InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > ETF Beleggen, iets voor u?

ETF Beleggen, iets voor u?

Als professioneel vermogensbeheerder komen we nog steeds de typisch Nederlandse portefeuilles tegen met daarin aandelen als Koninklijke Olie, Philips en Akzo. Niets tegen deze bedrijven maar we leven in een tijd waar de economie en de daarmee gepaardgaande investeringen een wereldwijde activiteit is. Als u daaraan koppelt dat de AEX vandaag lager staat dan januari 1998, dus meer dan een decennium geleden, dan wordt het hoog tijd om eens om u heen te kijken naar andere mogelijkheden.

ETF

ETF staat voor Exchange Traded Fund, populair gezegd een indextracker. Er is als voorbeeld een ETF met de naam AEX, deze ETF repliceert de index en belegt dus in exact dezelfde aandelen. Hoewel het woord 'fund' wordt gebruikt, komt er geen fondsbeheerder aan te pas. Dat is ook niet nodig want de ETF probeert geen index te verslaan, uitsluitend te repliceren. Het grote voordeel van ETFs is dat ze goedkoop zijn, zo zit er bijvoorbeeld geen management fee op, en dat ze net als een aandeel dagelijks worden verhandeld. De meest verhandelde ETFs worden genoteerd in America en daar is dan ook de grootste liquiditeit. Een bijkomend voordeel van ETFs die in America worden genoteerd is dat er tussen de bied- en de laatprijs miniem kleine marges zitten. Het valutarisico van een belegging kan voor 100% worden afgedekt, daar kan uw bank of adviseur bij helpen.

Wereldwijd beleggen

Een ander groot voordeel van ETFs is dat u het als belegger zo gek niet kunt bedenken of er bestaat wel een ETF voor. Om een beter inzicht te krijgen in wat er mogelijk is, geef ik u hieronder graag een paar voorbeelden van verschillende sectoren en asset categoriën waarin belegd kan worden. Ik heb hier gekozen voor de zogenoemde 'Blue Chips' onder de ETFs, om zoals gezegd een goede liquiditeit te waarborgen.

Obligaties

Voor de obligatiebelegger zijn er ondermeer de volgende ETFs, IPE welke gekoppelt is aan inflatie, TLT lange Amerikaanse staatsobligaties, TBT voor wie staatsobligaties juist 'short' wil gaan en gebruik wil maken van leverage en als laatste JNK wat staat voor hoog renderende obligaties met een verhoogd risico omdat er gebruik wordt gemaakt van zogenoemde junkbonds.

Edelmetalen

Goud en goudmijn aandelen ondervangt men door te beleggen in GLD of GDX, dan is er een uiterst liquide SLV ETF om te beleggen in zilver en kan men in platina beleggen via PTM. Afhankelijk van de bank of broker die u gebruikt, kunt u al deze ETFs ook short gaan, ofwel verkopen zonder dat u de betreffende ETF in positie heeft.

Energie

In de energiesector zijn er legio mogelijkheden. Voor de milieubewusten onder ons kan er belegd worden in schone energie middels ICLN, in zonne-energie TAN, wind FAN of NLR, nucleaire energie. Voor degenen die het liever houden bij de fossiele brandstoffen is er USO en UNG, olie en gas of kan er belegd worden in energiebedrijven zoals Shell en BP middels XLE en XOP.

Grondstoffen

Ook hier een scala aan mogelijkheden, in agribusiness, base metals, softcommodities, hard assets en steenkool belegt men via ETFs als DBA, DBB, DBC, HAP, KOL en MOO. Voor specifieke beleggingen in hout of water is er CUT en CGW.

Vastgoed

In plaatst van direct te beleggen in stenen en zelf administratie bij te houden, kan men ook de huurpenningen laten oppikken door beursgenoteerde vastgoedondernemingen. Een belegging in deze ondernemingen kan middels IYR, RWX of VNQ. Een belegging om te profiteren van een aantrekkende economie en daarmee gepaard gaande huizenbouw, kan investeren in een bouwbedrijven ETF, de XHB.

Aandelen

Binnen het aandelensegment is er natuurlijk enorme differentiatie, men kan kiezen voor volwassen economiën zoals USA, Europa en Japan, SPY, IEV, EWJ of men kan opteren voor de opkomende landen en werelddelen zoals de BRIC landen middels BIK, EWZ of RSX, Azie en Latijns America middels EPP en ILF. Voor de volwassen landen kan men dan weer onderverdelen in sectoren als small cap GWX of IWM, telecom, banking, industrials, biotech en healthcare via IYZ, KRE, XLI, XBI en XLV.

Short

Vetrouwt u de markt niet en kunt u bij uw huidige bank niet short gaan, dan kunt u gebruik maken van short ETF zoals de short NASDAG en short S&P ETFs, PSQ en SH.

Verstandig

Het is ten alle tijden aan te raden om voordat u gaat beleggen, u goed te oriënteren en te laten adviseren door een professionele partij. Voor degenen die zelf geen tijd hebben om zich in de materie te verdiepen is het raadzaam het beheer van uw portefeuille uit handen te geven aan een gespecialiseerde vermogensbeheerder. Ook is het verstandig om goed te letten op risicobeheer. De eerste winst komt tenslotte uit het niet verliezen.
© 2011 - 2020 Bleuland, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Groen beleggen: Fiscale voordelen van duurzaam beleggenMensen gaan bewuster om met hun leefklimaat. Inmiddels zijn er niet meer alleen biologische en groene voedingsmiddelen m…
Tips Startende/ Beginnende BeleggerBen jij een beginnende belegger en vraag je je af wat de dingen zijn die een startende belegger moet weten en moet doen?…
Goede doelen en beleggingenHistorisch gezien presteren aandelen beter dan de meeste andere vormen van investeringen. Enkele slechte jaren kunnen ec…
Beleggen in sieraden en juwelenBeleggen in sieraden en juwelen kan een interessante investering zijn. Met name sieraden van hoge kwaliteit, gemaakt doo…

Reageer op het artikel "ETF Beleggen, iets voor u?"

Reactie

Harm, 23-09-2011 10:14 #1
Ik denk dat ETF belleggen zo ongeveer het stomste is wat je kan doen, stel je voor dat een stompzinnig bedrijf zoals Angry Birds naar de beurs gaat, die zitten dan naast solide bedrijven in je bellegingsmandje. Natuurlijk moet je proberen de beurs te beaten en zelf na te denken over wat voor soort bedrijven je wilt.

Infoteur: Bleuland
Laatste update: 07-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!