InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in horloges

Beleggen in horloges

Beleggen in horloges Beleggen in oudere zeldzame horloges wordt steeds interessanter. De prijs daarvan is de afgelopen jaren snel toegenomen doordat de vraag uit Aziatische landen als China en India fors is toegenomen. Mensen zoeken daar naar items om hun nieuw verworven rijkdom ook naar buiten te tonen. Voor met name mannen is het horloge daarvoor het ideale symbool. U kunt de horloges op verschillende plaatsen kopen, zoals op de veiling, in de winkel en bij particulieren. De afgelopen jaren wordt er steeds meer door beleggers geïnvesteerd in horloges. Er is met name een snelgroeiende handel in tweedehands horloges. Tijdens de kredietcrisis verloren beleggers veel geld doordat de aandelenbeurzen wereldwijd onderuit gingen. Daaraan ten grondslag lag de ineenstorting van de Amerikaanse huizenmarkt. Beleggers verloren hun vertrouwen in aandelenbeurzen en gingen op zoek naar alternatieve vormen om hun geld in te beleggen. Naast goud en andere grondstoffen kwamen zij onder andere uit bij verzamelvoorwerpen, zoals kunst en tweedehands uurwerken. Juist doordat daar veel geld naartoe stroomde namen de prijzen explosief toe, wat vervolgens weer nieuwe investeerders aantrok.

Opkomende vraag uit Aziatische landen naar horloges

Veel mensen wisten tot voor kort niet eens dat er zoiets bestond als een markt voor tweedehands horloges. De markt is de afgelopen jaren mede zo hard gegroeid door de toegenomen aandacht van investeerders uit Azië. Daar is de afgelopen jaren veel geld omgezet en het aantal rijken fors toegenomen. Zij proberen die rijkdom ook door hun uiterlijk uit te dragen en een mooi horloge geldt daarbij als belangrijk statussymbool. Des te zeldzamer een horloge, des te groter de vraag. Een andere factor die van invloed is op de prijs van een horloge is de toegenomen prijs van grondstoffen als goud en zilver. Daardoor zijn veel horloges die van dit materiaal zijn gemaakt de afgelopen jaren ook in waarde toegenomen. Helemaal goed gaat het met horloges waar diamanten in zijn verwerkt.

Beleggen in horloges

De beste investeringen zijn doorgaans de vintageversies van horlogemodellen die tot op heden nog steeds gemaakt worden. Dit zijn bekende merken en daardoor is er nog steeds vraag naar. Het gaat dan om merken als Omega, Heuer, Breitling of Universal Genève. In de categorie tot vijftigduizend euro zijn Patek Philippe Reference 3940 of 5051 aanraders. De beste investeringen zijn mannenhorloges. Dat komt omdat het voor mannen veel meer een manier is om zich te onderscheiden dan voor vrouwen. Die hebben veel meer manieren om zich te onderscheiden ten opzichte van anderen, zoals kleding, make-up en sieraden. Mogelijk dat ze in de toekomst wel geld gaan opleveren, maar wie nu een zeldzaam dameshorloge in handen heeft doet er verstandig aan het voorlopig gewoon vast te houden. Nieuwe uurmerken zijn doorgaans geen verstandige investering omdat het heel erg lastig te voorspellen is of daar in de toekomst nog echt vraag naar is.

Waar kan ik dure horloges kopen?

Er zijn verschillende plaatsen waar gehandeld wordt in de tweedehands horloge. Een groot deel van de handel vindt nog plaats via juweliers of speciaalzaken. Zo zijn in het Belgische Antwerpen verschillende winkels te vinden die zich hebben gespecialiseerd. Zij kopen doorgaans ook horloges in. De duurdere merken worden ook via verschillende veilingen, zoals Sotheby’s en Christies verhandeld. Verder vindt er tussen particulieren onderling veel handel plaats. Het is lastiger om daar grip op te krijgen. Een groot deel van deze handel verloopt via het internet. Via gespecialiseerde sites vinden, zoals Watchfinder, vinden kopers elkaars. Verder vindt een deel van de handel plaats via veilingsites als Ebay.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Khfalk, Pixabay

Reageer op het artikel "Beleggen in horloges"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!