InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Geld verkeerd overgemaakt, overgeboekt

Geld verkeerd overgemaakt, overgeboekt

Geld verkeerd overgemaakt, overgeboekt Veel mensen maken gebruik van internetbankieren, waarbij er geld wordt overgemaakt oftewel overgeboekt naar andere rekeningen. Dit kan een zakelijke rekening zijn, een particuliere rekening of een eigen rekening. Soms maak je teveel geld over of gebeurt het dubbel door een fout. In andere gevallen maak je geld over naar een verkeerd rekeningnummer. Maar andersom kan ook: er staat plots geld op jouw rekening. De afzender is onbekend en je weet niet wat je met het geld moet doen.

Internetbankieren

In 1999 ontstond de opkomst van het internetbankieren. Via het internet kan er geld worden overgeboekt van de eigen rekening naar ieder ander rekeningnummer binnen Nederland of naar het buitenland. Internetbankieren kan 24 uur per dag. Voor de klant heeft dit vele voordelen. Bankieren kan van huis uit, is in de meeste gevallen veilig, er is direct overzicht in alle eigen rekeningen en de rente voor internetspaarrekeningen ligt hoger.

Overmaken van geld

Het overmaken van geld heet ook wel overboeken. Overmaken doe je omdat je een rekening wilt betalen of omdat je iemand geld verschuldigd bent. Ook kan je geld tussen je eigen rekeningen overmaken, bijvoorbeeld van de betaalrekening naar de spaarrekening. Internetbankieren gebeurt altijd in een beveiligde internetomgeving. Let hier goed op. Gebruik altijd de methode die de bank aanbiedt om geld over te maken. Zo maakt de Rabobank gebruik van de Random Reader en de ING bank van de TAN-code. Geef degelijke codes nooit door aan derden.

Verkeerd overgemaakt, wat nu?

Geld overmaken gaat vrije eenvoudig: vul het rekeningnummer (IBAN-code) plus de naam van de begunstigde in. Maak een omschrijving of maak gebruik van het betalingskenmerk. Wanneer er geld wordt overgemaakt naar een ander rekeningnummer, is het heel belangrijk om de gegevens goed te controleren. Rekeningnummer en naam moeten kloppen. De bank is niet verplicht om te controleren of de naam van de begunstigde klopt met die van het rekeningnummer. Vroeger werd hier wel op gecontroleerd door banken, maar door de hoeveelheid elektronische betalingen schiet dit er vaak bij in.

Wanneer je een bedrag aan een verkeerd rekeningnummer hebt overgemaakt, kan je deze niet zelf terugboeken. Het beste is om contact op te nemen met de begunstigde. Dit is vaak alleen mogelijk wanneer het een bekende betreft. Kom je er niet uit, neem dan contact op met de bank. De bank zal dan aan de begunstigde vragen om het geld terug te storten naar jouw rekening.

Teveel of dubbel overgemaakt

Heb je teveel geld overgemaakt of dubbel overgemaakt? Ook dat kan wel eens gebeuren. Betreft het een bedrijf, neem dan contact met ze op. In de meeste gevallen zal het bedrijf het bedrag probleemloos terugstorten. Doen ze dit niet, neem dan contact op met de bank. Deze kunnen het bedrijf vragen het geld terug te storten. Niet altijd werkt het bedrijf mee. Als consument sta je in je recht om te krijgen waar je voor betaald hebt. Neem contact op met de klantenservice van het bedrijf, de geschillencommissie of met de consumentenbond.

Teveel overgemaakt geld naar een particulier wordt een lastiger verhaal omdat hier vaak geen sprake is van consumentenrecht. Neem contact op met de begunstigde en vraag om terugstorting van het geld (storneren). Wanneer deze hier geen gehoor aan geeft, vraag dan de bank om hulp. Deze zal contact opnemen met de begunstigde en vragen om terugstorting.

Je krijgt je geld niet terug

Wanneer je geen contact krijgt met de begunstigde of geen terugboeking ontvangt, neem dan eerst contact op met de bank. Deze zal altijd proberen te bemiddelen. Meestal zal de begunstigde het bedrag terugstorten, maar soms werkt deze niet mee. Het terugvragen van het geld wordt dan een stuk lastiger. Bedrijven zijn makkelijker aan te klagen dan particulieren ontvangers. Het terugvragen bij een bedrijf kan via de geschillencommissie. Vraag advies aan bij de consumentenbond of vraag juridisch advies aan. De meeste bedrijven zullen snel eieren voor hun geld kiezen en het bedrag storneren.

Particulieren zijn vaak moeilijker te achterhalen of werken gewoon niet mee. Via de juridische weg zal het bedrag teruggeëist moeten worden. Dit gaat niet altijd even makkelijk. Voor kleine bedragen is het soms makkelijker om het erbij te laten zitten: de juridische kosten kunnen tamelijk hoog oplopen. Bij grote bedragen is het vaak wel zinvol om juridische stappen te ondernemen. Bedenk dat verkeerd overgemaakt geld geen internetfraude is: je hebt de fout zelf gemaakt. De begunstigde valt niks te verwijten. Het is voor de begunstigde wel zo netjes om het geld direct terug te storten.

Onverschuldigde betaling

Gelukkig is er een wet die tegen dit soort fouten beschermd. Wanneer er een betaling is verricht en er staat geen dienst of een goed tegenover, treedt er een verbintenis tot terugbetaling op. De begunstigde is verplicht het geld terug te storten. Wanneer de begunstigde te goeder trouw was, dus van mening was dat het geld voor hem of haar bestemd was, kan deze recht hebben op een vergoeding. Middels een brief aan de begunstigde zal het bedrag in de meeste gevallen teruggestort worden. Lukt dit niet, dan zal de bank bemiddelen. Anders zal de rechter eraan te pas moeten komen om de onverschuldigde betaling te vorderen.

Ontvang je geld op je bankrekening en weet je niet wie de afzender is of waarom het gestort is? Neem dan contact op met de afzender. Wanneer dit niet mogelijk is of je weet zeker dat het geld niet voor jou bedoeld is, stort het bedrag dan terug. Dit voorkomt in de toekomst brieven, terugvorderingen en misschien wel een rechtszaak.
Gerelateerde artikelen
ABN AMRO Mobiel Bankieren appGeld overmaken was nog nooit zo makkelijk. Met de upgrade van de ABN AMRO saldo app, de ABN AMRO Mobiel bankieren app ka…
Internet bankieren SNS bankInternet bankieren SNS bankDe SNS bank is een Nederlandse bank die de mogelijkheid biedt om de bankzaken via het internet te regelen. Tegenwoordig…
Mobiel bankieren: Voor- en nadelenMet de grote opmars van smartphones wordt mobiel bankieren wordt steeds populairder. De manier van bankieren die een aan…
Incasso terug laten boekenIncasso terug laten boekenAutomatische incasso’s vanaf uw bankrekening kunt u vanaf 1 november 2009 binnen 56 dagen terug laten boeken, tot die ti…
Islamitisch bankierenIslamitisch bankieren is wereldwijd sterk in opkomst. Volgens de Nederlandse Bank groeit de markt met gemiddeld 15% op j…
Bronnen en referenties
  • Rabobank.nl/particulieren
  • http://www.ing.nl/particulier
  • http://www.wetrecht.nl/

Reageer op het artikel "Geld verkeerd overgemaakt, overgeboekt"

Reacties

John, 22-08-2017 01:18 #4
Heb geld overgemaakt naar paypal maar daar staat de balans nog steeds op 0 terwijl mijn bankrekeningnr wel aangeeft dat er geld is overgemaakt naar paypal is nu al 2 dagen geleden heeft iemand zoiets soortgelijk meegemaakt?

Pieter van Thiel, 20-11-2016 13:22 #3
Ik heb op 7 oktober 2016 vanaf mijn ABN AMRO rekening een bedrag van € 50,- overgemaakt naar het Rabobankrekeningnummer van mijn zoon. Vandaag bleek dat dit een rekeningnummer betreft dat al enige tijd geleden door hem was opgezegd en dat hij een ander rekeningnummer heeft. Ik kreeg geen enkele foutmelding.
Hoe kan ik dit corrigeren? Het kan zijn dat de Rabobank dit rekeningnummer inmiddels aan een andere cliënt heeft gegeven maar er werd niets gerestitueerd. Hoe kom ik erachter wat er met mijn betaling is gebeurd?
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

Ard, 04-02-2016 13:42 #2
Goed punt Sanne. Ik vind ook dat dit niet klopt. Wellicht iets voor de Nationale Ombudsman.

Sanne, 11-09-2015 10:46 #1
Door het feit dat de banken geen naam/nummer-controle uitvoeren, maken oplichters in grote getalen misbruik hiervan op b.v. verkoopsites. Je koopt iets van dhr. A uit B. De volgende dag zie je dat het geld is overgemaakt aan Dhr. C uit D. De banken
kunnen zichzelf wel vrijwaren voor de gevolgen van het niet uitvoeren van de naam/nummer-controle, maar houdt dat ook in dat de banken niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor misbruik van die beslissing? Je bent wel verplicht een naam in
te vullen als je een bedrag overmaakt, maar dat kunnen ze dan net zo goed weglaten als het toch niet gecontroleerd wordt. Dit geeft alleen maar schijnveiligheid. Als ik geld overmaak en als naam b.v. "sinterklaas" invul, dan wordt het geld gewoon overgemaakt. Is het niet zo dat op een bankinstelling een bijzondere zorgplicht rust, die voortvloeit uit haar maatschappelijke functie en het vertrouwen dat deelnemers aan het betalingsverkeer daardoor in de bank stellen?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 01-10-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!