InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Ratio spreads met opties

Ratio spreads met opties

Ratio spreads met opties De ratio spread is een verhouding tussen het aantal opties long en het aantal opties short in een spread (link) die anders is dan één. U koopt bijvoorbeeld 1 in-the-money-call en u schrijft 2 of meer out-of-the-money-calls.

Algemeen

De Ratiospread is neutraal, met andere woorden u verwacht geen grote stijging of daling. Vanzelfsprekend kunnen deze worden aangegaan met zowel calls als puts.

Ratio call spread

De ratio call spread is afgeleid van de call (bull) spread, waar u één call koopt en één call met een hoger uitoefenprijs verkoopt. U maakt hiervan dan een ratio call spread door twee of meer calls met de hogere uitoefenprijs te verkopen.

Voorbeeld

Stel dat de koers van het onderliggende aandeel 52 is, de premie van een call oktober 50 bedraagt € 3,- en de premie van een call oktober 55 bedraagt € 1,50. Een 1:2 ratio call spread kan nu worden aangegaan door 1 call oktober 50 te kopen en 2 calls oktober 55 te verkopen. Per saldo kost het u niets (behalve de kosten), maar u ontvangt ook niets. We noemen dit wel een “even money spread”. Er is echter wel een marginverplichting, vanwege de ongedekt calls oktober 55.

De maximale winst bij de afloopdatum wordt bereikt bij een koers van 55. De calls oktober 50 zijn dan € 500,- waard en de calls oktober 55 lopen dan net waardeloos af. Het break-even-point van deze constructie ligt bij een koers van 60. Daarboven wordt (pas) verlies geleden, hetzij wel ongelimiteerd. Onder de 55 loopt de winst lineair naar 0, bij een koers naar 50. Daaronder blijft het 0, omdat alle calls natuurlijk waardeloos aflopen. Er is dus geen dalingsrisico.

Ratio put spread

We zullen de ratio put spread toelichten aan de hand van een voorbeeld.
Stel dat de koers van het aandeel 54 bedraagt, de premie van de put oktober 55 bedraagt € 3,50 en de premie van de put oktober 50 is € 1,-. Bij een ratio put spread van 1:2 wordt de investering nu 1 put oktober 55 (€ 3,50), plus 2 puts oktober 50 (€ 2,-), totaal dus € 1,50.

De winst is maximaal bij een koers op afloopdatum van 50 en bedraagt dan € 350,-. Boven de 55 lopen alle puts waardeloos af en is de investering verloren gegaan. Dit is dus teven het maximale verlies aan die zijde. Boven de 53,50 gaat u dus verliezen tot maximaal de investering. Onder de 46,50 gaat u ook verliezen, in principe tot de waarde van het aandeel 0 is.
© 2007 - 2019 Senger, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ratio spreads met opties"

Infoteur: Senger
Gepubliceerd: 10-06-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!