InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Boekhouden in Excel

Boekhouden in Excel

Boekhouden in Excel Veel mensen hebben houden hun boekhouding bij in Excel. Dit is een ideaal systeem voor huishoudens en zeker kleine zelfstandige ondernemers. Er zijn echter een aantal voor- en nadelen. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een hulplijn te bellen. Het is goed daarvan op de hoogte te zijn voordat je echt besluit of je wel of niet Excel wil gebruiken voor de boekhouding.

Gratis

Het eerste voordeel is dat het helemaal gratis kan zijn. In het ergste geval betaal je geld voor de licentie om het programma Excel te mogen gebruiken, maar er zijn tal van alternatieve Excel-programma's waardoor dit niets hoeft te kosten. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Google-docs als je toegang hebt toet het internet. Deze bieden een compleet gelijkwaardige software. Een ander alternatief is Open Office. Voor veel andere boekhoudprogramma’s moet je hoge bedragen betalen om ze te mogen gebruiken. Open Office heeft ten opzichte van Excel wel aanzienlijk minder mogelijkheden. Zeker voor wie een iets geavanceerder programma wil ontwerper kan het beste Windows Excel gebruiken.

Excel makkelijk in te richten

Een tweede voordeel is dat je het boekhoudsysteem helemaal kan inrichten zoals je zelf wilt. Veel boekhoudsystemen hebben bepaalde eigenschappen die je niet nodig hebt, en die het daardoor het programma onnodig ingewikkeld kunnen maken. Zeker als je weinig ervaring hebt met boekhouding. Dus aan de ene kant is het voordeel van Excel dat je het zo simpel als mogelijk is kan houden. Aan de andere kant is het programma Excel zo geavanceerd dat je ook een programma kan maken voor een meer complexe boekhouding.

Templates

Als je niet wilt hoef je niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Op internet zijn er tal van sites die kant-en-klare boekhoudsystemen aanbieden die je vaak gratis kan downloaden. Daardoor kan je het een en ander proberen en ontdekken welk systeem het meest geschikt is voor jouw.

Nadelen

Er zijn echter ook aantal nadelen. Voor een deel komen die ook voor de voordelen. Een eerste nadeel is bijvoorbeeld dat je het programma zelf moet inrichten. Zeker de mensen die weinig verstand hebben van boekhouden, of computers of Excel zullen dit als een nadeel ervaren. Voor hun kan het fijner zijn om toch ergens een kant-en-klaar boekhoudprogramma aan te schaffen.

Boekhoudsysteem

Een tweede nadeel is dat de boekhouding van Excel tot op zekere hoogte geschikt kan zijn voor bedrijven. Op een geven ogenblik komt echter het punt, als een bedrijf te veel geldstromen heeft, dat ze toch een beter boekhoudsysteem nodig heeft. Dan moet vanuit Excel alles handmatig worden overgezet. Zeker bij een wat grotere en complexere boekhouding kan daar veel tijd in gaan zitten.

Geen advies

En een derde nadeel ten opzichte van een goed boekhoudprogramma is dat je geen hulplijn kan bellen of om advies kan vragen wanneer er ergens iets mis gaat. Voor het grootste deel zul je het dus zelf moeten oplossen. Zeker voor beginnende boekhouders kan het dus wel degelijk aan te raden zijn om een toch een echt boekhoudsysteem te gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekhouden in Excel"

Reacties

Wim Willemstein, 27-04-2011 20:11 #2
Ik zie alleen maar voordelen. Het is bij velen al bekend als is het maar een beetje. Iedere ondernemer die zelf iets wil doen aan zijn/haar adminsitratie zal daar ook tijd in moeten steken. En dat moet helemaal bij een zogenaamd "echt" pakket, In excel kun je je eigen administratie kleinschalig inrichten en uitbouwen. Maar je bent wel in control. Ik bouw zelf al enkele jaren complete pakketten in excel en mag uit ervaring spreken, Dat bijna alles kan. Dus ondernemers : gewoon aan de gang gaan ermee.

John Groot, 21-02-2011 13:52 #1
Met een handomdraai een rapportje maken, daarvoor is Excel ideaal. Of dit de omzet van je klanten is of slechts de benodigde informatie om de btw kwartaalaangifte, dat maakt niet uit. Gebruik hiervoor de functie draaitabellen uit Excel. Veel ondernemers maken van deze standaardfunctie nog geen gebruik. Een wereld zal voor hen opengaan en het ondernemen gemakkelijker maken.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 07-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Special: Boekhouden
Reacties: 2
Schrijf mee!