Closure: opzeggen van contracten en diensten na overlijden

Closure: opzeggen van contracten en diensten na overlijden Na het overlijden van een dierbare moet er veel administratief afgewikkeld worden. Abonnementen, contracten en lidmaatschappen zullen moeten worden opgezegd of de tenaamstelling zal gewijzigd moeten worden. Denk aan verzekeringen, bankrekeningen, internet en telefonie, verenigingslidmaatschappen en accounts op social media. Het is erg tijdrovend en confronterend om dit allemaal zelf te moeten doen. Maak je gebruik van de diensten van Closure dan zeggen zij in alle contracten en lidmaatschappen voor je op en heb je hier zelf geen omkijken meer naar.

Closure


Veel te regelen na een overlijden

Komt je partner, ouder, kind of andere dierbare te overlijden dan komt er veel op je af. Het verdriet is in de eerste periode vaak allesoverheersend maar toch moeten er ook al snel allerlei praktische zaken geregeld worden, bijvoorbeeld om te voorkomen dat er onnodig kosten gemaakt worden. Zo heeft de overledene doorgaans diverse lopende contracten en abonnementen. Denk daarbij aan zaken als een bankrekening, telefoonabonnement, internetabonnement, verzekeringen, vakbondslidmaatschap en een huurcontract. Ook was je dierbare mogelijk lid van een of meerdere verenigingen of donateur van goede doelen. Daarnaast moet je bedenken dat bijvoorbeeld accounts op social media gewoon blijven bestaan, terwijl je hier misschien liever niet meer mee geconfronteerd wilt worden.

Closure: service voor opzeggen en beëindigen

Het opzeggen en beëindigen van abonnementen, contracten en gebruikersaccounts kan een hele klus zijn als je dit allemaal één voor één moet doen. Het vereist doorgaans dat je diep in de administratie van je overleden dierbare duikt om uit te zoeken wat voor soort contracten er allemaal lopen. Daarbij is de wijze van opzeggen niet overal hetzelfde. De ene instantie moet je bellen en de ander moet je weer mailen. Soms kan worden volstaan met de mededeling dat de betreffende persoon is overleden en soms is het nodig hiervan bewijs op te sturen in de vorm van een overlijdensakte. Dit is naast tijdrovend ook erg confronterend omdat je steeds weer opnieuw moet aangeven dat je dierbare is overleden.

Closure is een bedrijf dat een oplossing biedt voor het apart moeten opzeggen van genoemde zaken. Wanneer je gebruik maakt van de diensten van Closure dan kun je in één module waarin een groot aantal instanties en diensten genoemd worden aangeven wat je hiermee wilt doen. Zo kan het zijn dat je de ene dienst, abonnement of lidmaatschap wilt opzeggen terwijl je de ander alleen wilt overzetten op een andere naam. Ook kun je aangeven per wanneer je iets wilt opzeggen. Sommige dingen wil je per direct beëindigen maar bijvoorbeeld een bankrekening kun je nog wat langer aanhouden voor het betalen van nagekomen rekeningen.

Wat kan Closure voor je laten beëindigen of overzetten?

Closure bied je de mogelijkheid om een groot aantal uiteenlopende diensten, contracten, abonnementen en lidmaatschappen op te zeggen. Dit gaat om zaken in de volgende categorieën:
  • TV, internet en telefonie
  • Energie
  • Financiële instellingen
  • Verzekeraars
  • Omroepen, kranten en tijdschriften
  • Vervoer
  • Loterijen en kansspelen
  • Opleidingen
  • Sport en hobbies
  • Politieke partijen
  • Vakbonden
  • Social media
  • Online services

Kijk je bijvoorbeeld naar de categorie TV, internet en telefonie dat tref je hier een overzicht van alle providers waarvan Closure het contract voor je kunt opzeggen. Heeft je overleden dierbare bijvoorbeeld televisie van Ziggo, internet van KPN en een mobiele telefoonabonnement bij Vodafone, dan klik je alle drie deze providers aan en kies je of je het contract wilt beëindigen of wilt overzetten. Op deze manier kun je alle categorieën langslopen. Dit vergroot de kans dat je niets vergeet. Naast bovengenoemde categorieën is er ook nog een categorie met overige zaken. Daar tref je vooral veel winkels. Deze sturen doorgaans diverse mailings of reclamemateriaal en ook dit kun je laten stoppen door het overlijden van je dierbare daar kenbaar te maken.

Makkelijker dan zelf opzeggen

Als je zelf aan de slag gaat met het opzeggen of wijzigen van contracten dan zul je vaak al snel obstakels tegenkomen. Zo vragen instanties vaak aanvullende gegevens op en voor veel online diensten heb je een wachtwoord nodig. Dit is allemaal geen probleem wanneer je gebruik maakt van Closure. Nadat je hebt aangegeven wat je allemaal wilt opzeggen of wijzigen krijg je wekelijks een mail met een overzicht van de status van alle opzeggingen en wijzigingen. Ook kun je dit overzicht zien in je Closure-account.

Kosten en benodigdheden

Om gebruik te maken van de diensten van Closure heb je enkel de persoonsgegevens van je overleden dierbare en een akte van overlijden nodig. Deze krijg je meestal van de uitvaartondernemer en anders kun je deze opvragen bij de gemeente. Het is niet nodig om accountnamen, klantnummers of wachtwoorden door te geven. Voor de diensten van Closure betaal je eenmalig een bedrag van € 99 (2020), ongeacht hoeveel opzeggingen of contractovernames er moeten worden geregeld.
© 2020 - 2024 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wet Van Dam verbiedt stilzwijgende verlenging abonnementenWet Van Dam verbiedt stilzwijgende verlenging abonnementenVanaf 1 december 2011 geldt de Wet Van Dam, deze wet verbiedt grotendeels de stilzwijgende verlenging van abonnementen.…
Mensenlinq, overlijdensberichten en meerBij Mensenlinq kunt u zoeken naar overlijdensberichten die gestaan hebben in vele kranten en/of bladen. Bij deze overlij…
Dingen die je moet regelen na een overlijden: checklistDingen die je moet regelen na een overlijden: checklistWanneer een familielid of een andere dierbare overlijdt en jij bent de aangewezen persoon om diverse zaken omtrent het o…
Beëindiging van een verzekeringVerzekeringen zijn contracten die u sluit met een verzekeraar. Een contract heeft een looptijd waarmee u rekening moet h…

Vergoedingenstaat: wat is het en welke informatie bevat het?Vergoedingenstaat: wat is het en welke informatie bevat het?Heb je een betaalrekening dan ontvang je van je bank jaarlijks een vergoedingenstaat. Dit is een overzicht met alle kost…
Gratis bij het BKR geregistreerde gegevens inzienGratis bij het BKR geregistreerde gegevens inzienSinds mei 2018 kun je gratis inzage in de van jou bij het BKR geregistreerde gegevens opvragen. Het Bureau Krediet Regis…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Shixart1985, Flickr (CC BY-2.0)
  • www.closure.nl
  • https://www.nibud.nl/consumenten/nibud-abonnementen-blinde-vlek-voor-huishoudens/
Dessal (1.118 artikelen)
Laatste update: 13-07-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.