Beleggen in edelmetalen: palladium

Beleggen in edelmetalen: palladium Goud, zilver, koper, platina: allemaal edelmetalen die bij vrijwel iedereen bekend zijn. Echter wordt palladium vaak vergeten, een edelmetaal dat onder het grote publiek vrij onbekend is. Vreemd, aangezien palladium behoorlijk vaak gebruikt en toegepast wordt. Ondanks zijn onbekendheid stijgt de populariteit van palladium onder beleggers anno 2015 steeds een beetje meer. Maar wat is palladium nu precies? En, belangrijker nog, wat maakt palladium zo interessant voor beleggers?

Geschiedenis

Palladium is een vrij jong edelmetaal vergeleken met andere edelmetalen als goud, zilver en platina. William Hyde Wollaston, een Engelse chemicus en natuurkundige, is de ontdekker van palladium. Gedurende een onderzoek in 1803 naar ruwe platina-erts uit Zuid-Amerika stuitte hij per ongeluk op het toen nog onbekende edelmetaal, waar hij uiteindelijk veel bekendheid mee heeft gegenereerd. Interessant feitje: palladium dankt zijn naam aan de in 1802 ontdekte planetoïde Pallas.

Palladium: wat is het nu eigenlijk?

Palladium is een basiselement dat in het periodiek systeem wordt aangeduid met het getal 46 en de letters 'pd'. Het valt onder de categorie 'edelmetalen' omdat het, net als goud en zilver en andere edelmetalen, niet oxideert met de atmosfeer. Chemisch gezien lijkt palladium ontzettend op platina. Het is een zacht zilverwit edelmetaal dat niet reageert met zuurstof uit de lucht. De dichtheid van palladium is de laagste van alle edelmetalen uit de platinagroep. Tevens heeft palladium ook het laagste smeltpunt. Doordat palladium vrij zacht is, is het gemakkelijk te bewerken wanneer het verwarmd wordt. Daarentegen nemen de sterkte en hardheid van palladium logischerwijs juist sterk toe bij een lagere temperatuur. Een opvallende eigenschap van palladium is dat dit edelmetaal tot negenhonderd keer zijn eigen volume aan waterstof op kan nemen bij kamertemperatuur. Hierdoor is palladium uitermate geschikt voor industriële toepassingen, met name in de auto-industrie.

Populariteit palladium onder beleggers

Zoals gezegd is palladium geschikt voor industriële toepassingen. Anno 2015 is er sprake van een sterk toenemende vraag naar palladium vanuit de auto-industrie in Azië en Brazilië. Het edelmetaal is namelijk door zijn opnamecapaciteit aan waterstof zeer geschikt voor toepassing in katalysatoren. Palladiumpoeder wordt dan gemengd met koolstof. Zo kan het tevens de afbraak van giftige uitlaatgassen versnellen. Vanuit de jaren 90 neemt de vraag naar deze katalysatoren steeds meer toe in het kader van het groene rijden. Deze stijging in de vraag heeft tot gevolg dat ook de vraag naar palladium stijgt en daarmee stijgt de waarde van dit edelmetaal aanzienlijk.

De waarde van palladium stijgt eveneens steeds sneller dankzij kleiner wordende voorraden en steeds meer moeilijkheden met betrekking tot de productie van palladium in Rusland. De instabiliteit in Zuid-Afrika, waar ook veel palladium wordt gewonnen, zorgt ervoor dat de productie vaak stilvalt omdat stroom voor andere zaken dan de mijnen wordt gebruikt. Palladium wordt schaars en schaarse producten stijgen veelal in waarde.

Een ander voordeel van palladium dat ongetwijfeld interessant kan zijn voor beleggers is dat dit edelmetaal een stuk goedkoper is dan het vergelijkbare platina. Deze ‘concurrent’ is ook zeer geschikt voor katalysatoren maar vanzelfsprekend is de hogere prijs niet aantrekkelijk voor de auto-industrie.

Conclusie

Palladium wordt nog al eens onderschat door beleggers. Het is echter een onmisbaar edelmetaal in de industrie. Door problemen in Rusland en Zuid-Afrika wordt palladium steeds schaarser. Gunstig voor beleggers, want schaarse grondstoffen zijn veel waard en doen het goed op de beurs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Materialscientist (talk), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.dutchbullion.nl/pages/Waarom-Palladium%3F.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Palladium_(element)
  • http://www.palladiumprijs.eu/palladium-info.html

Reageer op het artikel "Beleggen in edelmetalen: palladium"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: Oktober 2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in edelmetalen
Schrijf mee!