InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aftrekbare kosten voor inkomstenbelasting

Aftrekbare kosten voor inkomstenbelasting

Aftrekbare kosten voor inkomstenbelasting Bij de aankoop van een nieuwe woning maakt u diverse kosten voor uw financiering welke aftrekbaar zijn. Deze financieringskosten zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting met de voorwaarde dat de financiering gebruikt word voor de aankoop, onderhoud of verbetering van uw eigen woning.

Aftrekbare kosten

Desondanks de onderstaande kosten zijn meegefinancierd in uw hypotheek, zijn deze toch aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. De volgende financieringskosten zijn aftrekbaar:
  • Afsluitkosten
  • Nationale Hypotheekgarantie
  • Notariskosten
  • Rente tijdens bouwperiode
  • Taxatiekosten

Afsluitkosten

Afsluitkosten zijn de kosten welke worden betaald aan de bank waar u uw hypotheek afsluit. Deze afsluitkosten zijn geheel aftrekbaar zover deze niet meer bedragen dan 1,5% van uw lening of tot maximaal 3.630,-. In de praktijk zijn de afsluitkosten gemiddeld 1% van de leensom.

Notariskosten

Bij het kopen van een huis moet u een notaris in de hand nemen. De kosten voor het opstellen van de hypotheekakte zijn aftrekbaar. Wel moet u goed opletten, alleen de kosten ten behoeve van de hypotheekakte bij de notaris zijn aftrekbaar. Koopt u bijvoorbeeld een bestaande woning dan zal de notaris ook kosten in rekening brengen voor de leveringsakte. Deze kosten zijn bijvoorbeeld niet aftrekbaar.

Nationale Hypotheekgarantie

Indien u een hypotheek afsluit met de Nationale Hypotheekgarantie betaald u een eenmalige bijdrage van 0,3% van het geleende bedrag. Deze bijdrage wordt ook wel borgtochtprovisie genoemd en is tevens fiscaal aftrekbaar.

Taxatiekosten

Bij de koop van een bestaande woning zal u een taxatierapport moeten laten maken. De kosten hiervoor bedragen volgens het standaard NVM tarief 0,185% van de getaxeerde waarde.

Rente tijdens bouwperiode

Bij het kopen van een nieuwbouwwoning zal uw hypotheek vaak ingaan terwijl uw huis nog gebouwd moet worden. Rente moet u dan ook al betalen al zit deze rente meegefinancierd in het leenbedrag. Tevens zullen uw woonlasten van de huidige hypotheek of huurwoning ook nog betaald moeten worden. Deze zogenaamde bouwrente is tevens fiscaal aftrekbaar.
© 2006 - 2019 Hypotheek, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aftrekbare kosten voor inkomstenbelasting"

Infoteur: Hypotheek
Laatste update: 07-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!