InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Eigenaar van twee woningen: verhuisregeling 2018 en 2019

Eigenaar van twee woningen: verhuisregeling 2018 en 2019

Eigenaar van twee woningen: verhuisregeling 2018 en 2019 Wie in 2018 of 2019 de eigenaar is van twee woningen zal zich ook afvragen wat dit fiscaal volgens de verhuisregeling betekent. Wat het hebben van twee woningen financieel en fiscaal betekent, hangt af van de reden dat uw twee woningen hebt, de bestemming van de woningen en het aantal jaren dat dit het geval is. Twee eigen woningen in box 1 met belastingaftrek is mogelijk, maar wel tijdelijk en maximaal voor drie jaar. De verhuisregeling voor de hypotheek scheelt u mogelijk veel belasting.

Inhoud

Twee woningen hebben in 2018 of 2019, wat betekent dit fiscaal volgens de verhuisregeling?

Er zijn meerdere redenen waardoor u de eigenaar kunt zijn van twee woningen. De belangrijkste zijn:
  • U hebt een tweede woning gekocht om die te verhuren.
  • U hebt een tweede woning gekocht als vakantiehuis of tweede verblijf voor uzelf.
  • U laat een woning bouwen of verbouwen om er straks in te gaan wonen.
  • U gaat in de tweede woning wonen maar hebt de eerste woning nog niet verkocht.
  • Er is sprake van een echtscheiding en u hebt voor u zelf een andere woning gekocht.

Wat dit fiscaal voor u betekent zal snel duidelijker worden aan de hand van enkele voorbeelden. De vraag is dan steeds weer: is de verhuisregeling wel of niet op uw situatie van toepassing?

U hebt een tweede woning gekocht om die te verhuren

Een woning die wordt verhuurd en niet als bestemming heeft om er zelf in te gaan wonen is vermogen in box 3. Er is geen hypotheekrenteaftrek, u betaalt geen eigenwoningforfait. Bij een reguliere verhuur voor langer dan zes maanden zijn de huurinkomsten belastingvrij. Bij tijdelijke verhuur als vakantiewoning, aan toeristen of expats, zijn de huurinkomsten belast in box 1 van de inkomstenbelasting. Besteed u de verhuur en exploitatie aan een ander uit, dan zijn de huurinkomsten eveneens belastingvrij maar betaalt u kosten aan de exploitant en of beheerder.

U hebt een tweede woning gekocht als vakantiehuis of tweede verblijf voor uzelf

Een vakantiewoning voor uzelf is fiscaal gezien een tweede woning in box 3 en geen hoofdverblijf in box 1. Dat betekent dat er geen bijtelling is van het huurwaardeforfait, maar ook geen hypotheekrenteaftrek. De waarde in box 3 is gelijk aan de WOZ-waarde minus de hypotheek.

U laat een woning bouwen of verbouwen om er straks in te gaan wonen

Als de woning die u laat bouwen uw woonbestemming wordt of als u een woning hebt gekocht die eerst verbouwd moet worden, zal het duidelijk zijn dat u die woning zeer waarschijnlijk nog niet kunt betrekken. In dat geval mag u beide woningen gedurende maximaal drie jaar opgeven in box 1 van de inkomstenbelasting. Dat wil zeggen dat de kosten eigen woning voor beide woningen in eigendom aftrekbaar zijn. U hoeft maar voor één woning rekening te houden met het huurwaardeforfait. Dit is een tijdelijke oplossing om uw netto woonlasten binnen de perken te houden.

U gaat in de tweede woning wonen maar hebt de eerste woning nog niet verkocht

U kunt ook al een andere woning hebben gekocht om er te gaan wonen, voordat uw eerste woning is verkocht. Ook dan worden beide woningen maximaal drie jaar fiscaal als eigen woning gezien met aftrek van de kosten eigen woning. Het is een vergelijkbare situatie met wanneer uw (nieuwbouw)woning nog in aanbouw of verbouw is. De Belastingdienst stelt in dit geval als aanvullende eis dat het eerste huis dan wel leeg (niet verhuurd) te koop moet staan.

Er is sprake van een echtscheiding en u hebt voor u zelf een andere woning gekocht

Als u door een echtscheiding in gemeenschap van goederen uw eigen woning verlaat en uw ex blijft in het huis wonen, behoudt u maximaal twee jaar deze woning in box 1. U houdt uw hypotheekrenteaftrek op dit huis, ook al woont u er niet meer en bent u er niet meer ingeschreven. Het is wel zo dat de aftrek zich beperkt tot uw aandeel in de betaalde hypotheekrente. Uw ex heeft de aftrek van het andere deel van de hypotheekrente. Wordt het huis te koop gezet, dan behoudt u maximaal drie jaar uw aandeel in de hypotheekrenteaftrek plus de aftrek van uw nieuwe hoofdverblijf.

Conclusie eigenaar van twee woningen zijn in 2018 of 2019 en de fiscale gevolgen voor box 1 of box 3

Twee woningen betekenen ook dubbele woonlasten. Als op beide woningen een hypotheek is gevestigd, geeft de Belastingdienst u maximaal drie jaar respijt door maximaal drie jaar de aftrek kosten eigen woning in box 1 mogelijk te maken. Als de tweede woning wordt verhuurd, valt deze in box 3. Het is afhankelijk van de wijze van verhuur of u over de huurpenningen nog inkomstenbelasting moet betalen of niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tijdelijk twee woningen 2018 en 2019Tijdelijk twee woningen 2018 en 2019U kunt tijdelijk twee woningen in 2018 of 2019 in bezit hebben, omdat het oude huis is nog niet verkocht. Is dat voor de…
Lening woonboot, woonark of stacaravanLening woonboot, woonark of stacaravanOok bij een lening afsluiten voor uw woonboot, stacaravan, woonark, watervilla of woonvilla is de rente in 2018 en 2019…
Vruchtgebruik box 1Vruchtgebruik box 1U hebt in 2019 als langstlevende ouder het recht van vruchtgebruik van de ouderlijke woning geërfd, is dat dan box 1 van…
Wat is de eigenwoningregelingWat is de eigenwoningregelingDe eigenwoningregeling regelt de fiscale aftrekbaarheid van de hypotheekrente van de woning waarin u woont. Wat is de de…

Reageer op het artikel "Eigenaar van twee woningen: verhuisregeling 2018 en 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2019
Schrijf mee!