Beleggingsfilosofie: Ideeën over beleggen en investeren
Een filosofie is een idee over de manier waarop je iets wil doen. Hoe en waarin je wil investeren is een belangrijk onderdeel van het bepalen van je investeringsmethode. Het is een aanpak op de beurs die je stuurt in je doen en laten. Door er vooraf over na te denken, zorg je ervoor dat je beursbeslissingen makkelijker worden, bij je persoonlijkheid passen en aansluiten op je doelen. Ook biedt het sturing in welke informatie voor jou belangrijk is en voorkom je een information overload. Het beleggen kan hierdoor een stuk aangenamer worden.
Je kunt verschillende insteken hebben om te beleggen. Je kunt de ideeën over beleggen ieder apart als inspiratie gebruiken of ze combineren tot een plaatje dat op jou gespecialiseerd is. Bepaal wat voor jou belangrijk is voor het handelen op de beurs en schrijf je beursmissie in één of twee zinnen om je altijd te herinneren.
Bron: Geralt, Pixabay Daytrader of daghandelaar
Een daytrader doet elke dag meerdere aankopen en verkopen. Je gelooft in de timing van aan- en verkopen. Je bent op zoek naar veel kleine winsten. Het is een korte termijn beleggingshorizon. Je moet actief bezig zijn met je beleggingen en veel tijd hebben om alles in de gaten te houden. Het kan een bepaalde kick geven om elke dag te handelen en de juweeltjes eruit te pikken. Aan de andere kant hebben fluctuaties in de dagkoers grote effecten op het succes van de investeringen. Daardoor loop je veel risico. Bovendien zijn de koopkosten hoog. Je moet goed tegen de fluctuaties kunnen en je hoofd koel kunnen houden.
Indexbeleggen (trackers of ETF’s)
Een index is een mandje van verschillende aandelen met een marktgemiddeld rendement. Het is een relatief goedkope en makkelijke manier om een gespreide portefeuille te kopen.
Zo kun je bijvoorbeeld in de AEX index investeren en heb je direct een aantal aandelen in de juiste verhouding van alle aandelen in deze index. Naast een index kan er ook een sector worden gevolgd – bijvoorbeeld voeding of energie – of een regio – zoals Europa.
Het is makkelijker dan zelf alle aandelen selecteren, omdat je direct een variatie hebt. Het voordeel is dat de indexwaarde afhankelijk is van de onderliggende aandelen en niet van vraag/aanbod op de markt. Het nadeel is dat er mogelijk minder goed presterende bedrijven in opgenomen zijn die je winst drukken. Ook kan je niet de besten van de markt kiezen. Verder heb je geen keuze in de opbouw van de index – zoals drie autobouwers in de DAX.
Bron: Rilsonav, Pixabay Groeibeleggers (growth investers)
De beleggingsfilosofie kijkt naar welke bedrijven (bovengemiddeld) groeipotentieel hebben. De verwachting is dat de omzet en de winst (flink) gaan toenemen. Je doet een voorspelling over de toekomst van het bedrijf.
Zodra je denkt dat een bedrijf in de komende tijd (weken, maanden, jaren) bovengemiddeld zal presteren, koop je het aandeel. Doorgaans stijgt de koers als het bedrijf groeit. Door nu te investeren, kun je daarvan een graantje meepikken. Je gaat voornamelijk voor koerswinst. Vaak gaat het om bedrijven die relatief nieuw zijn (bijvoorbeeld in 2016 Netflix) of bedrijven die een revolutionair product gaan uitbrengen (zoals eerder de iPhone). Ze moeten in veel gevallen nog de markt veroveren. Groeibedrijven doen het vaak goed tijdens en net na een crisis. Echter kunnen ze moeilijk te identificeren zijn, omdat de toekomst voorspellen nu eenmaal een ingewikkelde bezigheid is.
Thomas Rowe Price en Phil Fisher zijn beroemde groeibeleggers.
Waardebeleggers (value investors)
Aan de andere kant kun je ook kijken naar welke bedrijven momenteel ondergewaardeerd worden, maar wel al hun waarde op de markt hebben bewezen. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft of Coca-Cola die in de afgelopen decennia een sterk marktaandeel hebben veroverd.
Vanaf de crisis in 2008 zijn er een hoop bedrijven afgestraft op de aandelenmarkt, waardoor zij relatief goedkoop zijn geworden. Ervan uitgaande dat zij nog steeds een sterk bedrijf hebben, kun je investeren in de overtuiging dat de koers mettertijd weer omhoog gaat. Hiervoor moet je soms veel geduld hebben – het kan jaren duren voordat een aandeel weer omhoog gaat. Hier ga je vaker voor dividendwinst.
Warren Buffet is een voorbeeld van een waardebelegger:
“Focus on finding an outstanding company at a sensible price” – Warren Buffet
Sociaal verantwoordelijk investeren
Mogelijk is de ethische en morele kant van de bedrijfsvoering belangrijk voor je. Zo kan je bijvoorbeeld beslissen niet in bedrijven te investeren die negatieve effecten hebben op de wereld en samenleving.
Maar het kan ook een positieve kant hebben. Je kunt beleggen in bedrijven die een rooskleuriger toekomstplaatje ambiëren. Ga bijvoorbeeld voor bedrijven die groene energie produceren, vechten voor mensenrechten of bevordering van de samenleving (onderwijs, lokale bedrijven). Op deze manier kun je positieve sociale impact hebben op de maatschappij. Aan de andere kant kun je een statement maken tegen bedrijven die een negatieve impact hebben op de samenleving. Denk bijvoorbeeld naast tabak en wapens aan alcohol, gokken, fast food.
Deze manier van investeren maakt een duidelijke combinatie van winst en ethiek. Het is gericht op het verbeteren van de wereld door middel van beleggingen en investeringen.
Anti-cyclische beleggingsfilosofie (Contrarion Investing)
Je kunt ook tegen de markt investeren. Je gaat tegen de stroom in. Jij verkoopt wanneer anderen kopen en je koopt wanneer anderen verkopen. Je gaat in tegen het marktsentiment van dat moment.
De achterliggende gedachte is dat het volgen van de menigte niet goed is. Daarom maak je gebruik van het pessimisme en optimisme van de groep. Als iedereen denkt dat de koers te hoog is en daarom verkoopt, kun je goedkoop inslaan. Zodra de prijs weer omhoog gaat, maak je je winst. Aan de andere kant kun je de aandelen verkopen als de meute positief is en de koers hoger is dan jij denkt dat het waard is.
Manieren van analyseren
Naast je beleggingsfilosofie kun je ook nadenken over de manier van analyseren.
Fundamentele analyse
Bij fundamentele analyse kijk je naar de fundamenten van een bedrijf. Je onderzoekt bijvoorbeeld zijn competitieve voordeel, zijn marktaandeel of productmarges. Ook kun je kijken naar bijvoorbeeld de CEO of het klantenbestand (denk bijvoorbeeld aan fans van het bedrijf).
Je zet het aandeel af tegen aandelen in dezelfde sector. Zo vergelijk je bijvoorbeeld Coca-Cola af tegen Pepsi of Microsoft tegen Apple. Je vergelijkt het aandeel in een groter plaatje. Deze manier is vaak van belang als je langere termijn (jaren) investeringen wil doen. De methode vertelt je iets over de kracht van het bedrijf – blijft het in de komende jaren winst maken? Is het consistent in het uitbetalen van dividend?
Technische analyses
Aan de andere kan heb je de technische analyse waar het gaat om de historische koers van het aandeel. Je probeert aan de hand van het verleden te voorspellen wat de aandeelprijs wordt in de toekomst. De vraag die je jezelf stelt is: Gaat het aandeel stijgen of dalen? Wil ik dit aandeel kopen of verkopen. Deze manier van analyseren is belangrijk als je wil snelle winsten wil behalen op de koers. Dat kan in uren of dagen zijn.