Aanbetalen? De regels
Bij grote aankopen als een keuken of auto is het vrij normaal: aanbetalen. De winkelier vraagt dan een bedrag vooruit te betalen voor een aankoop die nog niet direct geleverd kan worden. Het gaat dan vaak om zaken die door de winkelier besteld moeten worden, die maatwerk vergen en waarvoor de winkelier op een of andere manier alvast kosten moet maken. Het is dan gebruikelijk dat de klant alvast een percentage van het totaalbedrag afrekent. Maar, wat zijn eigenlijk de regels? Hoeveel mag een winkelier vragen? En, wanneer ben je een aanbetaling verplicht?
Om de laatste vraag maar meteen te beantwoorden, nee je bent nooit verplicht aan te betalen. Een winkelier kan een klant vragen om een aanbetaling te doen maar hij kan dat nooit verplichten. De klant heeft dan de keuze om te proberen de aankoop zonder de vooruitbetaling te doen, of naar een andere winkel te gaan.
Klant akkoord
De winkelier mag om een aanbetaling vragen maar dit bedrag is niet onbeperkt. Volgens de wet mag een aanbieder in de algemene voorwaarden niet meer dan 50% van de verkoopprijs als aanbetaling vragen. Als een winkelier met een klant overeenkomt dat de vooruitbetaling hoger is, mag dat wel. Met andere woorden, als de klant akkoord is, mag het bedrag boven de 50% liggen. Voor dienstverlening geldt er geen maximum in de algemene voorwaarden.
Webshops
Wie op internet winkelt, betaalt bijna altijd 100% vooruit. Je betaalt meestal direct met een creditcard of via Ideal, dus nog voordat het artikel is geleverd. Sommige winkels, zoals Bol.com sturen een acceptgiro mee met het product maar de meeste webshops doen dat niet. Toch geldt de wet ook voor webwinkels. Dat betekent dat deze webshops volgens de wet de mogelijkheid moeten bieden om 50% vooruit te betalen, en 50% bij of na levering.
Overzichtelijke regels
Een aantal winkels hanteert overzichtelijke regels. Zoals de zaken in huishoudelijke artikelen die zijn verenigd in de Gebra. Zij vragen maximaal 25% aanbetaling met een maximum van €500. Verder vragen de woonwinkels met het keurmerk CBW-erkend ten hoogste een aanbetaling van 25%. In de reiswereld vragen ANVR-leden maximaal 15% aanbetaling. Wel moet de totale som zes weken voor vertrek betaald zijn. In het algemeen geldt bij grote aankopen: vraag voor de aankoop wat de precieze betalingsvoorwaarden zijn.
Betaalgarantie
Gaat de winkel waar je de vooruitbetaling hebt gedaan failliet, dan ben je je geld waarschijnlijk kwijt. Het is altijd goed je in dat geval als schuldeiser te melden bij de curator. Maar reken nergens op; je staat als consument achteraan in de rij van schuldeisers. De eerder genoemde CBW-erkende winkels bieden wel een betaalgarantie. Als een CBW-erkende zaak failliet gaat, neemt een andere de bestelling over. Ook de eerder genoemde Gebra-winkels hebben zo’n regeling. Voor reiswinkels is de klant meestal gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Check altijd even of de winkel bij SGR is aangesloten. De garantie geldt overigens alleen voor pakketreizen en niet voor losse boekingen van overnachtingen of vluchten.
Ten slotte een paar tips
- Check de vooraf de voorwaarden.
- Houd de aanbetaling altijd zo laag mogelijk.
- Vraag om een betaalgarantie.
- Check vooraf wat er gebeurt als het product niet meer leverbaar is, de levering wordt uitgesteld of de winkel failliet gaat.
- Vraag altijd om een betaalbewijs.