InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Hoe verwen je jezelf tijdens de crisis?

Hoe verwen je jezelf tijdens de crisis?

Hoe verwen je jezelf tijdens de crisis? Uit een aantal onderzoeken blijkt dat ons uitgavenpatroon verandert. We geven minder uit aan auto's, keukens enzovoorts. Ook gaan we iets minder met vakantie. Wat zijn nu de trends en hoe kun jij dat rijke gevoel van voorheen houden?

Opmerkelijke uitkomsten

Uit onderzoek van het centraal bureau van de statistiek blijkt dat we minder uitgeven aan de zogenaamde "duurzame" gebruiksgoederen. Denk hierbij aan een nieuwe auto of een nieuwe keuken. Ook kopen we minder lederwaren. Voorbeelden hiervan zijn schoenen en tassen. Maar waar geven mensen nu eigenlijk wel hun geld aan uit?

Huis opleuken

Omdat meer en meer gezinnen "vast" zitten in hun huis worden er wat meer verbouwingen in en om het huis uitgevoerd. Het huis wordt uitgebouwd, er komt een dakkapel of het toilet of de badkamer worden gemoderniseerd. Ook wordt de tuin nogal eens opnieuw opgeleukt. De kleine zelfstandigen die in verleden ook in het verleden ook deze kleine klussen uitvoerden hebben nu nog werk. De grote jongens hebben het een stuk moeilijker.

Horeca

De mensen recreëren meer en meer thuis. Dat komt niet alleen door de strengere antirookwetten. De rokers voelen zich verbannen naar het balkon. Het ontspannende sigaretje bij een hapje of drankje is er al jaren niet meer bij. Daarnaast rijzen de prijzen voor drank en spijs de pan uit. Men kiest er meer en meer voor vrienden thuis uit te nodigen. Men kookt voor elkaar en drinkt een lekker drankje. De trend schijnt wel te zijn dat mensen dan luxer inkopen. Daarnaast is het zo dat als je kinderen hebt thuis recreëren een uitkomst is. Je hoeft je niet meer te generen als je kinderen door het restaurant rennen of een huilbui krijgen. Geen stress meer of het restaurant wel ranja, melk of het favoriete drankje van je kinderen hebben. Je koopt het lekker zelf, in de supermarkt. En als de kinderen moe zijn, kun je ze meteen in bed leggen.

De valkuilen

Je dient echter niet te streng te zijn voor jezelf. Op een bepaald moment verlies je je zelfbeheersing en ga je toch voor de bijl voor die luxe goederen die je eigenlijk niet kunt betalen. Je denkt bij jezelf: "Ik heb al zo lang niets uitgegeven!". Je hebt namelijk slechts een bepaalde hoeveelheid "zelfbeheersing". Daarna is dit potje ook leeg.

Hoe beheers je jezelf?

Blijf toch weer bij de oude riedel: "Heb ik het nodig?". "Kan ik het betalen?". Stel de aankoop zo lang als mogelijk uit. Er bestaat namelijk een grote kans dat als je thuis nog eens over de gewenste aankoop nadenkt, dat je dan concludeert dat je het begeerde object helemaal niet nodig hebt.

Beheerst genieten

De eerste levensbenodigdheden moet je natuurlijk kopen. Eten, drinken, een dank boven je hoofd en niet te vergeten liefde heeft iedereen nodig. Een mogelijkheid om jezelf niet te "zielig" te vinden is het aanleggen van een "genietpotje". Maak een lief portemonneetje met een geldbedrag waar je jezelf uit mag verwennen. Stop bijvoorbeeld tien euro per week in deze spaarpot. Zie je eens een keer iets leuks in de aanbieding of wil je toch eens een keer koffie met gebak doen dan mag dit! Zaak is het dan om hier volledig van te genieten. Als je jezelf zielig vindt is de kans veel groter dat je op een bepaald moment over de schreef gaat. Je denkt dan: "wat maakt het uit?". Of iets in de trant van: "Die kleine beetjes helpen toch niet!". Wees dat gevoel voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/conjunctuur/publicaties/conjunctuurbericht
  • www.nibud.nl

Reageer op het artikel "Hoe verwen je jezelf tijdens de crisis?"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 27-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Bespaartips
Schrijf mee!