InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rijkste vrouwen van Nederland

Rijkste vrouwen van Nederland

Rijkste vrouwen van Nederland Jaarlijks maakt Quote een lijst van rijkste Nederlanders. Het grootste deel van de top 500 zijn mannen. Wie zijn eigenlijk de rijkste vrouwen van Nederland? De topfuncties in de wereld worden vooral ingevuld door mannen. Vrouwen hebben minder vaak een positie in de top van de grote multinationals. Steeds meer bedrijven plaatsen vrouwen wel op hogere posities. Ook bij de top 500 van rijkste Nederlanders blijven de vrouwen achter.

Top 10 van rijkste vrouwen van Nederland

Nummer 10: Sylvia Tóth 155 miljoen

Sylvia Tóth heeft haar vermogen vergaard met uitzendorganisatie Content. Zij werd in de jaren zeventig directeur van dit bedrijf. De eigenaren heeft zij uitgekocht en heeft het bedrijf verder ontwikkeld. Uitzendorganisaties bleek in die jaren een gouden greep.

Nummer 9: Brigitte Belin 217 miljoen

Als jongste dochter van John Fentener van Vlissingen hoeft zijn zich geen financiële zorgen te maken. John gaf haar eenderde deel van zijn aandelen in de reisonderneming BCD.

Nummer 8: Nicole Honegger 217 miljoen

Deze oudere zus van Brigitte Belin heeft haar vermogen tevens te danken aan het opgebouwde kapitaal van pappa. Zij woont net als Charlene de Carvalho-Heineken aan het meer van Genève.

Nummer 7: Nina Brink 262 miljoen

In tegenstelling tot andere vrouwen in deze top 10 heeft Nina Brink haar vermogen zelf weten te vergaren. Zij heeft in Nederland grote bekendheid gekregen door haar bedrijf World Online. In 1995 richtte zij deze internetprovider op. Na de beursgang in 2000 ging het snel daarna mis. Enkele grote aandeelhouders verkochten hun belangen en vele andere beleggers volgden. De aandelenkoers van World Online daalt met tientallen procenten in een paar weken tijd.

Nummer 6: Annemiek Fentener van Vlissingen 640 miljoen

De oudste dochter van Frits Fentener van Vlissingen is een topfunctionaris bij diverse Nederlandse ondernemingen, waaronder Draka en Heineken. Daarnaast is zij ook nog een onderdeel van het raad van commissarissen bij De Nederlandsche Bank.

Nummer 5: Cisca Fentener van Vlissingen 640 miljoen

Cisca is tevens een dochter van Frits Fentener van Vlissingen. Erfde net als haar zussen vermoedelijk 5% van het grondstoffenhandel SHV en een kwart van Flint Holding (investeringsmaatschappij).

Nummer 4: Marthe Fock 640 miljoen

Een zus van de eerder genoemde Cisca en Annemiek. In tegenstelling tot haar zussen heeft zij de achternaam aangehouden van haar echtgenoot.

Nummer 3: Alicia Fentener van Vlissingen 1300 miljoen

Alicia is de oudste dochter van Paul Fentener van Vlissingen. Paul is in 2006 overleden en heeft haar 10% van SHV achtergelaten

Nummer 2: Tannetta Fentener van Vlissingen 1300 miljoen

Ook de nummer twee is afkomstig uit het nest van Fentener van Vlissingen. Zij is één van de dochters van Paul. Ook zij heeft vermoedelijk 10% van SHV geërfd.

Nummer 1: Charlène de Carvalho-Heineken 4100 miljoen

Met gemak op nummer één de erfgenaam van Freddy Heineken. Zij bezit samen met haar man nog steeds een controlerend belang in de Nederlandse bierbrouwer. Zij zit in de Raad van Beheer van Heineken Holding NV. Zij woont niet in Nederland maar in Londen.
Gerelateerde artikelen
World Online & Nina Brink: aandelen in een maand waardeloosWorld Online & Nina Brink: aandelen in een maand waardeloosWorld Online was Nederlands grootste en meest belovende internetbedrijf. Maar als het bedrijf, met Nina Brink aan het ro…
Nina Brink en haar World OnlineNina Brink een gehaaide zakenvrouw die een enorm vermogen heeft vergaard met haar bedrijven, die zij net zo makkelijk do…
Slim is rijkste man op aarde!Slim is rijkste man op aarde!De tien rijkste mensen op aarde bezitten in totaal 395 miljard dollar. Opvallend is dat er in de top tien nog steeds gee…
Boekverslag Twee vrouwen door Harry MulischBoekverslag Twee vrouwen door Harry MulischHet boek Twee vrouwen is een mooi boek geschreven door Harry Mulisch. Wanneer je in Havo 4, Havo 5, VWO 5 of VWO 6 zit h…
Het ontstaan van Heineken NVHeineken NV, één van de meest multinationale bieren ter wereld. Het Heineken bier wordt wereldwijd gedronken en is actie…
Bronnen en referenties
  • Quotenet.nl

Reageer op het artikel "Rijkste vrouwen van Nederland"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-01-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!