InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Sociale zekerheid geldt ook voor ZZP-ers

Sociale zekerheid geldt ook voor ZZP-ers

Sociale zekerheid geldt ook voor ZZP-ers Er komen steeds meer ZZP-ers. Werknemers kiezen er om diverse redenen voor om zelfstandig verder te gaan. Er moet wel stil worden gestaan bij het verschil in sociale voorziening voor werknemers en zelfstandigen. Als je in loondienst rond kom komen met een uurloon van 15, is het te kort door de bocht om te denken dat je als ZZP-er ook uit komt met een uurtarief van 15. Het is voor werknemers beter geregeld wat betreft sociale voorzieningen en bijvoorbeeld het pensioen. Daarnaast zit je als ZZP-er ook met meer onzekerheden. Als je een tijd geen opdrachten hebt, moet je over een buffer beschikken om het tekort aan inkomen op te vangen. In dit artikel zetten wij voor jou een aantal verschillen op een rijtje.

Het grootste risico voor een ZZP-er is arbeidsongeschiktheid. In het geval je een korte periode ziek bent, is de periode nog wel te overbruggen. Wat als je blijvend arbeidsongeschikt raakt? Als werknemer kom je dan in de WIA terecht, maar voor ZZP-ers is er niets geregeld. Een ander belangrijk aandachtspunt voor de ZZP-er is de pensioenopbouw. Als er aanvullend niet wordt opgebouwd, volgt er bij pensionering uitsluitend een uitkering uit de AOW. Dit bedrag is gebaseerd op het bestaansminimum.

ZZP-ers moeten zich beschermen tegen het risico van arbeidsongeschiktheid

Als zelfstandige moet je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten. Je valt namelijk niet onder de WIA, waar werknemers wel onder verzekerd zijn. Voor ZZP-ers is de arbeidsongeschiktheidsverzekering een zeer kostbare verzekering. Dat geldt vooral voor oudere zelfstandigen in een werkgebied met een verhoogd risico op ongelukken, ongevallen en slijtage. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan ZZP-ers in de bouw. Verzekeraars zijn voorzichtig met het accepteren van deze verzekeringen. De medische acceptatie is een zeer kritisch traject.

Vangnetverzekering als alternatief

Verzekeraars hebben geen acceptatieplicht voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering. De vangnetverzekering kan in dat geval een uitkomst bieden. Dit is een basisverzekering voor ZZP-ers die niet in aanmerking komen voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij een verzekeraar. Een eis is dat de zelfstandige nog niet langer dan 15 maanden zelfstandige is. De wachttijd voor een uitkering bedraagt één jaar. In het eerste jaar van arbeidsongeschiktheid moet je dus zelf zorgen voor voorzieningen. De hoogte van de uitkering is gebaseerd op 70% van het minimumloon.

Uitkering bij zwangerschap

Werknemers hebben recht op ouderschapsverlof. Ook zelfstandigen hebben hier recht op. Gedurende een periode van minimaal 16 weken bestaat er recht op een uitkering uit de Zelfstandig en Zwanger-regeling (ZEZ). Deze regeling staat ook open voor een meewerkende echtgenote waarvan de partner zelfstandige is. De uitkering is gelijk aan het minimumloon. Een voorwaarde is dat je in het voorgaande kalenderjaar minimaal 1.225 uren als zelfstandige hebt gewerkt. De zwangerschapsperiode gaat in 4 tot 6 weken vóór de vermoedelijke bevallingsdatum. Na de bevalling volgt er nog een uitkering voor een periode van 10 weken.

Recht op een bestaansminimum

Iedere Nederlander heeft recht op minimaal een inkomen op bijstandsniveau. Indien je als zelfstandige niet in staat ben om voldoende inkomsten te genereren, kun je rechten hebben via het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz).

Er wordt geen pensioen opgebouwd

Een ZZP-er moet zelf voorzieningen vormen waar van geleefd kan worden na pensionering. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een lijfrenteverzekering. Het bedrag dat je hiervoor betaalt, kun je aftrekken van het inkomen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zelfstandigen-zonder-personeel-zzp/vraag-en-antwoord/heb-ik-als-zelfstandig-ondernemer-recht-op-een-zwangerschapsuitkering.html
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zelfstandigen-zonder-personeel-zzp/sociale-zekerheid-voor-zelfstandigen
  • http://www.zzp-nederland.nl/nieuws/16643-vangnetregeling-zelfstandigen-

Reageer op het artikel "Sociale zekerheid geldt ook voor ZZP-ers"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 20-04-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!