InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Tips voor een juiste beleggingsmentaliteit

Tips voor een juiste beleggingsmentaliteit

Tips voor een juiste beleggingsmentaliteit Is het verstandiger om veel risico nemen of kun je beter behoudend afwachten tijdens het beleggen? Om zo min mogelijk risico te lopen en toch succes bij het beleggen te hebben, is het voor een (beginnende) belegger belangrijk zich te houden aan de volgende tips. Deze adviezen bieden echter geen garantie om succesvol te beleggen, maar kunnen een stap in de goede richting zijn.

Kies een systeem

Een methode kiezen dient om zo consistent mogelijk beslissingen te maken en een stabiele koers te varen. U kunt hier op terugvallen en er aan vasthouden. Bij beleggen zijn er meerdere methoden mogelijk om te beleggen. Een voorbeeld is de Stadiummethode. Het is belangrijk dat u er één van kiest om de zaken niet ingewikkelder te maken dan nodig is. De meeste beleggers wisselen namelijk met de beursschommelingen mee, van de ene methode naar de andere, waardoor ze continue achter de markt aanlopen.
Enkele methodes zijn:
  • Vortex Methode
  • Stadium Methode
  • NAIC-methode

Discipline

Wanneer u voor een methode hebt gekozen zult u er ook voor moeten zorgen om volgens deze methode te handelen. Ga gedisciplineerd te werk en houdt uw emoties als hebzucht en angst onder controle. Deze twee emoties zijn namelijk in veel gevallen de oorzaak van het falen van een bepaald beleggingsbeleid.
Angst kan ontstaan door het gevoel dat u geen controle heeft over de situatie en het idee dat u geen controle heeft over de situatie.
Hebzucht ontstaat door te veel of te gemakkelijk behaalde succes. Laat uw geld groeien op een natuurlijke manier, stap voor stap en geleidelijk. Speculeren of zwaar gokken kan tijdelijk gewin opleveren maar zal op langere termijn tot verlies leiden. Wees rationeel en ga systematisch te werk. Dit kan uw angstgevoelens verkleinen.

Doe ervaring op

Voor veel zaken geldt: oefening baart kunst. U doet uw beleggingen pas goed wanneer u over ervaringen beschikt. Indien u over geen beleggingservaring beschikt, is het onverstandig om meteen met veel geld beleggingen te doen. U loopt dan gevaar dat u binnen afzienbare tijd noodgedwongen met beleggen moet stoppen. Het beste is om stap voor stap te werk te gaan en niet meteen in het diepe te springen.
  • In het begin kunt u ervaring opdoen door op papier of met kleine bedragen te beleggen. Volgens de Stadiummethode kunt u aankoopkandidaten gaan selecteren en de aankoopkoersen en data op papier vastleggen.
  • Vervolgens volgt u het koersverloop om volgens uw systeem op een bepaald koersniveau weer te verkopen. Ook dat legt u op papier vast. Wanneer u dit een tijdje volhoudt, kunt u na verloop van tijd zien of uw systeem aan uw verwachtingen voldoet. Hiermee creëert u zelfvertrouwen om in de werkelijkheid kleine transacties te gaan doen.
  • Pas wanneer u ziet dat het echt goed gaat en u ervan overtuigd bent dat uw systeem naar behoren functioneert, kunt u met grote bedragen beginnen.

Besluit in rust

Het is belangrijk dat beslissingen vanuit een ontspannen sfeer worden genomen. Dit geldt ook voor beleggen. Zo worden de vermogens als kennis, ervaring en gevoel optimaal benut. Meditatie, sporten of een dutje doen zijn voorbeelden van manieren om in een ontspannen staat te komen. Ademhalingsoefeningen zijn tevens een manier om snel tot rust te komen.

Accepteer tegenslagen

Het vermogen om verliezen te accepteren en incasseren zijn één van de belangrijkste voorwaarden waaraan een goede belegger moet voldoen. Tevens is dit één van de lastigste voorwaarden, want niemand begint met beleggen met het idee dat verlies om de hoek kan kijken. Geen enkele belegger zal altijd winst boeken: iedereen zal wel eens verlies moeten incasseren. Wanneer u uw methode blijft volgen, zal dit u op langere termijn winst geven.
Evalueer uw missers en neem dit mee in uw ervaring. Raak niet in paniek en besef dat iedereen dit wel eens is overkomen. U kunt niet in de toekomst kijken en alle risico's uitsluiten. Wees niet te hard voor uzelf en leer ervan.

Geduld

Geduld hebben is belangrijk bij beleggen. Uw doel zal niet direct bereikt worden, maar standvastigheid leidt vaak tot succes. Soms kan een bepaalde methode niet werken voor u, wees dan niet bang om te wisselen van methode. Evalueer uw visie wel grondig voordat u deze beslissing maakt. Zolang uw visie valide blijft, wacht geduldig af. Zodra de situatie verandert kunt u vastberaden ingrijpen.

Geniet

Niet alleen de financiële winsten tellen. Geniet van uw levendige hobby en het spel dat u speelt. Beleggen is zelden saai of voorspelbaar en altijd in beweging.
© 2014 - 2018 Wonderw0man, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen: ObligatiesBeleggen: ObligatiesObligaties, een veel voorkomend woord in de beleggingswereld. Maar wat is een obligatie eigenlijk, en wat kan je met een…
Geldzaken: beleggen voor dummiesGeldzaken: beleggen voor dummiesBeleggen kan op verschillende manieren; via obligaties, aandelen en opties. In dit artikel leg ik alle drie de onderdele…
Beleggen, tips voor beginnende beleggersBeleggen, tips voor beginnende beleggersBeleggen kan rendabel zijn. Voor beginnende beleggers zijn er nuttige tips, zodat de beginnende belegger veilig kan bele…
Beleggingen  beleggen in onroerend goedBeleggingen beleggen in onroerend goedOnroerend goed is de algemene benaming die wordt gegeven aan goederen die verbonden zijn aan de grond niet te roeren,…
Bronnen en referenties
  • Groot beleggers handboek- Marcel Rila

Reageer op het artikel "Tips voor een juiste beleggingsmentaliteit"

Infoteur: Wonderw0man
Gepubliceerd: 24-07-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!