InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Indexbeleggen & wat is de winst in euro's

Indexbeleggen & wat is de winst in euro's

Indexbeleggen & wat is de winst in euro's Let op de valuta waarin u belegt bij indexbeleggen. Wie internationaal belegt, moet ook de koers van de verschillende valuta goed in de gaten houden. Als in de media verslag wordt gedaan van de beurs, heeft men het meestal over een algemene index en indexbeleggen. Men heeft het over de AEX, de Dow Jones, de Nikkei. Maar wat zeggen die beursindices nu eigenlijk, want meestal gaat het om de Amerikaanse dollar en vreemde valuta terwijl wij toch echt betalen met euro's.

Wat is indexbeleggen?

Vele fondsen zijn indexfondsen. Met indexbeleggen wordt geprobeerd minimaal het rendement van de index te halen en als het even kan die index te verslaan. Wie bereid is om meer risico’s te nemen belegt ook in de derivaten op de index, zoals turbo’s, trackers, etf's en andere beleggingsproducten. Er zijn ook zo ook allerlei spaarproducten ontwikkeld door banken die een hoge winst beloven maar die beloften niet altijd waar kunnen maken.

Hoe is de AEX index samengesteld?

Maar wat is de AEX nou eigenlijk? De AEX is niets anders dan een gewogen mandje met de 25 grootste aandelen fondsen op de Nederlandse effectenbeurs. Bedrijven komen nieuw in de index of vallen af naarmate er meer of minder in gehandeld wordt. Een fonds kan ook worden overgenomen of gewoonweg van de beurs worden gehaald. Sommige fondsen wegen veel zwaarder in deze index dan andere. Zo wegen Royal Dutch Shell en ING ieder al voor grofweg 15 % mee in het totaal van de index. Zo bepalen een relatief klein aantal bedrijven in feite de totale weging. Dat betekent dat de AEX in een jaar fors kan dalen terwijl een individueel bedrijf het veel beter op de beurs kan hebben gedaan. Met andere woorden de AEX als geheel hoeft niet veel te zeggen over de onderliggende individuele bedrijven. En dat geldt ook voor de ander indices in de wereld.

Ontwikkeling van de index van jaar op jaar

De index speelt een belangrijke rol bij het beleggen, maar wie de index van jaar op jaar vergelijkt (en dat doet bijna iedereen) doet eigenlijk wel iets raars. De index verandert elk jaar qua samenstelling en soms twee keer keer jaar. Dar betekent dat twee zaken worden vergeleken die nauwelijks vergelijkbaar zijn. De ontwikkeling van de index van jaar op jaar zegt dus eigenlijk niet zoveel.

Dow Jones

Ook de Dow Jones is een relatieve smalle index. We volgen allemaal de Dow Jones, maar u kunt zich terecht afvragen of die index wel een goed beeld geeft van de economie in de VS. Zo is bijvoorbeeld de Nikkei 225 veel breder, en dus interessanter om te volgen als indicator voor Japans economie. Om al deze verschillen een beetje uit te middelen zijn door Morgan Stanley andere indices ontwikkeld, de MSCI indices. Ze zijn ongeveer per land gelijk opgebouwd en daardoor beter vergelijkbaar. Hieruit blijken de opkomende markten het zeer goed te doen, ook als u corrigeert voor de dollar die een stuk duurder is geworden in 2016 en 2017. Duitsland blijkt het verder een stuk beter te doen dan Nederland.

Slot

Het maakt nogal wat uit in welke valuta u rekent bij beleggen. Bekijk de zaken en resultaten ook eens in onze eigen valuta, want anders kan het rendement nog wel eens fors tegenvallen. Dat geldt niet alleen voor indexbeleggen, maar bijvoorbeeld voor een belegging in een scheepvaart cv die in dollars luidt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Indexbeleggen & wat is de winst in euro's"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2017
Schrijf mee!