hen niet te laten opdraaien voor de grillen van de Russische regering. LTO Nederland deed al een oproep om crisismaatregelen te nemen zoals het uit de markt nemen van bepaalde producten of het tijdelijk opslaan ervan om overschotten en prijsdalingen te voorkomen.

Ondernemers kunnen zich niet verzekeren tegen misgelopen inkomsten door boycots, hier bestaan geen polissen voor. Het is dus niet mogelijk voor ondernemers om van de verzekering geld terug te krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Russische boycot van landbouwproductenSinds de onrust in Oekraïne staan het westen en Rusland tegenover elkaar. In maart 2014 annexeerde Rusland, De Krim, het…
De voeding van je baby na vier maanden: Wat kun je geven?De voeding van je baby na vier maanden: Wat kun je geven?De eerste vier maanden heeft je baby alleen flesvoeding of borstvoeding nodig. Daarin zitten alle voedingstoffen die een…
Duurzaam eten betekent duurzaam kopen en kokenDuurzaam eten betekent duurzaam kopen en kokenDe trend van duurzaam leven zet zich ook door in onze keuken. Duurzaam betekent gericht op de toekomst. Eenderde van de…
Welke vitaminen zitten in welke voedingsmiddelen?Voldoende vitaminen in je lichaam binnenkrijgen is van levensbelang. Je krijgt ze binnen door gezond en gevarieerd te et…

Fietsplan na 2014 afgeschaft: maak er nog snel gebruik van!nieuws uitgelichtFietsplan na 2014 afgeschaft: maak er nog snel gebruik van!Via een fietsplan is het voor werknemers aantrekkelijk om goedkoop een fiets aan te schaffen. Deze fiets is namelijk fis…
Familie Rothschild, onmetelijk rijk en machtigFamilie Rothschild, onmetelijk rijk en machtigSchrijvende over de familie Rothschild, betekent schrijven over de dynastie Rothschild. In de afgelopen eeuwen heeft dez…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moleshko, Pixabay
  • Nu.nl - http://www.nu.nl/buitenland/3846227/rusland-boycot-alle-fruit-en-groenten-eu-landen.html
  • EVO - http://www.evo.nl/site/details-russische-sanctiemaatregelen-bekend
  • De Telegraaf (7 augustus 2014)

Reageer op het artikel "Overzicht producten die vallen onder boycot Rusland"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 04-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!