InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hulp in de huishouding - fiscale gevolgen

Hulp in de huishouding - fiscale gevolgen

Hulp in de huishouding - fiscale gevolgen Veel gezinnen hebben een hulp in de huishouding. Beide partners werken en thuis moet de boel ook op orde zijn. Maar niet iedereen is zich van de mogelijke gevolgen bewust. Een hulp kan fiscale verplichtingen oproepen. Ondermeer kun je werkgever zijn. In dit artikel de basis regels voor wanneer sprake is van hulp in de huishouding en wanneer je loonheffingen moet gaan afdragen.

Hulp in de huishouding fiscale gevolgen

Veel gezinnen hebben een hulp in de huishouding. Beide partners werken en thuis moet de boel ook op orde zijn. Maar niet iedereen is zich van de mogelijke gevolgen bewust. Een hulp kan fiscale verplichtingen oproepen. Ondermeer kun je werkgever zijn. In dit artikel de basis regels voor wanneer sprake is van hulp in de huishouding en wanneer je loonheffingen moet gaan afdragen.

Hulp in huis

Bij een hulp in huis moet je denken aan het laten uitvoeren van taken in het huishouden. Deze taken zou je zelf ook kunnen doen, maar laat je iemand anders doen. Je spreekt eigenlijk over een werkster.

Huishoudelijke werkzaamheden

Als je het hebt over taken in de huishouding, dan kun je denken aan het schoonmaken van je huis, koken, wassen, strijken en ramen lappen. Maar ook andere taken zoals het uitlaten van de hond of het oppassen op kinderen valt onder huishoudelijke werkzaamheden.

Andere huishoudelijke taken:
  • klein onderhoud aan de woning laten verrichten;
  • iemand als privéchauffeur inhuren;
  • grasmaaien en snoeien van de tuin;
  • boodschappen laten halen;
  • persoonlijke verzorging.

Let op: niet alles hoeft bij je thuis plaats te vinden. Als je de kinderen wegbrengt naar de kinderoppas is ook sprake van huishoudelijke werkzaamheden.

Dienstverlening aan huis maximaal drie dagen

Als je als particulier maximaal drie dagen per week iemand inhuurt voor huishoudelijke taken, heb je geen fiscale verplichtingen en administratieve verplichtingen. Je moet niet ondernemer zijn, dan gelden aparte regels. Laat je in dat geval altijd voorlichten of er geen fiscaal dienstverband ontstaat met alle fiscale verplichtingen van dien.

Aantal dagen

Het gaat in de regeling om het aantal dagen dat je iemand inhuurt. Het aantal gewerkte uren op een dag is niet bepalend. Als je twee uur per dag iemand inhuurt, dan telt het als één dag.

Fiscale verplichting dienstverlener

De persoon die de huishoudelijke taken verricht, heeft zelf wel de plicht de inkomsten aan te geven in de aangifte inkomstenbelasting.

Dienstverlening aan huis vier dagen of meer

Als je een particulier vier dagen of meer inhuurt, geldt dat er sprake is van een dienstverband. Je bent dan werkgever en moet een loonadministratie gaan voeren. Over het loon moet je loonheffing gaan inhouden.

Loonheffing

Loonheffing is de verzamelterm voor de heffing van loonbelasting, premie zorgverzekeringswet en premie sociale verzekeringen.

Verplichtingen werkgever

Als werkgever moet je aan een aantal verplichtingen voldoen. Ondermeer moet je een kopie van het paspoort van de werknemer hebben, een loonbelastingverklaring laten tekenen en een loonadministratie aanleggen. Doet deze situatie zich voor, laat je dan adviseren door een ter zake kundige adviseur. Er gelden namelijk vele bijzonderheden.

Als je niet voldoet aan een aantal verplichtingen, dan kan dit grote fiscale gevolgen voor je hebben. Zo kun je als je geen identiteit hebt vastgesteld van een werknemer, er tegenaan lopen dat de Belastingdienst stelt dat het anoniementarief van toepassing is. Dit houdt in dat je het uitbetaalde loon moet bruteren tegen 108%. Als je 100 hebt betaald, dan is de heffing 108% maal 100 is 108. Daarbij kunnen nog boetes en heffingsrente komen. Deze boetes lopen al snel op naar 50% van de belastingheffing.

Kortom, zaak om de administratie op orde te hebben. Anders wordt de hulp in de huishouding een hele kostbare zaak.
Gerelateerde artikelen
Loonheffing: Wat is loonheffing?Loonheffing: Wat is loonheffing?Wat is loonheffing? Over welke beloningen moet loonheffing worden betaald? Hoe wordt de loonheffing berekend? Wat is loo…
Hulp in de huishoudingMet steeds meer tweeverdieners, met of zonder kinderen, zijn we steeds meer op zoek naar de hulp in de huishouding. Toch…
Verrekening voorheffingenWanneer de belastingdienst de aanslag van de inkomstenbelasting vaststelt worden de ingehouden voorheffingen verrekend.…
Belastingvrij bijverdienenBelastingvrij bijverdienenWie een aantal uur per week werkt, verdient niet zoveel als iemand die fulltime werkt. Dit heet dan bijverdienen. Hoe zi…
Bronnen en referenties
  • Site Belastingdienst

Reageer op het artikel "Hulp in de huishouding - fiscale gevolgen"

Reactie

Mevr L. de Jong, 01-07-2011 15:21 #1
In het verleden heb ik ook een hulp in dienst gehad maar vanwege de bovengenoemde verplichtingen samen met mijn hulp overgestapt naar het bedrijf Home Works. Zij nemen de hulp in dienst en ik krijg elke maand een factuur van hen. Ik betaal nu per uur meer als voorheen maar er is me zoveel administratieve rompslomp uit handen genomen! Daarnaast krijg ik een vervangster als mijn eigen hulp met vakantie is. Ideaal!

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 08-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!