InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > De voorkennis over het traden of beleggen in aandelen

De voorkennis over het traden of beleggen in aandelen

Sparen wordt voor de Nederlandse burgers steeds minder aantrekkelijk. Een gevolg hiervan is een toename in het aantal beleggers en traders. Misschien wel de bekendste vorm hiervan is het handelen in aandelen. Handelen in aandelen is eigenlijk voor iedereen interessant die zijn vermogen zou willen vergroten. Iedereen die zich werkelijk verdiept in de mogelijkheden op de beurs heeft namelijk een kans op het behalen van grote winsten. Niet alleen ervaring speelt een rol bij het realiseren van deze winsten, maar ook de theoretische kennis is er van belang om te zorgen voor een positief resultaat bij het handelen in aandelen. Echter is het minder bekend wat de verschillen zijn tussen het beleggen en traden in aandelen, terwijl dit doorslaggevend is voor de winstpotentie. Het is daarom van belang om de juiste kennis te bezitten over het handelen in aandelen voordat de markt wordt betreden.

Wat is een aandeel?

Aandelen kunnen worden gezien als stukken van een bedrijf die te koop zijn. Het kopen van aandelen is alleen mogelijk bij ondernemingen die naar de beurs zijn gegaan. Aandelen zijn dus waardepapieren waarmee de koper bepaalde rechten krijgt. Voorbeelden van deze verkregen rechten zijn het recht op zeggenschap en het recht van de aandeelhouder op winstuitkeringen zoals dividend. De koers van een aandeel wordt bepaald door het aanbod en de vraag op het betreffende aandeel. Deze prijzen fluctueren continu omdat het aanbod en de vraag bijna nooit hetzelfde blijven.

De veiligheid van het beleggingsfonds voor de startende belegger

Een beleggingsfonds is een bedrijf dat belegt in een enorme diversiteit aan producten. Werknemers binnen dit soort bedrijven hebben vaak een financiële studie achter de rug, wat zorgt voor geanalyseerde en deskundige beleggingen op de aandelenmarkt. Het gebruiken van fondsen is dan ook erg geschikt voor de startende belegger. Deze kan namelijk aandelen kopen van de beleggingsfondsen en belegt dus indirect in de producten die het beleggingsfonds selecteert. Een ander voordeel van een beleggingsfonds is de spreiding die zij verzorgen. Een beleggingsfonds verspreidt het vermogen over een groot aantal producten wat het vermogen enigszins beschermt tegen grote verliezen. Ook hier plukt de startende belegger weer de voordelen van.

De kosten van het beleggen in aandelen

Het rendement dat er behaald kan worden door het beleggen in aandelen is ook afhankelijk van de gemaakte kosten. Er zijn drie categorieën kosten die hierbij komen kijken. De eerste categorie is de beurstaks, wanneer er aandelen worden gekocht of verkocht in de secundaire markt dan moet hierover beurstaks worden betaald. De wettelijke beurstaks is bij alle banken en beursvennootschappen gelijk.

De tweede categorie is het makelaarsloon, om koop en verkooporders te realiseren vragen brokers bepaalde kosten ofwel commissies. Deze zijn per broker verschillend, het is dus van belang een broker te zoeken die niet al te hoge commissies vraagt. Wanneer er op buitenlandse markten gehandeld wordt is er kans op extra kosten bij de broker.

De laatste categorie is het bewaarloon. Vroeger waren aandelen werkelijk stukken papier die het aandeel in het desbetreffende bedrijf vertoonde. Hedendaags is hier geen sprake meer van en moet er dus bewaarloon worden betaald bij de broker. Deze bewaart de aandelen namelijk op een effectenrekening.

Het leren van beleggen

Het beleggen in aandelen kan geleerd worden door gewend te raken aan het wachten op lange termijn. Aandelen stijgen of dalen niet dagelijks met enorme proporties, dit vereist tijd en geduld. Om succesvol te worden met het beleggen in aandelen is lezen van de juiste theorie belangrijk, daarnaast kan het oefenen op een mogelijk 'demo-account' erg handig zijn bij het opdoen van risicoloze ervaringen in de aandelenmarkt.

Wat is traden in aandelen?

Trading is vooral bekend vanwege de grote en snelle kans op winst. Het verdienen met traden is dan ook vrij simpel. De prijzen van aandelen fluctueren constant. Bij trading wordt hiervan gebruik gemaakt door in te spelen op een stijging of daling van deze waarden. De twee bekendste strategieën bij het traden zijn intraday trading en daytraden. Bij intraday trading wordt de koers de gehele dag in de gaten gehouden en worden er meerdere posities op een dag geopend. Intraday trading kan dus eigenlijk gezien worden als een fulltime baan. Daytraden neemt veel minder tijd in beslag, bij deze trade strategie wordt er slecht op een enkel moment van de dag bekeken of er een positie wel/niet wordt ingenomen. Traden is dus eigenlijk het handelen in aandelen op korte termijn, zodat er sneller winsten kunnen worden binnengesleept.

Het leren van traden

Om een goede trader te worden geldt eigenlijk hetzelfde als voor de belegger. Ervaring is namelijk het belangrijkst om te ontwikkelen in deze manier van handelen. Bepaalde onderwerpen van trading, zoals het uitvoeren van een technische of fundamentele analyses zijn hierbij een aanrader. Een technische analyse is een analyse die gefocust is op de grafiek en de daarbij samenhangende trend. De fundamentele analyse is een diepgaande analyse over het bedrijf zelf, hierbij wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de jaarlijkse omzet, personeel en de groei van het bedrijf.
© 2015 - 2019 Ravens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Traditioneel beleggen versus CFD beleggenTraditioneel beleggen versus CFD beleggenAls u een beginnende belegger bent dan vliegen de beleggersbegrippen je om de oren. Begrippen zoals traditioneel belegge…
Slapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelenSlapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelenSlapend rijk worden is niet onmogelijk, maar over het algemeen moet je er veel inspanningen voor leveren. Een van de mog…
Beleggen in aandelen op de beursBeleggen in aandelen op de beursSparen bij een bank levert tegenwoordig nauwelijks geld op. Omdat beleggen in aandelen wel erg veel geld kan opbrengen,…
Bronnen en referenties
  • http://www.wikifin.be/nl/themas/sparen-en-beleggen/aandelen/kosten-en-belastingen
  • https://beleggen.info/aandelen/
  • http://aandelenkopen.nl/beleggen/leren-beleggen-in-aandelen/
  • https://beleggen.info/beleggen/wat-is-trading

Reageer op het artikel "De voorkennis over het traden of beleggen in aandelen"

Infoteur: Ravens
Gepubliceerd: 24-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!