Belastingtelefoon: meest gestelde vragen

Belastingtelefoon: meest gestelde vragen De belastingtelefoon krijgt jaarlijks veertien miljoen telefoontjes te verwerken. De meest gestelde vragen vindt u in dit artikel. Van de veertien miljoen telefoontjes komt veertig procent binnen in de aangiftemaanden, februari en maart. Over het algemeen zijn het vragen die vaker gesteld worden. De meeste telefoontjes komen binnen op maandag en dinsdag.

Vijf meest gestelde vragen en antwoorden van de belastingdienst in willekeurige volgorde.

Vraag 1: Giften aan bepaalde goede doelen zijn aftrekbaar. Welke goede doelen vallen hier onder?

Antwoord: De goede doelen moeten beschikken over een ANBI-certificaat (ANBI= Algemeen Nut Beogende Instellingen). Organisaties met dit certificaat zijn te vinden op de website van de Belastingdienst.

Vraag 2: Een auto van de zaak die niet privé in gebruik is geeft geen bijtelling. Hoe moet ik dit aantonen?

Antwoord: Via de website van de belastingdienst kan een formulier gedownload worden. Deze moet ingevuld worden. De vrijstelling geldt uitsluitend indien er sprake is van maximaal 500 privé kilometer per jaar. U moet wel kunnen bewijzen dat u minder dan 500 privé kilometers rijdt. Woon-werkverkeer worden gezien als zakelijke kilometers.

Vraag 3: Welke kosten zijn aftrekbaar bij het kopen van een huis?

Antwoord: Het gaat hier om alle kosten die met het aanschaffen van het huis te maken hebben. Het gaat onder andere om de volgende kosten:
  • notariskosten voor de hypotheekakte
  • afsluitprovisie tot een bepaald maximum
  • taxatiekosten voor het verkrijgen van een lening
  • betaalde boeterente of kosten voor het oversluiten

Niet aftrekbaar zijn bijvoorbeeld:
  • bemiddelingskosten voor de aankoop van het huis
  • overdrachtsbelasting
  • notariskosten voor de koopakte
  • kosten van onderhoud en verbetering.

Vraag 4: Is mijn aangifte bij jullie binnengekomen?

Antwoord: De medewerker aan de belastingtelefoon kan dit voor u nakijken. Aan de hand van een aantal vragen kunnen ze nagaan in hoeverre uw aangifte in goede orde is ontvangen.

Vraag 5: Ik krijg geld terug. Wanneer kan ik dat tegemoet zien?

Antwoord: Dit kunnen de medewerkers van de belastingtelefoon niet nagaan. Eventueel kunt u een telefoonnummer krijgen van het belastingkantoor waar u onder valt.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Metronieuws

Reageer op het artikel "Belastingtelefoon: meest gestelde vragen"

Reacties

A. Zwart, 05-03-2018 11:35 #2
Vraag over dagtekening, als de dagtekening 2 maart zegt dat wordt er toch ook 2 maart gestort of is het anders?

Eerlijk En Oprecht, 14-01-2012 11:37 #1
Reactie op vraag 5: De Belastingtelefoon geeft nooit een rechtstreeks nummer van een lokaal belastingkantoor. De dienst kan zien of de aangifte is binnen gekomen en of er evt. een voorlopige aanslag (teruggave) wordt opgelegd. Je kunt ook zelf om een voorlopige aanslag verzoeken mocht deze niet worden opgelegd. Kwestie van een aanvraag (verzoek) indienen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: Maart 2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!