Aftrekken kosten werkplek in huurwoning

Aftrekken kosten werkplek in huurwoning Het aftrekken van de kosten van een werkruimte aan huis is gemeengoed wanneer u een zelfstandige kantoorruimte heeft in uw koopwoning, maar sinds een uitspraak in 2009 kunt u ook uw huisvestingskosten in uw gehuurde privéwoning voor een groot deel aftrekken. Dit is zelfs vele malen voordeliger dan in een koopwoning. Hieronder wordt uiteengezet hoe het een en ander in zijn werk gaat.

Wanneer kunt u uw huurwoning aanwijzen als werkplek

De huur van een woonruimte waarvan een gedeelte wordt gebruikt als werkruimte kan onder bepaalde voorwaarden worden opgevoerd als huisvestingskosten op de balans van uw bedrijf. Uitgangspunt bij de waardering is de waarde van het huurrecht, dit staat gelijk aan de jaarhuur. In tegenstelling tot een (deel) van een woning die wordt opgevoerd op de balans kan dit huurrecht worden gezien als een vermogensrecht en kan dus als zodanig niet worden opgesplitst. Het voordeel hiervan is dat het huurrecht op een woning niet naar rato kan worden verdeeld waardoor de gehele jaarhuur van uw woning als uitgavepost op de balans van uw bedrijf komt te staan.

In een uitspraak an 17 december 2009 werd dit door de rechtbank van Arnhem bevestigd. Het staat een ondernemer vrij om het huurrecht van zijn (tevens privébewoonde) huurwoning tot het ondernemingsvermogen te rekenen, oordeelde de rechter.

Zelfs wanneer de woning slechts voor 10% voor de onderneming wordt gebruikt ontstaat er gemengd privé en zakelijk gebruik waardoor het huurrecht keuzevermogen wordt. In dit geval kan, ondanks de 10%, het gehele huurrecht tot het zakelijk vermogen worden gerekend. Evenzo de gebruikslasten zoals gas, water en licht. Dit betekent dat er niet, zoals bij een koopwoning, een eis is dat 70% van de omzet op het aangegeven adres wordt gerealiseerd.

Hoeveel kan ik aftrekken in een huurwoning

In principe kan het gehele bedrag dat u betaald aan huur en GWL worden afgetrokken als huisvestingskosten. Echter de wetgever heeft in art. 3.19 wet inkomstenbelasting een percentage vastgesteld dat moet worden afgetrokken als vergoeding voor het privégebruik van de woning. Dit percentage verschilt maar de gemiddelde woning zal in de WOZ waarde categorie van 75.000,- t/m 1.020.000,- vallen, dit betekent een percentage van 1,35% van de WOZ waarde die jaarlijks moet worden afgetrokken van de jaarhuur. De WOZ waarde van een woning ligt over het algemeen lager dan de taxatiewaarde.

Rekenvoorbeeld

In een rekenvoorbeeld kunt u zien wat u mogelijkerwijs op de balans van de onderneming kunt opnemen als huisvestingskosten. Stel u betaalt maandelijks een huur inclusief servicekosten van 1.000,-, dit betekent 12.000,- huur per jaar. Als de woning een WOZ waarde heeft van 250.000,- betekent dit dat u 12000-(1.35%*250000)= 8.625,- kunt opnemen als huisvestingskosten op de balans van uw bedrijf aan huis. Blijft er 3.375,- over dat u voor uw privégebruik van de woning moet betalen.
© 2011 - 2020 Frankdegram, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Belastingwetten 2011
  • AWB 08/2519 en AWB 08/2636 van 17-12-2009 gepubliceerd 04-02-2010, LJN: BL2190

Reageer op het artikel "Aftrekken kosten werkplek in huurwoning"

Infoteur: Frankdegram
Gepubliceerd: 20-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!