InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting over spaargeld in 2018: berekening en wijzigingen

Belasting over spaargeld in 2018: berekening en wijzigingen

Belasting over spaargeld in 2018: berekening en wijzigingen Bij de belastingaangifte die je begin 2019 doet komt de vermogensrendementsheffing over 2018 aan bod. Een spaarrekening is een buffer voor als je onverwachte uitgaven hebt, en het geeft je een veilig gevoel. Het voelt fijn om te weten dat je nog een paar duizend euro op je spaarrekening hebt staan voor als je iets echt graag wilt kopen. Maar kom je boven een bepaalde grens, dan wil de Belastingdienst hier in 2018 helaas ook van meegenieten. Heb je maar een bescheiden spaartegoed onder de € 25.000 dan val je onder het drempelbedrag en kun je bij je belastingaangifte deze categorie overslaan. Vanaf het fiscaal jaar 2017 verandert het systeem ingrijpend ten opzichte van de situatie daarvoor. Deze situatie geldt ook voor 2018.

Vermogensbelasting 2018

Belasting betalen over spaargeld: zoals het was

Er zijn in Nederland haast geen zaken meer waarover je geen belasting hoeft af te dragen. Dit geldt ook voor je spaartegoed. De vermogensrendementsheffing of vermogensbelasting is hiervoor in het leven geroepen door de Belastingdienst. Het betreft hier een heffing op het inkomen in de box Sparen en Beleggen uit Box 3 van de belastingaangifte die iedereen jaarlijks dient in te vullen. Er wordt tot en met 2017 een percentage geheven dat niet wordt gebaseerd op je werkelijke rendement maar op een fictief rendement a 4%. Er wordt dus niet gekeken naar wat jouw werkelijke rendement was. Je kunt hiermee dus geluk of pech hebben: geluk wanneer je rendement in werkelijkheid hoger lag en pech wanneer het lager lag. Al sinds het intreden van de economische crisis zal helaas nagenoeg iedereen pech hebben: een rendement van 4% is bij normale Nederlandse spaarrekeningen sindsdien niet meer haalbaar. Er gaan daarom ook al lang stemmen op om dit percentage naar beneden bij te stellen of het hele systeem om te gooien.

Over het fictieve rendement van 4% wordt tot en met 2016 30% belasting geheven. Dit houdt in dat je over je spaargeld effectief 1,2% belasting moet betalen (30% van 4%).

Voordeel uit sparen en beleggen

Je spaargeld valt onder het 'voordeel uit sparen en beleggen'. In 2011 heeft al eens een grote verandering plaatsgevonden in de manier waarop de hoogte van de belasting wordt bepaald. Het percentage dat aan de schatkist moet worden afgedragen werd eerder berekend door een vast percentage van 4,0% te nemen van het gemiddelde van de rendementsgrondslag op twee peildata (1 januari en 31 december). Tot en met 2016 wordt er met maar één peildatum gemeten, namelijk 1 januari van het betreffende jaar. Dit kan negatief voor je uitpakken wanneer je bijvoorbeeld spaart voor een grote uitgave, deze uitgave doet en naderhand belasting moet betalen over een som geld die je al hebt uitgegeven.

2018: fictief rendement op basis van landelijk gemiddelde

Reeds vanaf 2017 maar ook geldend in 2018 wordt het fictief rendement gebaseerd op ‘de landelijk gemiddelde verdeling van het box 3-vermogen over spaargeld en beleggingen’. Dit komt erop neer dat al het spaargeld dat Nederlanders gezamenlijk op de bank hebben staan bij elkaar wordt opgeteld en het gemiddelde rendement over de afgelopen vijf jaar wordt berekend. Hetzelfde geldt voor het beleggingsgeld. Het vermogen wordt vervolgens opgedeeld in drie oplopende schijven, met een geschatte verdeling van alle beleggingen en spaargelden per schijf. Zo krijgt elke schijf een eigen forfaitair rendement. Ieders vermogen wordt belast voor 30% maal het forfaitair rendement van de betreffende schijf waarin het tegoed valt. Het drempelbedrag (het bedrag waaronder je geen belasting betaalt over je spaargeld) komt rond de € 25.000 te liggen (mogelijk wordt dit verhoogd naar € 30.000).

Wie gaat erop vooruit?

Het nieuwe systeem is voordelig voor mensen met een spaartegoed tot € 100.000. Voor hen daalt het fictief rendement waarmee gerekend wordt van 4% naar 2,65%, zoals te zien in onderstaande tabel. Voor mensen met een hoger spaartegoed stijgt het fictief rendement aanzienlijk.

Tarieven belasting over spaargeld 2018

Er gaat gewerkt worden met drie belastingschijven waarbij de hoogte van de heffing oploopt. In het Belastingplan 2017 worden voor 2018 de volgende schijven en tarieven genoemd:

SchijfHoogte vermogenForfaitaire rendement 2018Vermogensbelasting 2018
1€ 25.000* - 100.0002,65%0,80%
2€ 100.000 - 1.000.0004,54%1,36%
3> € 1.000.0005,38%1,61%

*In het regeerakkoord van het kabinet Rutte III is het voornemen opgenomen om het drempelbedrag te verhogen van € 25.000 naar € 30.000.

Let op: wanneer je in 2019 aangifte doet, is dus van belang wat je saldo was op 1 januari 2018, en niet wat je spaarsaldo was op 1 januari 2019. In het aangifteprogramma wordt dan ook specifiek gevraagd om de hoogte van het saldo op 1 januari 2018.

Zit je rond je belastingvrije drempel?

Er zijn altijd mensen die een spaartegoed van om en nabij het drempelbedrag van circa € 25.000 euro bezitten. Het is natuurlijk zonde om dit op te laten lopen tot een bedrag net boven de drempel wanneer er nog een grote aankoop in de planning staat. Het is dan handiger om deze aankoop net voor de jaarwisseling te doen dan net erna.

Wel is het illegaal om de betaling van vermogensbelasting werkelijk te ontduiken door het wegsluizen van grote sommen geld. Ook het spreiden over rekeningen heeft geen zin omdat al je rekeningen worden gestapeld voor de berekening van je eigen vermogen. Echter wanneer je aan het einde van het jaar een grote aankoop doet die je eigenlijk normaal pas in januari had willen doen, dan bespaar je wel een paar euro's. Het is zelfs zo dat wanneer je in december een dure aankoop doet en je deze in januari retourneert je voorkomt dat je over de vermogensbelasting valt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Belasting spaargeld 2017Belasting spaargeld 2017Belasting op spaargeld en beleggen is volgens sommigen een jaloezieheffing, volgens anderen meer dan logisch. De belasti…
Belastingherziening 2019: hoge belasting in box 3 mogelijkBelastingherziening 2019: hoge belasting in box 3 mogelijkDe belastingherziening voor het spaargeld en vermogen in box 3 kan een forse belastingverhoging betekenen. Wie denkt dat…
Moet ik vermogensrendementsheffing betalen?Over bepaalde vermogensbestanddelen, waaronder uw spaargeld, moet u vermogensrendementsheffing betalen in box drie van o…
Spaargeld belastingvrij in 2018 of 2019?Spaargeld belastingvrij in 2018 of 2019?Al het spaargeld belastingvrij in 2018 en 2019 zou mooi zijn, maar geen belasting betalen is vaak niet realistisch. Wel…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl
  • https://www.fdc.nl/2017/10/06/vermogensbelasting-2018-nederland/
  • https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/nieuw-kabinet-wil-vermogens-minder-zwaar-belasten

Reageer op het artikel "Belasting over spaargeld in 2018: berekening en wijzigingen"

Reacties

P. H. Bos, 02-03-2015 11:40 #11
Ik ben 74 jaar oud, dus AOWer. In eind 2013 een Duitse erfenis ontvangen, die volgens de Duitse wetgeving in Duitsland is afgehandeld. Er werd 21.140 euro in mindering gebracht door de Duitse Belastingdienst. En vervolgens moet ik in Nederland 1,2% rendementsheffing jaarlijks gaan betalen. Dit is toch eigenlijk schandalig. Overheidsdiensten leggen een graaicultuur aan de dag. Mijn concrete vraag aan u is "welke aftrekosten" zijn mogelijk. Mijn echtgenote geniet AOW net als ik die nog een
miniscuul pensioentje heeft. Zeer benieuwd naar uw antwoord. Reactie infoteur, 02-03-2015
Geachte heer Bos,

U stipt precies de door veel mensen gevoelde onrechtvaardigheid aan die veel mensen voelen. Eerst betaalt u (Duitse) succesrechten of erfbelasting en over het bedrag dat u overhoudt betaalt u vervolgens elk jaar vermogensrendementsheffing. Overigens gaat het net zo met mensen die eerst in Nederland erfbelasting betaald hebben. Wie veel spaart of een hoog inkomen heeft krijgt overigens met hetzelfde te maken: eerst betaal je belasting over je loon en wanneer je het vervolgens op een spaarrekening zet betaal je jaarlijks belasting over dit spaargeld.

Groet,
Dessal

Maarten, 04-12-2011 22:16 #10
Voor 2011:
- De belastingvrije som voor box 3 over 2011 is € 20.785.
- Zoals anderen ook al meldden: alleen de peildatum 1-1-2011 telt, het middelen tussen 1-1 en 31-12 is afgeschaft.

Freek, 16-03-2011 15:56 #9
De berekening van box3 is niet meer valide voor 2011. De twee peildata 1-1 en 31-12 zijn inmiddels vereenvoudigd tot 1 peildatum, namelijk 1-1.

Boutkan, 04-03-2011 18:04 #8
Indien het beginvermogen per 1--1-2010 negatief is door schuld stelt de fiscus dit bedrag op nihil (in haar aangifteprogramma). Hierdoor wordt bij een hoog positief eindvermogen dus een hogere rendementsgrondslag berekend.

Ter vergelijking; in het Elsevier aangifeprogramma worden de schulden eerst gemiddeld uitgerekend, daarna de bezittingen en het saldo daarvan vormt de rendementsgrondslag. Hierdoor betaal je dus minder rendementsheffing.

WIE HEEFT HIER GELIJK?

Elisa, 19-02-2011 08:21 #7
In 2011 wordt er alleen nog naar het vermogen op 1 januari 2011 gekeken door de belastingdienst dus de voorbeelden kloppen niet. In 2010 wordt er nog wel naar het gemiddelde gekeken dus de jaartallen zijn verkeerd in de voorbeelden.

Wal, 09-12-2010 17:50 #6
Wordt een hypotheek ook gezien als een schuld? Momenteel heb ik een factuur van de aannemer voor de oplevering van de 1ste bouwfase. De betaling van deze factuur moet volgends deze factuur in december 2010 plaats vinden, maar door omstandigheden zal deze factuur volgend jaar pas betaald worden. Kan deze factuur gezien worden als een schuld in 2010?

Dunpealhunter (infoteur), 03-12-2010 22:49 #5
Je kan ook je geld op een internet rekening zetten zoals Neteller, Moneybookers, Paypal of Liberty Reserve. De kans is groot dat de belastingdienst er nooit achterkomt dat je daar je geld hebt staat. Als je het echt als een uitgave wil laten lijken kan je het geld het beste storten op een poker account. Dat is legaal en het wordt gewoon gezien als een uitgave. Je moet alleen dan wel de verleiding weerstaan om ermee te gaan pokeren…

Rebeccahoogers (infoteur), 29-11-2010 16:22 #4
Het voorbeeld klopt niet. De vrijstellling is 20.661, dus daar hoeft geen belasting over te worden betaald.

Joke, 01-11-2010 12:22 #3
Stel: ik verkoop mijn huis per 1-1-2010 voor 300.000 euro
Mijn nieuwe woning is nog niet af en ik heb nu dus 100.000 euro op de bank. De rest is al betaald voor de nieuwe woning. Deze 100.000 euro gaan ook nog naar deze woning maar in termijnen omdat de betalingen gebonden zijn aan de vorderingen van de bouw. Moet ik dan ook vermogensbelasting betalen? Ook al is er nog een restschuld van de oude woning die meegaat naar de nieuwe? Reactie infoteur, 02-03-2015
Hallo Joke,

Voor 100% duidelijkheid zul je je moeten wenden tot de Belastingdienst, maar zoals ik je verhaal begrijp zul je over dat deel dat op je rekening staat inderdaad vermogensbelasting moeten betalen, maar mag je daar wel je schuld vanaf trekken.

Mvg,
Dessal

Anna, 27-09-2010 13:42 #2
Hallo,

Hoe zit het nou als je bijvoorbeeld 4000 euro spaargeld hebt en ongeveer 7000 euro aan schulden hebt? Mag je dat alsnog aftrekken van je inkomen? Reactie infoteur, 02-03-2015
Hallo Anna,
Zoals in het rekenvoorbeeld staat mag je je schulden aftrekken van je totale bezit. Met 4000 euro spaargeld en 7000 euro schuld heb je dus een negatief saldo en hoef je geen belasting te betalen over je spaargeld. Houdt wel rekening met de peildata voor het eigen vermogen.

Mvg,
Dessal

A. de Vries, 11-06-2010 18:39 #1
Ik heb het hele jaar 2010 een spaarrekening met een saldo van Euro 100.000,- Ook heb ik een schuld van Euro 106.000,-- over het hele jaar 2010. Hoe zit de berekening nu in elkaar? Wat moet ik opgeven in mijn belastingaangifte?
Graag zie ik een reactie tegemoet Reactie infoteur, 02-03-2015
Hoi A de Vries,

Je kunt je schulden ( min het drempelbedrag) aftrekken van de spaartegoed. Let wel op dat het gaat om het gemiddelde. Had je bijvoorbeeld op 1 januari 70.000 Euro schulden en nu 106.000 dan zou het gaan om een gemiddelde schuld van 88.000 (- drempelbedrag a 2900) = 86.100 Euro.

Mvg,
Dessal

P.s: Weet je iets niet 100% zeker, vraag het dan altijd na bij de Belastingdienst.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 02-11-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 11
Schrijf mee!