Bedrijfsplan opstellen
Naast het regelen van de technische aspecten als een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, is het belangrijk om alle informatie op papier te zetten en zo een correct bedrijfsplan op te stellen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor bijvoorbeeld het regelen van je zakelijke financiering. Van belang daarbij is hoe je een correct bedrijfsplan opstelt en zaken die daarbij komen kijken.
Doel van bedrijfsplan
Zoals hierboven al werd aangegeven zijn er enkele reden om een goed en volledig bedrijfsplan op te stellen. Allereerst is dit voor jezelf een goed startpunt. Het zet je aan tot denken over je doelen, je marketing strategie en het kostenplaatje. Ook kun je bekijken of je plan haalbaar is. Indien je bepaalde ideeën hebt of wilt uitbreiden in de toekomst, is het altijd handig om terug te kunnen gaan naar het oorspronkelijke bedrijfsplan, om de juiste visie in het oog te houden. Maar een goed bedrijfsplan dient nog een ander doel. Om zakelijke financiering te regelen zul jij een sterk bedrijfsplan moeten kunnen tonen, om de kans op een lening te vergroten. Tevens is het een goede manier om het vertrouwen bij leveranciers en verzekeraars bijvoorbeeld te vergroten.
Zelf maken of laten maken?
Een overweging die je moet maken als ondernemer is of je het business plan zelf schrijft of dat je deze door een expert laat schrijven. Er zijn diverse aanbieders te vinden die precies weten waar een ijzersterk ondernemersplan aan moet voldoen. Het neemt voor jou als ondernemer ook veel werk uit handen. Je zult dan wel met de expert om de tafel moeten gaan zitten om de gegevens, ideeën en doelen voor jouw onderneming te bespreken. Een bedrijfsplan waar een expert naar heeft gekeken is wel aan te raden, zeker wanneer je van plan bent een lening aanvraag te doen. Wel staan hier natuurlijk weer kosten tegenover, zodat dit ook meegenomen moet worden in de overweging. Voor het zelf schrijven van het bedrijfsplan zijn op internet ook een aantal handige sjablonen te downloaden, zodat de structuur van het plan al duidelijk is en het gemakkelijker wordt een goed en compleet plan te schrijven.
Onmisbare onderdelen van een bedrijfsplan
Een correct bedrijfsplan moet uiteraard volledig zijn. Welke aspecten mogen aan een bedrijfsplan in ieder geval niet ontbreken?
Introductie
Hierin maak je onder andere de naam, juridische vorm van je onderneming, vestigingsplaats, behoefte waarin je wilt voorzien, verwachte startdatum, doelen en factoren die het plan succesvol zullen maken kenbaar.
Inhoudsopgave
Spreekt voor zich
Beschrijving van de onderneming
Zaken die onder dit kopje terug te vinden moeten zijn, zijn de oprichting van de onderneming, juridische vorm, handelsregister en BTW-nummer, identiteit van de oprichter(s), overzicht van de producten en diensten die je nu al aanbied, verwachte omzetcijfers en resultaten (in de vorm van een balans), eventueel zaken omtrent personeel, de kenmerken van het nieuwe product of de dienst en in welke behoefte voorzien zal worden dankzij dit product.
Ondernemingsdoelstellingen
Hier introduceer je het nieuwe product of de dienst, omschrijving van vergelijkbare producten (sterke en zwakke punten) en geef je uitleg van het vernieuwende karakter van jouw product of dienst.
Marktanalyse en marketing
Onder dit kopje leg je uit tot welke bedrijfstak jouw onderneming behoort en hoe omvangrijk deze is, wat de belangrijkste klanten zullen zijn en de toepassingen van je product. Ook moet er aandacht zijn voor trends omtrent het product of de dienst.
Daarnaast geef je een analyse van de potentiële klanten en hun marktgedrag, de marktsegmenten en hoe het product hierin winstgevend zal zijn.
Ook besteed je aandacht aan concurrenten, de grootte van je marktaandeel, hoe de prijzen en marges veranderen, wie directe concurrentie is en hoe je hier tegen op wil boksen.
Tot slot besteed je onder dit kopje aandacht aan de klanten en hun reactie tot nu toe op jouw producten. Welke marketingsstrategie ga je gebruiken de klanten te bereiken en via welke kanalen?
Onderzoek en ontwikkeling
Bespreking van de huidige status van de technologie in het bedrijf, de maatregelen die genomen moeten worden voor juridische bescherming van technologie, zoals octrooien, auteursrechten en know-how-overeenkomsten, de technologie van jouw bedrijf ten opzichte van de concurrentie en eventuele maatregelen op bij te blijven, speciale regelgeving.
Technische haalbaarheid
Ook de technische haalbaarheid van de ideeën moet in kaart gebracht worden, of alles zelf af te handelen is of dat er zaken uitbesteed moeten worden, het bekijken van de schaalvoordelen, of de administratie met andere bedrijfstakken georganiseerd kan worden, of uitbreiding nodig is en wat de externe factoren van de onderneming zijn (zoals grondstoffen, toelevering, enz.)
Netwerk
Bepalen wie je partners zijn, je leveranciers en of er sprake is van eventuele samenwerkingen of coalities
Personeel
Indien personeel wordt aangenomen moet bepaald worden hoeveel mensen nodig zijn, wat de kwalificaties zijn en welke vergoedingen nodig zijn.
Financiële planning
Voor een financiële planning moeten investeringen, bedrijfskapitaal, de kasstroom, financiële behoefte, financieringsmiddelen en rendabiliteit in kaart gebracht worden en geëvalueerd worden.
Bijlagen
Als bijlage toegevoegd moeten worden: de statuten van de onderneming, technische gegevens over producten, technologie en productie, marktstudie, marketingplan, organogram, curriculum vitae van de ondernemers, referentievermelding, overeenkomsten met informatie, jaarrekeningen (laatste vijf jaar indien beschikbaar), verslag van externe specialisten, individuele personeelsinformatie met salariëring, buitenlandse referenties
Bedrijfsplan per onderneming
De opzet hierboven is een globaal idee van waar een bedrijfsplan aan moet voldoen en wat de vorm hiervan moet zijn. Uiteraard verschilt het uiteindelijke nodige plan per bedrijf, afhankelijk van de vorm van het bedrijf, het verdienmodel en of je al dan niet personeel in dienst hebt. Het is sowieso aan te raden om met een expert te bepalen welke onderdelen essentieel zijn voor een bedrijfsplan in jouw persoonlijke situatie.