InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Pensioenfondsen en beleggingen

Pensioenfondsen en beleggingen

Door de kredietcrisis zijn veel pensioenfondsen in slecht weer terecht gekomen. Met name door zeer slechte resultaten op de beurs krijgen pensioenfondsen te maken met een dekkingstekort. Verzekeraars en pensioenfondsen hebben vanaf het derde kwartaal in 2007 alleen maar negatieve rendementen behaald op hun aandelenportefeuille. Vooral in het laatste kwartaal van 2008 hebben de beleggingsportefeuilles zware klappen gekregen met een daling van de waarde met 17 procent. Pensioenpremies worden verhoogd en pensioenen worden bevroren.

Wat is ouderdomspensioen?

Ouderdomspensioen is als het ware een salaris dat gereserveerd wordt voor de periode dat u niet meer werkt tot het overlijden. Over het algemeen wordt tweederde van de premie betaald door de werkgever en eenderde door de werknemer. Het ouderdomspensioen is in de meeste pensioenregelingen afgeleidt van uw laatste of gemiddelde inkomen tijdens uw werkende periode. De meeste Nederlanders bouwen een pensioen op bij de werkgever als aanvulling op de AOW uitkering.

Wat is een pensioenfonds?

Dit is een fonds waarin gelden bijeen worden gebracht door deelnemers van het pensioenfonds, met de bedoeling om voor de oude dag te sparen. De grootste pensioenfonds is de ABP waarin gelden bijeen worden gebracht voor ambtenaren.

Beleggingen

Pensioenfondsen beleggen het ingelegde vermogen om rendementen te maken. In goede beursjaren, bijvoorbeeld eind jaren negentig, behaalden ze hiermee forse rendementen. Daarmee bekostigden ze de uit te keren pensioenen en de indexering hierop. Soms hebben ze zelfs overschotten teruggegeven aan de bedrijven. In slechte beursjaren gebeurd helaas het omgekeerde, er worden geen rendementen gemaakt maar verliezen geleden.

Dekkingsgraad

Een pensioenfonds belandt in de gevarenzone zodra de dekkingsgraad onder de 110% komt. De dekkingsgraad is de mate waarin het opgepotte vermogen op termijn voldoende is om aan de toekomstige verplichtingen te kunnen voldoen. Bij een dekkingsgraad van 100% heeft een pensioenfonds voldoende vermogen om de uitkeringen te verrichten, boven de 100% heeft het fonds een buffer. Bij een percentage lager dan 100% is er sprake van onderdekking.

Gevolgen

Een aantal fondsen staan er zo slecht voor, dat het probleem niet binnen een paar jaar verholpen zal zijn. Met bevroren pensioenen en premieverhoging is het niet eenvoudig om binnen een paar jaar weer op een dekkingsgraad ruim boven de 100% te zitten. Een verlaging van de pensioenuitkeringen kan zelfs een gevolg zijn. De pensioengerechtigden hebben dan in plaats van een bevroren pensioen zelfs te maken met lagere uitkeringen.
Gerelateerde artikelen
Ppi pensioen met meer risicoPpi pensioen met meer risicoZelf pensioen opbouwen met beleggen? De nieuwe ppi kent meer risico. Deze premie pensioen instelling zorgt in 2019 voor…
Beleggen in wapensBeleggen in wapensEr is steeds meer verzet tegen het beleggen in bedrijven die wapens produceren. Mede door de lobbyacties van een aantal…
Is mijn pensioenuitkering nog veilig tijdens een recessie?Is mijn pensioenuitkering nog veilig tijdens een recessie?Een grote vraag van veel gepensioneerden en nog werkenden is tegenwoordig of hun pensioenuitkering wel overeind blijft i…

Reageer op het artikel "Pensioenfondsen en beleggingen"

Infoteur: Juul
Laatste update: 05-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!