InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Hoe vind je een goede en betaalbare notaris?

Hoe vind je een goede en betaalbare notaris?

Hoe vind je een goede en betaalbare notaris? De notaris is bij veel grote gebeurtenissen in je leven aanwezig. Zodra je een huis koopt, gaat samenwonen, scheiden of met een erfenis te maken krijgt, komt daar een notaris bij kijken. De tarieven zijn sinds 2009 fors gedaald. Door de toegenomen concurrentie en de afname van de woningverkopen zijn notarissen in 2012 aantrekkelijker geprijsd. Bovendien liggen de kosten ver uiteen. Hoe kies je een goede en betaalbare notaris? Sinds 2003, toen werden de tarieven vrijgegeven, mag elke notaris zelf zijn prijs vaststellen. In de jaren die volgden zijn de prijsverschillen flink toegenomen. De kosten en diensten kun je goed vergelijken op vergelijkingssites als degoedkoopstenotaris.nl en notaristarieven.nl. Realiseer je daarbij dat voor het opstellen van een akte vaak maatwerk nodig is. Verder is er vaak te onderhandelen met de notaris. Zeker wanneer je meer diensten afneemt als een testament en samenlevingsovereenkomst.

Grote prijsverschillen

Wanneer we kijken naar het product Hypotheekakte (waarin de financiering van je nieuwe huis en het onderpand worden vastgelegd) lopen de kosten zeer uiteen: van circa 350 tot 980 euro. Bij de ene notaris ben je dus 600 euro duurder uit dan bij de andere voor eenzelfde document.

Vraag een offerte aan

Wanneer je kijkt naar de grote tariefverschillen is het aanvragen van een offerte bij verschillende aanbieders verstandig. Zeker omdat het vaak gaat om maatwerk. Let op de wijze waarop de prijs is samengesteld. Elke notaris heeft zijn eigen berekening. De een werkt bijvoorbeeld met een vast bedrag, de ander met een uurtarief. Ook als je situatie bijzonder is of er spoed bij is, zal de notaris waarschijnlijk meer uren of extra kosten rekenen.

Goedkoop duurkoop?

Zoals voor alle diensten en producten geldt ook voor de notaris dat goedkoop duurkoop kan zijn. Let dus goed op de offerte. Er zijn notarissen die stunten met hun vaste prijs. Zij prijzen hun offerte dan aantrekkelijk laag, maar berekenen later des te meer bijkomende kosten. Denk daarbij aan het vragen van toestemming aan de eerste hypotheekbank (bij een tweede hypotheekakte), de administratiekosten van het aflossen van de eerste lening, algemene administratie en dossierkosten. Prijsstunters blijken vaak uiteindelijk duurder dan hun collega’s. Check de offertes dus kritisch op wat inbegrepen is en wat niet.

Doehetzelfnotaris.nl

Het goedkoopst ben je uit wanneer je veel zelf doet bij het opstellen van bijvoorbeeld een koopakte, testament of samenlevingsovereenkomst. Conceptaktes zelf opstellen is mogelijk op doehetzelfnotaris.nl. Je neemt hiermee de notaris veel werk uit handen doordat je al voorbereid bent. De website zegt dat je 30 procent kunt besparen op deze wijze.

LinkedIn

Het gaat om belangrijke documenten, wellicht betaal je liever wat meer met de zekerheid dat het goed is. Wanneer je op zoek gaat naar een goede notaris, informeer dan gerust naar de ervaring en expertise. Op de eerder genoemde vergelijkingssite degoedkoopstenotaris.nl staan waarderingen van klanten. Verder is het op de internetnetwerksite LinkedIn mogelijk te checken via de recommendations. Je ziet zo hoe de notaris wordt gewaardeerd door andere professionals.

Ten slotte

In het algemeen geldt, kwaliteit heeft een prijs. Gaat het je alleen om een stempel van de notaris, ga dan naar de goedkoopste optie. Wanneer je echt maatwerk zoekt kijk dan niet alleen naar de prijs. Sterker, goed advies kan uiteindelijk geld opleveren. Wanneer je niet compleet of verkeerd bent geadviseerd, kun je in sommige gevallen geconfronteerd worden met vervelende situaties. Stel, twee partners gaan samenwonen met hun beider kinderen uit een vorig huwelijk. Een ondoordacht samenlevingscontract kan ertoe leiden dat de erfenis van de kinderen niet goed is vastgelegd. Een goede notaris adviseert hier van tevoren over. Ook ondernemers doen er goed aan een goede notaris in de arm te nemen. Zij hebben vaak specifiek advies nodig. Ook over fiscale factoren adviseert de notaris.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WolfBlur, Pixabay
  • Z24.nl

Reageer op het artikel "Hoe vind je een goede en betaalbare notaris?"

Infoteur: Lierop69
Gepubliceerd: 19-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!