InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Het voortschrijdend gemiddelde als indicator

Het voortschrijdend gemiddelde als indicator

Het voortschrijdend gemiddelde(MA) is een indicator, die gebruikt wordt bij het analyseren van aandelen. Het voortschrijdend gemiddelde is bij uitstek geschikt om te bekijken of een koers in een dalende dan wel stijgende trend zit. Deze technische analyse wordt veel gebruikt bij het beleggen.

Inleiding

Aan het eind van elke handelsdag sluit de koers op een waarde. Deze waarde wordt de slotkoers genoemd. Het voortschrijdend gemiddelde, hierna MA (moving average), laat zien wat het gemiddelde van deze slotkoersen is over een bepaalde periode. In de technische analyse(klik hier voor meer informatie over technische analye) wordt dit hoofdzakelijk gebruikt om trends in de prijzen aan te geven. Aan de hand hiervan wordt geprobeerd koop en verkoop momenten te bepalen.

Berekening

De SMA(Simple Moving Average) wordt berekend op basis van n voorafgaande slotkoersen P. Als de SMA echter op bijvoorbeeld dag 60 wordt berekend, volstaat niet langer slecht n als grootheid. Daarom wordt dit aantal dagen M genoemd. Als er op dag 60 bijvoorbeeld als aantal slotkoersen 30 wordt genomen, dan wordt de SMA gebaseerd op P60 t/m P31.

In het algemeen zijn de koersen PM t/m PM-(n-1) dus van belang. Hierbij is PM de meest recente slotkoers. Als op dag M de slotkoers nog niet bekend is, kan de actuele koers als waarde worden genomen. Om de SMA te berekenen moeten dan de laatste n slotkoersen worden opgeteld en vervolgens worden gedeeld door n. Op deze manier wordt dus het gemiddelde over een periode van n dagen berekend.
In formulevorm: MA = (PM + PM-1 + + PM-(n-1))n

Interpretatie

Als de koers boven de MA komt, ligt hij dus hoger dan het gemiddelde. De koers komt dan in een stijgende trend, hetgeen een koopmoment betekent. Als de koers echter onder de MA komt, dan is het een verkoopmoment.

Als een belegger meer risico wil nemen voor een hogere mogelijke opbrengst, dan moet hij het gemiddelde over een kortere periode nemen. De MA ligt dan immers dichter bij de koers, waardoor signaals eerder worden opgepikt. Er worden echter ook sneller valse signalen afgegeven, die worden veroorzaakt door fluctuaties in de koers die niets met een trend te maken hebben.
© 2007 - 2019 Krohndehli, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het voortschrijdend gemiddelde als indicator"

Infoteur: Krohndehli
Gepubliceerd: 22-02-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!