De auto kan goedkoper ofwel op autokosten besparen
Autorijden is niet goedkoop. Aanschaf, verzekeringen, afschrijving, wegenbelasting, onderhoud en de oplopende benzineprijzen zorgen voor toenemende autokosten. Het dichtgeslipte Nederlandse wegennet zorgt er ook nog eens voor dat we dagelijks met z'n allen stapvoets het woon-/werktraject afleggen. Nou rijdt een auto ook niet bepaald op zijn zuinigst in de file. Over het algemeen is het openbaar vervoer voor de meeste mensen ook geen optie. Ondank dat ons favoriete vervoersmiddel een aardige aanslag op onze financiën doet, blijven we hem toch gebruiken. Toch kan eventueel de financiële last van de auto een beetje worden verlicht.
Onderwerpen
Aanschaf en afschrijving
Voor de aanschaf van een auto heeft men de keus uit een nieuwe of een tweedehands auto. Een nieuwe auto is duurder in gebruik dan een tweedehands auto. De hogere kosten zijn voornamelijk afkomstig van de afschrijvingskosten in het eerste jaar. Na een jaar is de waarde van een nieuwe auto al 25% gedaald. In onderstaande tabel ziet u de gemiddelde kosten van een auto met benzinemotor. De kosten betreffen een nieuwe auto, berekend over de eerste vier jaar, bij circa 16.000 km per jaar en een benzineprijs van 1,785.
Klasse | Brandstof | Onderhoud | Afschrijvingskosten (excl. rente) | Verzekering en motorrijtuigenbelasting | Totaal per jaar | Kilometerprijs |
Miniklasse | 1857,- | 432,- | 1872,- | 708,- | 4869,- | 0,30 |
Kleine middenklasse | 2142,- | 456,- | 2736,- | 948,- | 6282,- | 0,39 |
Middenklasse | 2291,- | 480,- | 3852,- | 1176,- | 7799,- | 0,49 |
Bron, Nibud 2012
Lease of koop
Lease lijkt misschien interessant omdat u een vast maandbedrag betaalt, vaak inclusief onderhoud en verzekeringen. Maar pas wel op, wanneer men de overeenkomst eerder opzegt dan dat het contract is afgelopen kunnen er kosten zijn. Rijdt men meer kilometers dan afgesproken, dan moet men daarvoor bij betalen. Maakt men schade, dan is dat ook niet altijd zonder kosten. Tevens moet men vaak bij aanvang van het leasecontract een bedrag ineens betalen.
Wegenbelasting en belasting personenautos en motorrijwielen
Besparen op de wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting, MRB) is mogelijk door een auto aan te schaffen met een CO2-uitstoot die niet hoger is dan 50 gram per kilometer. Bij een auto met een Co2-uitstoot die niet hoger is dan 50 gram per kilometer hoeft er geen MRB betaalt te worden. Vanaf 1 januari 2014 is de vrijstelling van wegenbelasting voor andere zuinige auto's vervallen, met uitzondering dus van auto's die minder dan 50g/km Co2 uitstoten (ongeacht het type motor). Deze regeling geldt in ieder geval voor 2014 en 2015. Het betreft in de praktijk elektrische of semi-elektrische autos. Voor auto's met een hogere Co2 uitstoot dan 50 g/km blijft de hoogte van de wegenbelasting afhankelijk van het gewicht en de soort brandstof. De tarieven verschillen echter per provincie vanwege de provinciale opcenten. Dit is een extra toeslag die door de provincies zelf bepaald mag worden.
Vrijstelling van MRB | 2014 Co2-grens (g/km) | 2015 Co2-grens (g/km) |
Benzine en overige | 50 Co2 (g/km) | 50 Co2 (g/km) |
Diesel | 50 Co2 (g/km) | 50 Co2 (g/km) |
De BPM (belasting personenautos en motorrijwielen) is sinds januari 2013 volledig gebaseerd op de CO2 uitstoot van een auto. Voor 2014 zijn er vier schijven met verschillende CO2- grenswaarden voor benzine en diesel. Voor vrijstelling van BPM in 2014 geld een grenswaarde voor benzine van een maximale CO2-uitstoot van 88 g/km en voor diesel 85 g/km. Onder deze waardes is men dus vrijgesteld van BPM. Wat er op neerkomt dat, hoe groener de auto des te goedkoper men rijdt.
Tariefstelling BPM
benzine en diesel in per gram CO2 | 2014 | 2015 |
Nieuwe schijf in 2015 | - | 6,- |
1e schijf | 105 | 69 |
2e schijf | 126 | 112 |
3e schijf | 237 | 217 |
4e schijf | 474 | 434 |
Benzine schijven CO2 uitstoot | van - tot en met | van - tot en met |
Nieuwe schijf 2015 | - | 1 - 82 |
1e schijf | 89 - 124 | 83 - 110 |
2e schijf | 125 - 182 | 111 - 160 |
3e schijf | 183 - 203 | 161 - 180 |
4e schijf | > 203 | >180 |
Diesel schijven CO2 uitstoot | van - tot en met | van - tot en met |
Nieuwe schijf 2015 | - | 1 - 82 |
1e schijf | 86 - 120 | 83 - 110 |
2e schijf | 121 - 175 | 111 - 160 |
3e schijf | 176 - 197 | 161 - 180 |
4e schijf | > 197 | > 180 |
Verzekeringen
Het is verplicht om een WA-dekking af te sluiten. WA staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid en deze vergoedt de schade die u met uw auto aan anderen toebrengt. Schade aan de eigen auto wordt niet vergoed! Daarnaast heeft men nog de keuze tussen WA + Beperkt Casco dekking en WA + Volledig Casco dekking (All Risk dekking). Een WA + Beperkt Casco dekking vergoedt ook een aantal schades aan uw eigen auto. Deze dekking wordt het vaakst gekozen voor auto's die tussen de 5 en 10 jaar oud zijn. Met een WA + Volledig Casco dekking wordt elke schade aan uw eigen auto gerepareerd. Deze dekking wordt het meest gekozen voor nieuwe auto's, tot een jaar of 5 oud. Baseer uw keuze, voor een passende verzekering, op de voorwaarden. Maar ook op de service die men wenst op het moment dat men schade heeft. Op internet zijn diverse
websites te vinden die, afhankelijk van de wensen, de goedkoopste verzekeraar aangeven. Ondanks dat de prijzenslag tussen verzekeraars voorbij is zijn er nog steeds grote prijsverschillen. Zonder dat de dekking wezenlijk verschilt is de ene autoverzekering soms twee maal zo duur als bij een andere verzekeraar. Hier valt dus wel wat te besparen.
Onderhoud
Niets is vervelender dan dat men weg moet en de auto doet het niet of dat de auto er onderweg mee ophoudt. Het gebeurt altijd op de momenten dat het niet uitkomt. Houdt de auto daarom betrouwbaar en bedrijfszeker en niet te vergeten veilig. Hiervoor is preventief onderhoud heel belangrijk. Het zou heel gemakkelijk zijn om kosten te besparen op onderhoud maar dat houdt altijd een risico in op hogere kosten voor reparatie of pech. Indien men een beetje handig is kan men zelf vaak al enkele onderhoudstaken doen. Men kan eventueel naar een
"Doe het Zelf Garage" waar men voor een klein bedrag gebruik kan maken van alle garagefaciliteiten. Door regelmatig onderhoud te plegen voorkomt men ook hoge kosten. Als bijvoorbeeld de remblokken versleten zijn kan men deze beter vervangen. Blijft men hiermee doorrijden dan is de kans groot dat bij het eerstvolgende garagebezoek de remschijven ook vervangen dienen te worden. Tevens levert een goed onderhouden auto bij inruil meer op en is meestal makkelijker te verkopen.
Benzineprijzen
De brandstofkosten nemen een groot deel van de autokosten voor hun rekening. Om hier op te bezuinigen is over het algemeen niet gemakkelijk. Vaker de auto laten staan is bijvoorbeeld een optie bij kleine afstanden die ook met de fiets zijn te overbruggen. Door middel van te carpoolen kunnen de kosten ook gedeeld worden, maar dit is niet voor iedereen weggelegd. Tanken bij het goedkoopste tankstation in de buurt kan soms enkele centen per liter schelen, maar is alleen rendabel als men er niet te ver voor hoeft om te rijden. Als men in het grensgebied woont is tanken bij onze ooster- en zuiderburen wel heel aantrekkelijk omdat de accijns op brandstof daar een stuk lager zijn. Via de ANWB kan men goedkoop tanken met het ANWB ledenvoordeel, bij meer dan 600 tankstations in Nederland. Leden krijgen na vertoning van hun pas 6 cent korting per liter brandstof bij elke tankbeurt. Om de brandstofkosten verder omlaag te krijgen kan men zich houden aan " het nieuwe rijden" ( zie het volgende hoofdstuk). Hieronder volgt een tabel met de opbouw van de brandstofprijzen per liter van 2014. Hier is goed te zien hoeveel belasting men over de gebruikte brandstof betaalt evenals het verschil met de ons omringende landen.
Brandstofprijzen Benelux
Land | Euro95 ex. accijns & ex. btw | Accijns | Inclusief accijns | BTW | BTW bedrag | Totaal |
Nederland 2014 | 0,716 | 0.759 | 1,475 | 21 % | 0,310 | 1,785 |
België | 0,720 | 0.614 | 1,334 | 21 % | 0,280 | 1,614 |
Luxemburg | 0,668 | 0.465 | 1,133 | 15 % | 0,170 | 1,303 |
Land | Diesel ex. accijns & ex. btw | Accijns | Inclusief accijns | BTW | BTW bedrag | Totaal |
Nederland | 0,772 | 0,478 | 1,250 | 21 % | 0,263 | 1,513 |
België | 0,620 | 0,580 | 1,200 | 21 % | 0,252 | 1,452 |
Luxemburg | 0,709 | 0,330 | 1,039 | 15 % | 0,156 | 1,195 |
Land | LPG ex. accijns & ex. btw | Accijns | Inclusief accijns | BTW | BTW bedrag | Totaal |
Nederland | 0,575 | 0,174 | 0,749 | 21 % | 0,157 | 0,906 |
België | 0,539 | 0,000 | 0,539 | 21 % | 0,113 | 0,652 |
Luxemburg | 0,505 | 0,051 | 0,556 | 6 % | 0,033 | 0,589 |
Bron, www.brandstofprijzen.info/
Het nieuwe rijden
Om het autorijden zuiniger te maken en om de uitstoot van CO2 te verminderen is de term "het nieuwe rijden" ingevoerd. Een heleboel valt te besparen op de brandstofkosten en onderhoudskosten door het nieuwe rijden. Hieronder verstaat men:
Aanschaf
- Let bij de aanschaf van een nieuwe auto op het energielabel.
- Kies voor schone en zuinige autos op grond van actuele informatie.
- Laat u informeren over subsidiemogelijkheden en belastingmaatregelen van uw lokale- en rijksoverheid, dat kan echt geld schelen.
Voor de rit
- Kies de route met zorg, vertrek op tijd en vermijd zoveel mogelijk de spits.
- Vermijd korte ritten.
- Vermijd onnodig gewicht in de auto.
- Voorkom onnodige luchtweerstand: haal dakkoffer, fietsenrek of imperiaal na gebruik direct van het dak.
- Gebruik voorgeschreven motorolie.
Banden
- Banden met de juiste bandenspanning hebben minder weerstand.
- Controleer maandelijks de bandenspanning, houd de banden goed op spanning.
- Als men winterbanden gebruikt, rijd er dan niet te lang mee door, wissel tijdig om naar zomerbanden.
Tijdens het rijden
- Schakel bij lage toerentallen naar een hogere versnelling (bij voorkeur tussen 2000 en 2500 toeren),
- Rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid met een laag toerental in de hoogste versnelling,
- Rijd bij 80 kilometer per uur in de vijfde versnelling en rijd bij 50 kilometer per uur in de vierde versnelling.
- Vermijd onnodig hard optrekken.
- Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op wat het overige verkeer gaat doen.
- Houd voldoende afstand. Ziet men dat er snelheid geminderd moet worden of moet men stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig het gas los, ontkoppel niet en laat de auto in de versnelling uitrollen.
- Houd u aan de geldende snelheidslimiet (verkeersboetes zijn niet goedkoop).
- Korte stop, zet dan ook de motor af.
- Vermijd energieverspilling door onnodig gebruik van elektrische apparatuur, zoals airconditioning en achterruitverwarming.
Lees verder