InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Passief beleggen in trackers (periodiek beleggen)

Passief beleggen in trackers (periodiek beleggen)

Passief beleggen in trackers (periodiek beleggen) Passief beleggen in indexfondsen en indextrackers zoals ETF's kan u een groot rendement opleveren en heeft het grote voordeel dat deze vorm van indexbeleggen goedkoop is. Met periodiek beleggen neemt uw beleggingsvermogen snel toe. Uw bruto rendement ligt zo dicht bij uw netto winst op de effectenbeurs. Waarom zoudt u veel handelen op de beurs als dat niet nodig is, dat is duur en levert vaak minder resultaat op. Wat is passief beleggen en waarom zoudt u daarvoor kiezen?

Trackers 2019

Beleggen op de effectenbeurs

U kent ze wel, de personen die de hele dag hun beleggingen volgen om te zien of er wat winst wordt gemaakt en als de beurs dan even daalt, verkopen ze weer alles. Dat zijn de mensen die vaak worden opgezadeld met hoge transactiekosten en daardoor niet alleen verlies maken op de beurs maar ook nog een veel kosten maken. Of de personen die hun vermogen uit handen geven aan een vermogensbeheerder. Een vermogensbeheerder kan mooie resultaten voor u boeken op de beurs, maar de fees die u moet betalen zijn niet gering. Niet altijd wegen die kosten op tegen de behaalde koerswinsten op de effectenbeurs. En natuurlijk kan het ook anders. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat u uw beleggingen nauwelijks in de gaten hoeft te houden en wel grote winsten opstrijkt.

Niet steeds weer kopen en verkopen

Het oogt allemaal erg actief en slim, maar steeds weer verkopen en kopen op de effectenbeurs, levert vaak niet het gewenste resultaat op. Niemand weet precies of een dip op de beurs een tijdelijke neergang inluidt of niet. Niets is moeilijker dan een goede timing op de beurs. Vaak gaat de ontwikkeling van de beurskoersen in golven: na een dip volgt er weer een stijging en wie lange tijd van zijn beleggingen afblijft, verkoopt ook niet op het verkeerde moment. Bovendien kan een belegging die er vandaag minder goed uitziet morgen een juweeltje blijken. Een bedrijf kan ook worden overgenomen en dan plotseling een topper blijken te zijn. Dat is precies de reden dat professionele beleggers ervoor pleiten om te kiezen voor een goede spreiding van beleggingen en niet alles in hetzelfde mandje te stoppen.

Passief beleggen in trackers is spreiden en goedkoop beleggen

U kunt kiezen voor een beleggingsfonds. Dat kan door een vermogensbeheerder te kiezen, maar u kunt ook zelf eenvoudig aan de slag. Indexbeleggen voldoet precies aan de vraag. U belegt in de index of een aantal indexen, hoeft de vermogensbeheerder van de bank niet te betalen, en spreidt zo het risico over vele bedrijven en aandelen. Indexbeleggen is ook nog eens zeer goedkoop, de transactiekosten zijn zeer laag. U hoeft ook met indexbeleggen niet al uw geld in dezelfde index te stoppen, er zijn vele indices waaruit u kunt kiezen. Trackers volgen niet alleen de aandelen of obligaties in Nederland maar als u dat wilt ook wereldwijd. Bekijk eens in welke index u wilt gaan beleggen, waar verwacht u de beste resultaten?

Periodiek beleggen

U kunt ook kiezen voor periodiek beleggen. Dan legt u maandelijks een bedrag in dat voor u belegd wordt. Dit kan vaak tegen lage kosten. Bij Fitvermogen bijvoorbeeld kunt u automatisch instellen dat periodiek een nieuw bedrag belegd wordt. Dan spreidt u niet alleen in de soort van aandelen, maar spreidt u uw beleggingen ook nog eens in de tijd.

Kiezen voor passief beleggen of actief beleggen

Vaak wordt actief beleggen leuker gevonden maar de resultaten zijn, na aftrek van de kosten zeker niet altijd beter te noemen. En ook hier is een mix mogelijk. Zo kunt u een deel van uw vermogen beleggen met actief beleggen en een deel voor het passief beleggen. Mensen als Warren Buffett zweren bij indexbeleggen, waarom zoudt u zijn advies op dit punt niet gewoon volgen. Een bijkomend voordeel van passief beleggen is dat u niet de hele dag aan het computerscherm hoeft te zitten. Velen van ons hebben die tijd ook helemaal niet maar willen wel veel geld verdienen op de beurs nu de spaarrente in 2019 laag is. Welnu passief beleggen in lijn met uw beleggingsprofiel kan dan ook in uw geval de meest professionele manier van beleggen blijken te zijn. Probeer het eens.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Passief beleggen in trackers (periodiek beleggen)"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2019
Schrijf mee!