InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Energierekening omlaag brengen

Energierekening omlaag brengen

Energierekening omlaag brengen Het maandelijkse voorschot aan de energiemaatschappij neemt een grote hap weg van het besteedbaar inkomen. Door te besparen op het energieverbruik kunt u tientjes per maand besparen. Energie wordt steeds duurder. Dit zien wij aan de stijgende kosten van benzine en gas. De hoogte van de energierekening is sterk afhankelijk van de hoogte van de olieprijs. Dit zijn factoren die u niet zelf kunt beïnvloeden. U kunt uw uitgaven wel beïnvloeden door zuiniger om te springen met energie en door de verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken.

Hoeveel moet u gaan betalen bij de concurrentie

Tegenwoordig kunt u op het internet alles met elkaar vergelijken. Het kan de moeite lonen om de lasten bij uw huidige energiemaatschappij te vergelijken met de lasten die u bij de concurrentie zou moeten betalen. Het kost u moeite om de vergelijking te kunnen maken, maar de te realiseren besparing kan groot zijn. U moet uitzoeken hoe groot uw verbruik is geweest in de afgelopen jaren om de vergelijking te kunnen maken. U moet de vergelijking wel goed maken door ook de voorwaarden naast elkaar te leggen. U kunt het concurrerende voorstel ook voorleggen aan uw huidige energiemaatschappij.

Zet de thermostaat een graadje lager en eerder uit

De meeste mensen hebben een instelbare thermostaat. U kunt instellen wanneer de verwarming aan moet gaan en wanneer de verwarming weer uit moet slaan. U kunt van deze mogelijkheid slim gebruik maken zonder dat u in de kou hoeft te zitten. Stel, u gaat ís avonds altijd om 23.00 uur naar bed gedurende de werkweek. U kunt de verwarming zo instellen dat deze om 22.45 uur uit gaat schakelen. ís Ochtends is het prettig dat de verwarming al aan staat bij het opstaan, maar de verwarming kan ook weer uit zodra iedereen het huis heeft verlaten. Bent u aan het schoonmaken in huis? Zet de verwarming dan één of twee graden lager. Probeer ook eens uit hoe het is om de verwarming altijd een halve graad kouder te zetten.

Let op energieverbruik van de apparaten

Bij het aankopen van nieuw elektronisch apparatuur moet u ook gaan letten op het verbruik. Door de steeds verder stijgende kosten van energie, weegt het verbruik steeds zwaarder mee bij een aankoopbeslissing. Laat ook eens kritisch kijken naar uw cv-installatie. Is het voordeliger om deze te vervangen door een nieuwe? Houd er wel rekening mee dat u wel objectief advies inwint. Een verkoper van een cv-installatie zal u eerder adviseren om een nieuwe installatie te kopen.

Kleine energiebesparingen tellen ook mee

Waterbesparende douchekop, zuinige lampen en tochtstripjes. Deze maatregelen zorgen voor kleine besparingen, maar het zijn wel besparingen die ook geld gaan besparen in de toekomst. Door bijvoorbeeld het dak te isoleren kan een aanzienlijke besparing gerealiseerd worden, terwijl de investering meevalt als u het zelf kunt aanbrengen.

Grote investeringen die u in de loop der jaren terug gaat verdienen

Grote energiebesparende investeringen kunt u in een paar jaar tijd vaak al terugverdienen. Daarnaast hebben de investeringen ook een waardeverhogend effect op het huis. Een huis met enkel glas is moeilijker te verkopen dan hetzelfde huis met dubbelglas. Zonnepanelen vergen eerst een grote investering, maar in de loop der jaren kunt u de investering terugverdienen. Zonnepanelen zijn door de jaren heen steeds goedkoper geworden, en in de toekomst zullen de kosten nog verder gaan zakken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Energierekening omlaag brengen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!