Beleggen in films

Beleggen in films Het beleggen in films kan veel geld opleveren, maar is ook risicovol. Er zijn verschillende Nederlandse films geweest waar particuliere beleggers geld in hebben gestoken die vervolgens kaskrakers werden. Er is echter ook het risico dat een film flopt. Een ander risico is dat er zelfs nooit wordt begonnen met opnamen. Het is dus belangrijk dat filmmakers zich daar tegen verzekeren. De makkelijkste manier om te beleggen in films is via de crowdfundingsite Symbid. Er wordt steeds meer belegd in Nederlandse films. Vanuit de overheid is er jaarlijks via het Filmfonds een budget van 20 miljoen euro beschikbaar voor de Nederlandse filmindustrie. Dat blijkt al snel te weinig omdat het maken van een film al snel enkele miljoenen kost. Daardoor zijn filmmakers op zoek gegaan naar alternatieve vormen om de financiering rond te krijgen. Een manier is crowdfunding. Die optie is nadrukkelijker in beeld dan een aantal jaar geleden. Dat komt omdat nu pas de platforms langzaam ontstaan waarop snel geld kan worden geworven. Die konden alleen weer ontstaan sinds het makkelijker is geworden om online geld over te maken. Dat gebeurde met de komst van Ideal. Daardoor werd het voor particulieren makkelijker om snel online geld over te maken.

Beleggen in films

Verschillende filmmakers hebben al financiering voor hun films gezocht via het crowdfundingsplatform Symbid. Een voorbeeld daarvan is de film Het Bombardement waar Jan Smit een hoofdrol in speelde. De andere film die via Symbid geld heeft opgehaald was de film Wiplala, een verfilming van een boek van Annie M.G. Schmidt. De makers verkopen in beide gedeelte een bepaald percentage van de aandelen. Daarmee haalde ze enkele tonnen op. De aandeelhouders werd een deel van de winst in het vooruitzicht gesteld wanneer de kaartverkoop goed zou zijn. Afhankelijk van de hoogte van de inleg werden er verschillende andere soorten van beloningen in het vooruitzicht gesteld, zoals kaarten voor de première, een poster met de handtekeningen van de hoofdrolspelers en de dvd. Het Bombardement werd uiteindelijk een flop, mede door slechte recensies in de media. Daardoor zagen beleggers hun geld in rook opgaan.

Een flop

Wie serieus wil gaan beleggen in Nederlandse film doet er wel goed aan om zich te verdiepen in Nederlandse filmindustrie. Nederland is zeker niet te vergelijken met Hollywood waar de meeste investeringen in films door de gevestigde productiemaatschappijen worden gedaan. Ook is het in Nederland behoorlijk lastig te voorspellen wanneer een film een kaskraker is. Wereldwijd spreekt een groot deel van de bevolking Engels. Zelfs als een film maar een klein deel van de beoogde doelgroep bereikt is de kans groot dat de film uit de kosten komt, omdat het nog steeds om een relatief grote groep bioscoopbezoekers gaat. In Nederland is een flop echter meteen ook een financiële flop.

Wat als een film niet doorgaat?

Het is verstandig om na te gaan of er een verzekering is afgesloten door de filmmakers die de beleggers beschermt wanneer een filmproject onverhoopt wordt stopgezet. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij de film Ocean Warrior. Verschillende particulieren hadden al geld in de film geïnvesteerd, maar de film werd uiteindelijk afgeblazen nog voordat er een opname was gemaakt. De filmmakers hadden geen annuleringsverzekering afgesloten waardoor het er aanvankelijk op leek dat de beleggers hun hele inleg zagen verdampen. Uiteindelijk kregen ze door toedoen van de Belastingdienst toch bijna driekwart van hun inleg terug, maar dit ging wel gepaard met veel extra rompslomp die voorkomen had kunnen worden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beleggen in films"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!