Beleggingsvormen: aandelen

Beleggingsvormen: aandelen Er zijn veschillende beleggingsvormen. Eén vorm van beleggen is beleggen in aandelen. Een aandeel is een eigendomsbewijs dat je mede-zeggenschap in een onderneming geeft. Wanneer je aandelen of een aandeel in je bezit hebt, krijg je een dividenduitkering (winstuitkering).

Aandelen

Door te beleggen in aandelen heb je eigendomsbewijzen van ondernemingen in handen die je een aandeel in de onderneming geven. De onderneming krijgt voor de verstrekking van aandelen geld. Je hebt door je aandelen zeggenschap in het bedrijf verworven. Beleggen in aandelen is niet alleen voor heren met een dikke sigaar, de 'gewone' man kan ook prima in aandelen beleggen. Een aandeel koop je door middel van bellen met de bank of een commissionair. Door een aandeel te bezitten ben je mede-eigenaar, maar het risico dat je met deze vorm van beleggen loopt blijft beperkt tot de waarde van het aandeel. De directie van een onderneming heeft de wettelijke verplichting om jaarlijks verantwoording af te leggen aan mede-eigenaars (de aandeelhouders). Bij deze verantwoording hoort een jaarverslag met alle financiële ins en outs. Een commissie houdt toezicht op de directie. Wanneer je als aandeelhouder ontevreden bent kunnen zij middels de Vereniging van Effectenbezitters een aandeelhoudersvergadering houden.

Effectenbeurs

Aandelen worden verhandeld op de effectenbeurs, waar commissionairs, vertegenwoordigers van banken enzovoorts rondlopen om aandelen te kopen en verkopen. Op de beurs in Amsterdam wordt gehandeld van half 9 tot half 6. De mogelijkheden tot beleggen via Internet maken het mogelijk de kosten te drukken: lagere transactiekosten. Beurzen kennen strenge reglementen om misstanden te voorkomen. Een beurs is niet gebaat bij bijvoorbeeld beursfraude.

Aandelenkoersen

Aandelenkoersen worden cum of ex dividend genoteerd. Cum dividend houdt in dat de koers genoteerd wordt inclusief het voorgestelde dividend. Ex dividend houdt in dat je moet uitgaan van de laatste koers min de waarde van het dividend.

Dividend

Als beloning voor het feit dat je als belegger door aankoop van aandelen geld hebt bijgedragen aan kapitaalvermeerdering van de onderneming krijg je winstuitkering: dividend. Dividend krijg je uit de gemaakte winst. Behalve wanneer dividend wordt betaald uit reserves uit het verleden. Niet álle winst wordt uitgekeerd, bedrijven moeten immers ook nog investeren. Wanneer je als aandeelhouder van mening bent dat je te weinig dividend krijgt uitgekeerd kun je je stem laten horen op de aandeelhoudersvergadering. Dividend is ook een vergoeding die de belegger krijgt voor het risico dat hij loopt: waardevermindering van aandelen.

Wat kost een aandeel

Wat een aandeel kost, ligt aan de gewildheid van het aandeel. Wanneer veel mensen een aandeel willen, stijgt de prijs. De prijs van een aandeel daalt wanneer veel mensen een aandeel willen verkopen. Er is sprake van een liquide aandelenmarkt wanneer vraag en aanbod in een aandeel ongeveer even groot is. Als er geen kopers voor bepaalde aandelen zijn die meer willen betalen dan de prijs van de verkoper is er geen handel. Er mogen geen aandelen onder een bepaalde prijs verkocht worden.

Bestensorder

Een bestensorder is een order zonder limiet die een belegger doorgeeft aan bank of commissionair. Bestensorders worden opgegeven wanneer er geen grote koersschommelingen worden verwacht: doel van de belegger met een bestensorder is dat er op dag van koop/verkoop heel gunstig gehandeld kan worden.

Transacties

Transacties worden verwerkt via een clearingmethode: een computersysteem (Euronext Clearing and Depositary) dat ervoor zorgt dat alle effectennota's kort bij beleggers zijn. Betaling geschiedt gelijktijdig. Doel van clearing is garantie bieden. Garantie is onmisbaar voor de handel. Wanneer een commissiehuis onbetrouwbaar is, niet betaalt of geen effecten levert staat ECD garant. De transactie zal door inspringen van ECD hoe dan ook toch plaatsvinden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggingsvormen: aandelen"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!