InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: Obligaties

Beleggen: Obligaties

Beleggen: Obligaties Obligaties, een veel voorkomend woord in de beleggingswereld. Maar wat is een obligatie eigenlijk, en wat kan je met een obligatie. In dit artikel worden obligaties ruim uitgelegd.

Wat is een obligatie

Een obligatie is om het makkelijk te zeggen eigenlijk een lening die verhandelbaar is. Vaak worden deze uitgegeven in bedragen van 1000. De obligaties worden verhandeld op de effectenbeurs, eigenlijk leen je geld aan een onderneming. Dit kan zijn met een vaste of een variabele rente let hier goed op voor je een obligatie koopt.

Risico

Eigenlijk loop je met beleggen altijd een risico, nu zal je denken als ik een vaste rente afspreek loop ik toch geen risico? Niets is minder waar, natuurlijk loop je wel een risico. Want als het bedrijf failliet gaat ben jij je geld kwijt. Daarom is een overheidsobligatie het veiligst, omdat de overheid minder snel failliet zal gaan.

Het aanschaffen van obligaties

Voor het aanschaffen van obligaties kan je beste naar je bank of een beleggingsinstelling. Daar krijg je dan de keuze tussen twee opties namelijk bestaande obligaties of nieuwe obligaties kopen. Voor de nieuwe obligaties kan je je ook voor een beperkte periode inschrijven. Na die inschrijvingsperiode kan je obligaties kopen op een beurs. Als je staatsleningen wilt kan je heb besten kijken bij The Dutch State Treasury Agency.

Eigenlijk staan obligaties bekend als de beleggingen met de minste risico's. Maar in de financiële gezondheid van bedrijven zit een groot verschil. Kijk daarom van tevoren altijd hoe groot de kans is dat de onderneming failliet gaat. Je kan hiervoor ook kijken bij ratingbureau's.

Alternatieven

Als je voor obligaties gaat zoek je meestal naar zekerheid. Het alternatief voor obligaties zal dus vaak sparen via een spaarrekening zijn in plaats van beleggen in aandelen die risico's hebben. Soms is een spaardeposito ook een optie. Hierbij word je spaargeld vast gezet tegen een hoge rente.

Meeste andere alternatieven zijn:
  • Converteerbare obligatie
  • Reverse convertible obligaties
  • Floating rate notes

Tips

  • Kijk uit dat je je niet laat verleiden door hoge rente's, meestal geven bedrijven met een lage kredietwaardigheid namelijk hogere rente's omdat de kans op faillissement hoger is.
  • Lees altijd de voorwaarden, daarin kunnen namelijk bepalingen zijn opgenomen die je misschien niet verwacht.
  • Obligaties kunnen een goede aanvulling zijn op een offensieve portefeuille.

Lees verder

© 2010 - 2018 Chrissie90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • 'Het Groot Beleggersboek' Marcel Rila www.vandale.nl

Reageer op het artikel "Beleggen: Obligaties"

Infoteur: Chrissie90
Laatste update: 19-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!