Kosten en financiering onderneming
Wanneer je een onderneming start, zijn niet alleen de technische aspecten en een goed bedrijfsplan van belang, maar ook moeten de kosten en lasten die gepaard gaan met het starten van jouw onderneming in kaart worden gebracht en berekend. Wat kost het starten van een onderneming nu effectief en hoe kun je jouw zakelijke financiering rond krijgen?
Kosten van een startend bedrijf
De kosten waarmee je te maken krijgt bij het starten van een onderneming reiken verder dan enkel de kosten voor een bedrijfsregistratie en de inkoopkosten. Hieronder een opsomming van de kosten waarmee je onder andere te maken zult krijgen bij het starten van je onderneming en daarna advies over de juiste zakelijke lening voor jouw persoonlijke situatie.
Alle kosten op een rij
Inschrijvingskosten KvK
Om je te registreren in het Handelsregister als nieuw bedrijf bij de Kamer van Koophandel betaal je sinds februari 2014 een bedrag van 50 euro aan inschrijfkosten.
Notariskosten
Indien je een bedrijf start met rechtspersoonlijkheid, zoals een besloten vennootschap of een stichting, zul je de inschrijving moeten regelen via de notaris. Met de notaris wordt dan de oprichtingsakte opgesteld en vervolgens regelt de notaris de inschrijving verder. Een notaris voor deze handeling kost ongeveer 300 euro.
Bedrijfspand
Of het al nodig is een bedrijfspand te kopen of huren, hangt af van de grootte en het doel van de onderneming. Een eenmanszaak kun je gemakkelijk vanuit huis runnen, maar indien er personeel nodig is, is een bedrijfsruimte noodzakelijk. De vraag daarbij is uiteraard of je liever wilt kopen of huren. In 2013 lag de huurprijs voor een vierkante meter op 120 euro.
Opstartkosten en materiaal
Wanneer je een onderneming start zijn bepaalde materialen nodig. Niet alleen de grondstoffen en inkoopkosten, maar denk ook aan geld om een website te hosten, telefoonkosten, de benodigde programma's en kennis of cursussen.
Boekhouder of accountant
Je kunt de administratie zelf regelen, vooral bij kleine ondernemingen wordt dit veel gedaan, maar op de lange termijn blijkt dit erg tijdrovend en ingewikkeld. Je kunt in zo'n geval een boekhouder of accountant inhuren om dit voor je te regelen. Ook kun je ervoor kiezen dit bijvoorbeeld alleen te doen voor het doen van de belastingaangifte.
Financiering van bedrijfskosten
Deze kosten kunnen bij elkaar dus in sommige gevallen op een flink bedrag uitkomen. Het is daarom van belang om goed op een rij te hebben hoe jij de financiering voor jouw nieuwe bedrijf rond wil gaan krijgen en deze financieringsmethode op te nemen in een sterk bedrijfsplan. Hieronder enkele zaken om je voordeel mee te doen als het gaat om bedrijfsfinanciering.
Keuze voor de wijze van financiering
Allereerst is de keuze voor een bepaalde soort financiering van belang. De wijze van financiering is persoonlijk en zeer afhankelijk van de situatie. Ook de status en naamsbekendheid van het bedrijf, jij als ondernemer en het gewenste bedrag hebben grote invloed. Indien je een startend bedrijf hebt, zijn in veel gevallen de volgende methoden van financiering goed om te overwegen:
- Microfinanciering
- Crowdfunding
- Peer-to-peer lending of particuliere kredietverstrekkers
- Online minilening
- Lenen bij de bank
Vaak is het goed om onafhankelijk advies in te winnen. Het aanvragen van offertes of afspraken is een goede stap om meer informatie in te winnen.
Aftrekbaarheid kosten
Goed nieuws voor de startende ondernemer is dat dergelijke bedrijfskosten aftrekbaar zijn van de belasting, waardoor je over deze kosten dus geen belasting hoeft te betalen. Dit bespaart dus op de lange termijn weer geld. Deze maatregel is ontstaan om het ondernemerschap in Nederland te stimuleren.
Hoogte van de investeringen vaststellen
Bij elk van deze kosten zijn er een aantal overwegingen essentieel. Zo moet je bedenken hoeveel geld een investering kost, en hoeveel geld je daar op den duur uithaalt. Hoeveel succes verwacht je naar aanleiding voor een bepaalde investering en wat zie je uit resultaten en investeringen uit het verleden? Tot slot is het altijd verstandig om investeringen in stapjes te doen en zo niet in één keer teveel schulden maken. Bepaal daarom altijd hoofdzakelijk eerst wat essentieel is en wat bijzaak. Op die manier bouw je op een veilige manier een onderneming op en geef je het de mogelijkheid geleidelijk te groeien.