InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Digitale fondsmanagers beleggen voor u: robotbeleggen

Digitale fondsmanagers beleggen voor u: robotbeleggen

Digitale fondsmanagers beleggen voor u: robotbeleggen Digitale fondsmanagers en computers, robotbeleggen in 2018, dat is beleggen op de effectenbeurs zoals als een automatische piloot in een vliegtuig. Bij dit robotbeleggen is een digitale fondsmanager vergelijkbaar met een automatische daytrader of belegger. Van te voren is bijvoorbeeld vastgelegd hoe gehandeld moet worden als koersen van bepaalde aandelen wijzigen. Het flitskapitaal vliegt zo over de wereld en de computer zoekt steeds het optimale moment voor aan- en verkopen uit. Het zijn computers die volautomatisch beleggen en schuiven met geld. Als we in een vliegtuig stappen vindt niemand het gek dat de besturing grotendeels in handen is van een computer. Maar om onze beleggingen nu helemaal uit handen te geven aan de computer gaat misschien wat ver. Toch zijn de resultaten vaak heel goed.

Robotbeleggen in 2018, wie is de beste belegger: mens of computer?

Elke keer duikt weer de vraag op wie de betere belegger is. Journaals en media melden dat een vrouw vaak beter belegt dan een man. Soms is het de beursaap die vaak beter raak mikt en zo beter belegt dan de mens. Maar veel belangrijker zijn inmiddels de digitale fondsmanagers geworden. Zij kunnen een beurs maken of breken.

De digitale belegger is snel, daarmee gaat het flitskapitaal de wereld over

De digitale fonds belegger is in opmars en succesvol. Verschillende beleggingsfondsen en hedgefondsen laten de computer hun portefeuille samenstellen en beheren. De computer bekijkt op welke beurs wat moet worden verhandeld. Vele duizenden beurs fondsen worden zo tegelijkertijd gevolgd om op het juiste moment toe te slaan. Daarin is de computer niet alleen beter, maar ook veel sneller dan de mens. Zelfs persberichten worden razendsnel geanalyseerd en in de berekeningen meegenomen. Bekeken wordt hoe vaak een bepaald woord in het persbericht voorkomt en of dit goed of slecht nieuws is voor het aandeel of fonds. Wie dat weet, kan overigens ook manipuleren met een persbericht, maar dat ter zijde. Doordat de digitale beleggers zo snel kunnen handelen, kunt u naast de mooie transacties grijpen. De computer hoeft maar een fractie van een seconde eerder met een trade te zijn om zijn aankoop weer snel te verkopen zodra de koers iets hoger is. Allemaal sneller dan de gebruikelijke daytrader die dan nog de koersgrafieken aan het bekijken is en dus vrij eenvoudig achter het net kan vissen. Een trader denkt net op het goede moment een aankoop of verkoop te doen, maar is dan al verslagen door de computers van grote banken en hedge funds.

De computer en digitale fondsmanagers zijn emotieloos en snel

Ook doordat de computer emotieloos is, worden vaak betere besluiten genomen. Een nadeel is dat de computer nog niet door de regels door kan lezen. De computer heeft weer als voordeel dat niet allerlei gesprekken met analisten hoeven plaats te vinden, wat vaak alleen maar tijd kost en vaak geld kost doordat de markt al weer heeft gereageerd en u dus achter de feiten aan loopt.

Het doel van de digitale fondsmanager

Of de computer daarmee de beste belegger is, is nog de vraag. Niet elke computer is zo geprogrammeerd dat het rendement gemaximaliseerd moet worden. Sommige computers richten zich op beheersing van de risico’s van een fonds in combinatie met een minimaal gewenst rendement. Hieraan liggen uiterst ingewikkelde computermodellen ten grondslag.

Slot

Wie is de beste belegger? Er zijn top beleggers als Warren Buffett die een enorme track record van langdurige goede rendementen hebben. Die track records hebben de computers nog niet, omdat de digitale fondsmanager nog niet in deze vorm zo lang bestaat. Maar er is nu een duidelijke stap gezet. Misschien bent u wel een geweldige belegger. Velen vinden het leuk of spannend om zelf aan de knoppen te zitten, zelf informatie te vergaren en zelf de trades te doen, maar ode naamloze snelle computer zit u inmiddels op uw hielen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Digitale fondsmanagers beleggen voor u: robotbeleggen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2018
Schrijf mee!