Waarom investeren in olie?

Waarom investeren in olie? Door te investeren in olie kun je inkomsten genereren. Maar wat zijn nu de hoofdredenen om in olie te beleggen en hoe moet je eigenlijk in olie investeren? Als je in jouw beleggingsportefeuille olie opneemt kun je het helemaal maken. Toch zijn er ook enkele nadelen die tegen de voordelen kunnen worden afgezet.

Waarom investeren in olie?

Waarom zou je nu eigenlijk investeren in olie? Deze grondstof is al tijden belangrijk in de wereldwijde handel. Gezien het feit dat de olie mee beweegt met de economische toestand van de wereld kun je bedenken dat deze grondstof dus belangrijk is voor de wereldeconomie. Omdat deze grondstof op hoog tempo uit de grond gehaald wordt is olie veel schaarser aan het worden.

Op het moment dat een product schaarser wordt zal de prijs stijgen omdat de vraag nog wel even doorloopt. In de nabije toekomst zal de aarde uitgeput zijn en is er geen olie meer en daarom is olie een goede investering. Het is niet zo dat het investeren in olie jou op korte termijn rijk maakt, zoals de aandelenmarkt en andere investeringen, maar olie heeft zeker zijn positieve aspecten. Als je nu in deze onzekere tijden op zoek bent naar investeringen die in de toekomst zeker gaan stijgen in waarde en een investering die goed toegankelijk is voor particulieren dan is het investeren in aardolie vast wat voor jou.

Olie staat te boek als een aantrekkelijke belegging ook al schommelt de marktkoers nogal veel, maar op de lange termijn pakt de investering vaak gunstig uit. Olie is een beperkte grondstof en de prijs ervan lijkt te zijn gestabiliseerd op een bepaald punt in de prijs. Op het moment dat koersen stijgen in een regelmatig periode. Kan dit punt in de prijs een mooie investering zijn voor veel mensen. Voor grote investeerders en fondsen heeft het investeren in olie redelijk weinig nadelen. De olieprijs zal waarschijnlijk flink gaan toenemen in de toekomst door het gebrek aan oplossingen voor deze tekorten in de nabije toekomst. Tot de vervanging van olie gevonden is zullen de economieën wereldwijd afhankelijk blijven van olie.

Investeren in olie

Als je nu een tijdje naar de koersveranderingen van olie kijkt zal je een patroon gaan zien en kun je hier als investeerder slim op gaan inspelen. Op deze manier kan de investeerder zijn investeringsbedrag flink opkrikken met de winsten uit olie.

De prijzen van olie zijn over de afgelopen 50 jaar spectaculair ver gestegen en gedaald. Maar nooit gedaald onder een bepaald punt. Dit punt moet je als investeerder zien te vinden en als het zover is op inkopen. Een slimme belegger houdt er rekening mee dat de oliemarkt een vrij solide bodem heeft en dat er regelmatige prijsverhogingen zijn die boven deze bodem uitkomen. Als men wil investeren in olie is het een goede investering om erin te stappen op het moment dat de olieprijs op deze bodem zit. Als je op dit moment instapt, is het investeren in olie een solide en rendabele investering voor de toekomst. Er is natuurlijk geen garantie dat de olieprijzen ooit weer zo ver zullen stijgen als in het verleden maar een regelmatige stijging kan voor de investeerder al veel betekenen. Olie is een beperkte grondstof en het is waarschijnlijk het meest kostbare materiaal in de wereld. Investeren in deze grondstof is een manier om je totale investeringsportefeuille te verbeteren. Of je nou een grondstof met een vrij stabiel bodemtarief of een investering met een redelijk goed rendement zoekt. Neem zeker even een kijkje bij de oliehandel. Het is niet zo dat de prijzen van olie eeuwig zo doorgaan, maar het is zeker handig voor de middellange toekomst.

Hoe kun je investeren in olie?

Als je nu wilt beginnen met investeren in olie kan dit op meerdere manieren. Allereerst kun je er voor kiezen om aandelen te kopen in olieraffinaderijen, grote oliebedrijven of vaten ruwe olie te kopen. Doordat deze aandelen zo direct op de olieprijs zitten investeer je zo indirect in olie. Op het moment dat je aandelen van een raffinaderij koopt investeer je geld in het begin van het olieproces omdat de raffinaderij de bron van de olie is, hier wordt de olie namelijk uit de grond gehaald. Bij aandelen in een raffinaderij ben je wel afhankelijk van de werkzaamheden van de raffinaderij en de nog beschikbare voorraden olie in de grond. Op het moment dat er iets mis gaat in de fabriek zal er geen olie omhoog gepompt worden. Bij rampen kan de raffinaderij verloren gaan en daarmee gaat ook de waarde van jouw aandelen verloren. Ook is de nog beschikbare voorraad olie belangrijk voordat je in een raffinaderij gaat beleggen want als straks de olie op is krijg je ook geen dividend meer.

Ook kun je er voor kiezen om gewoon zelf vaten ruwe olie te kopen en weer te verkopen aan andere particulieren. De winst die je hierbij maakt hangt helemaal van jezelf af aangezien jij het verschil tussen de inkoopprijs en de verkoopprijs bepaalt. Door contact op te nemen met raffinaderijen waar jij olie inkoopt en particulieren bij wie jij jouw olie verkoopt kun je zowel de inkoop- als de verkoopprijs optimaliseren.

Je kunt ook nog beleggen in aandelen van grote oliebedrijven. Deze bedrijven zijn de allerlaatste in het olieproces. Jij belegt dan in het verwerken van de olie en de doorverkoop daarna. Ook hier ben je weer van enkele factoren afhankelijk zoals de verwerkingstijd van het oliebedrijf. Als het bedrijf er lang over doet om de olie te verwerken en daarna te verkopen kun je beter niet in dit bedrijf investeren. Gedurende deze periode kan de olieprijs dalen of stijgen waardoor je zelf de winstmarges niet meer in de hand hebt waardoor de kans op een onverwacht verlies dusdanig wordt vergroot.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lalabell68, Pixabay
  • http://www.effectenkantoor.nl/nl/nieuwsbrief/artikelen-uit-recente-nieuwsbrieven/olie-wordt-steeds-schaarser/
  • http://www.beginnenmetbeleggen.net/waarin-wilt-u-beleggen/beleggen-in-olie/

Reageer op het artikel "Waarom investeren in olie?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 08-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!