Gun je spullen een tweede leven
Er zijn verschillende redenen te benoemen waarom je niet alles, wat je opgeslagen hebt of inmiddels besloten hebt afstand van te doen, weg moet gooien. Nee, gun het een tweede of derde leven! Is het niet om er nog wat geld aan te verdienen, dan toch wel om milieutechnische redenen. Maar je kunt je ook bedenken dat je er een ander een enorm plezier mee doet. Iemand die bewust met recycling bezig is, iemand die simpelweg niet veel geld heeft, iemand die net dat ene item zoekt voor zijn/haar collectie.
Een tweede leven
Een consumptiemaatschappij zoals degene waarin wel leven, staat bekend om het gemakkelijk “weggooien” van zaken. Behalve de concrete wegwerpmaterialen, gooien we ook veel zaken weg die eigenlijk nog een prima tweede of derde leven kunnen hebben of zelfs collectorsitems kunnen zijn voor de verzamelaar.
We kunnen het ons blijkbaar veroorloven om het weg te gooien, dit ondanks een economie die terugloopt. Maar als het financiële aspect geen rol speelt, dan zou het milieu nog een rol kunnen spelen of je doet de liefhebber een plezier. Er lijkt de afgelopen jaren een kentering te zijn gekomen in het gunnen van een tweede leven voor spullen die anders of op zolder achter schotten verdwijnen óf regelrecht de prullenbak in gaan.
Mogelijkheden
Als je dan besloten hebt dat je je spullen nog een tweede of derde leven wilt geven, dan zijn er legio mogelijkheden om het kenbaar te maken dat je spullen de deur uit gaan en de mogelijk geïnteresseerde te informeren. Denk aan:
- Marktplaats (in Nederland veruit de grootste)
- Ebay (zeker voor items die internationaal gezocht kunnen worden een prima site)
- Zoekertjes (lokale krant of landelijke krant)
- Rommelmarkten (veel lokale rommelmarkten en enkele vaste groots op gezette landelijke rommelmarkten, maar ook de speciale bij bepaalde gebeurtenissen, denk aan Koningsdag of jaarfeesten)
- Supermarkt of winkelcentra zoek/prik-borden (waar je een briefje achter kunt laten)
- Kringloopwinkels (vanaf iedere middelgrote stad is er wel een kringloopwinkel)
Hoe werkt het?
Afhankelijk van waar je voor kiest pas je het toe. Wat echter altijd belangrijk is, is dat je het duidelijk kenbaar maakt voor het medium waar je je spul(len) te koop aan wilt bieden. Gebruik geen overdadige teksten, want te veel teksten kan ook averechts werken. Goede foto's en/of pakkende teksten en een mooi plekje doen per saldo voor de verkoop veel meer.
- Op de online sites zijn goede foto’s en volledige beschrijvingen altijd erg belangrijk en vergeet niet goed te kijken naar de categorie waar je item thuishoort. Staat het er enkele dagen op, zet het er dan opnieuw op, zo komt je item weer bovenaan de rij.
- Je briefje op het prikbord van de lokale supermarkt of het winkelcentrum kan je kracht bij zetten door er én een foto bij te doen én de koptekst duidelijk te maken, met een pakkende zin die vetgedrukt is. Tussen de vele briefjes moet je item gewoonweg opvallen.
- Rommelmarkten zijn een heel ander fenomeen. De echte zoekers zijn vaak al vroeg op pad en maken er als het ware een sport van om iets leuks tweedehands te zoeken. Soms voor eigen gebruik of om wat winst te maken en dus door te verkopen. Vee allochtonen Nederlanders zoeken vroeg tussen de kleding die op de rommelmarkten te koop is. Echter, ook hiervoor geldt, dat het goed geëtaleerd moet worden. Hoe beter je item er bij staat, hoe eerder het opvalt en geboden wordt en je er ook nog een lekker bedrag voor kunt vangen (en hoef je het niet voor jezelf, geef de opbrengst dan aan de voedselbank of een goed doel).
- Een zoekertje in de krant is ook een kwestie van zo compact mogelijk je item weergeven met een pakkende koptekst. Het moet tussen al die zoekertjes opvallen. Meer woorden wil niet altijd zeggen dat het beter is, let daarop!
- Alleen de kringloopwinkels is een ander verhaal. Ze kopen in voor wat ze het waard vinden en wat ze – met de ervaring die ze hebben – ook weer gemakkelijk kunnen verkopen. Weggeven mag ook, maar als ze er niets mee kunnen voor de verkoop, zullen ze daar niet eens gebruik van maken.
Conclusie
Weggooien kan altijd nog … bedenk dus in hoeverre het zinvol is om je item toch nog een tweede of misschien zelfs wel derde kans te geven. Je motivatie is daarbij minder van belang, maar breng het in ieder geval goed over voor de potentiële nieuwe eigenaar en bedenk wat je met de mogelijke opbrengst kunt doen.