InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Welke kosten kan ik aftrekken voor een monumentenpand?

Welke kosten kan ik aftrekken voor een monumentenpand?

Om een monumentaal pand te onderhouden heeft men een dikke portemonnee nodig. Om te zorgen dat het bewonen van een monument niet te duur wordt kan het bedrag dat voor onderhoud en behoud wordt uitgegeven worden afgetrokken van de belasting. Hoe dit aftrekbare bedrag te berekenen is en wat de eisen zijn wordt in dit artikel uitgelegd. Een monumentenpand zoals dat bedoeld is in de wet inkomstenbelasting 2001 is een pand dat is ingeschreven in een van de registers bedoeld in artikel 6 of 7 van de Monumentenwet. Dit zijn een gemeentelijk en/of landelijk register onder toezicht van de betreffende minister.

Gebruik van het monumentenpand

Allereerst moet er een onderscheid worden gemaakt tussen een pand dat wordt bewoond door de belastingplichtige zelf en een pand dat een tweede woning is. Ook een pand dat deel uitmaakt van het kapitaal van de belastingplichtige valt in deze tweede categorie. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfspand met monumentenstatus in eigendom van de belastingplichtige en die wordt verhuurd aan een derde partij.

De eerste categorie panden valt in box 1 van de inkomstenbelasting en de tweede categorie valt in box 3. Door deze verdeling is het onderhouden van een monumentaal eigen huis voordeliger dan een pand dat als belegging wordt gehouden. De aftrek geschiedt echter wel eerst in box 1 totdat van het inkomen in deze box niets over is en daarna pas van het vermogen in box 3. Hieronder een uitleg over de manier waarop dit wordt berekend.

Monument als eigen woning

Het bewonen en onderhouden van een monumentaal pand kan een kostbare onderneming zijn. Daarom heeft de belastingdienst voor eigenaren van dergelijke panden regels opgesteld die het mogelijk maken een deel van de gemaakte kosten ten behoeve van onderhoud en behoud van het pand af te trekken van de inkomstenbelasting. Voorwaarde hiervoor is dat de kosten uitsluitend zijn gemaakt om het pand te behoeden voor verval. Kosten die worden gemaakt om het pand uit te breiden of te moderniseren zijn hierdoor niet aftrekbaar.

In artikel 6.31 wet inkomstenbelasting 2001 wordt de aftrek van kosten ten behoeve van een monumentaal pand uiteengezet. Wanneer een pand als eigen woning wordt gebruikt kunnen kosten gemaakt tot behoud van het pand worden afgetrokken van de inkomsten die door de belastingplichtige worden ontvangen. Het bedrag dat kan worden afgetrokken betreft de kosten die gemaakt zijn om het pand te onderhouden of behouden verminderd met 0,75% van de taxatiewaarde volgens de Wet waardering Onroerende Zaken (WOZ) van de woning. Dit percentage mag niet minder dan €100,- en niet meer dan €13.300,- zijn.

De formule voor een monument als hoofdwoning is de volgende: (kosten onderhoud en/of behoud)-(woningwaarde*0,0075)=aftrekbaar bedrag. Bijvoorbeeld: de kosten voor het onderhoud van een monumentaal pand met een eigenwoningwaarde van €350.000,- zijn €15.000,- dan is de som als volgt: €15.000-(€350.000*0,0075=€2.625)=€12.375. Er kan in dit geval dus €12.375,- van het verzamelinkomen voor de inkomstenbelasting worden afgetrokken.

Monumentaal pand als tweede woning of kapitaal

Wanneer een monumentaal niet als eigen woning wordt gebruikt valt deze volgens de wet inkomstenbelasting 2001 in box 3 en geldt er daardoor een andere rekensom. De reden hiervoor is dat een pand in box 3 niet de hoofdwoning van de belastingbetaler is en dus ten gelde kan worden gemaakt. Denk daarbij aan de verhuur van het pand voor commerciële doeleinden. Daarom is in dit geval het aftrekbare bedrag lager dan in het voorgaande geval. Het bedrag omvat de gemaakte kosten ten behoeve van onderhoud en behoud van het pand minus 4% van de waarde van het monumentale pand in het economische verkeer.

Voor deze monumentale panden die vallen in box 3 geldt de volgende formule: (kosten onderhoud en/of behoud)-(woningwaarde economisch verkeer*0,04)=aftrekbaar bedrag. Als we hier dezelfde bedragen nemen als in het voorbeeld hiervoor komen we op een veel lager bedrag voor aftrek uit. Dus als de kosten voor het onderhoud van een pand met een waarde van €350.000,- in het economische verkeer €15.000,- bedragen is de som als volgt: €15.000-(€350.000*0,04=€14.000)=€1.000. Dit betekent dat er in dit geval slechts €1.000,- van het verzamelinkomen voor inkomstenbelasting kan worden afgetrokken.
© 2010 - 2018 Frankdegram, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemers die voldoen aan het urencriterium (1225 uur per jaar) hebben recht op alle faciliteiten c.q. belastingaftrek…
Aftrek rijksmonument 2017, 2018 en 2019 inkomstenbelastingAftrek rijksmonument 2017, 2018 en 2019 inkomstenbelastingVoor een rijksmonument kunt u in 2017 en 2018 onder voorwaarden allerlei onderhoudskosten aftrekken. In 2019 komt er een…
Monument kopen: Voordelen, nadelen en waarop moet je letten?Iedereen wil natuurlijk graag een origineel huis, iets wat niemand anders heeft. Een monument kopen is dan ook erg aanlo…
Lening, schulden en belasting betalenLening, schulden en belasting betalenEen lening, een hypotheek of andere schulden kunnen ook een grote fiscale aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelas…
Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011Koop een Rijksmonument en profiteer van de fiscale voordelen van een monument. Tot 2010 betaalde u tijdelijk geen overdr…
Bronnen en referenties
  • Afdeling 6.8 wet inkomstenbelasting 2001

Reageer op het artikel "Welke kosten kan ik aftrekken voor een monumentenpand?"

Reacties

Mieke, 23-03-2017 09:47 #5
Wij wonen in een gemeentelijk monument. Kan ik onderhoudskosten aftrekken van de belasting?
Met vriendelijke groet,
Mike Pinkney

Jeannette Poorter, 11-03-2017 11:23 #4
Wij hebben een gemeentelijk monument… welke kosten zijn aftrekbaar?
een groet,
Jeannette

Rinus, 26-06-2015 10:23 #3
Ik woon in een gemeentelijk monument, kan ik dan ook onderhoudskosten aftrekken van de belasting?

Winsemius, 03-11-2011 19:50 #2
Ik ben van plan een appartement in een monumentaal pand te gaan huren. De verhuurmakelaar beweert dat ik dan belastingvoordeel heb. Graag zou ik willen weten hoe dit werkt en welk percentage ik voordeel heb.

Alvast hartelijk dank voor uw reactie!
MVG

Sasburg, 28-02-2011 15:32 #1
Ik woon in een rijksmonument in de gemeente castricum mijn woz waarde van het huis is 425.000. Heb in 2010 het gehele dak vernieuwd voor 15000. Wat kan ik aftrekken van mijn aangiftebiljet van 2010? Reactie infoteur, 24-03-2011
€11812,- (15000-(425000x0,0075=3187))

Infoteur: Frankdegram
Gepubliceerd: 31-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 5
Schrijf mee!