Vergoedingenstaat: wat is het en welke informatie bevat het?

Vergoedingenstaat: wat is het en welke informatie bevat het? Heb je een betaalrekening dan ontvang je van je bank jaarlijks een vergoedingenstaat. Dit is een overzicht met alle kosten die in rekening zijn gebracht in verband met je betaalrekening. Dit gaat om betaalde rente maar bijvoorbeeld ook kosten voor onder meer het aanhouden van een rekening, het storten van contant geld, het opnemen van geld in het buitenland en extra betaalpassen of creditcards. De vergoedingenstaat wordt alleen opgemaakt voor particuliere betaalrekeningen en niet voor spaarrekeningen.

Vergoedingenstaat voor betaalrekening

Wat is een vergoedingenstaat?

Heb je van je bank een vergoedingenstaat ontvangen maar heb je geen idee wat dit is? Een vergoedingenstaat is een totaaloverzicht met daarop alle kosten die je hebt gemaakt voor je betaalrekening. Banken zijn verplicht hun klanten met een betaalrekening jaarlijks zo'n vergoedingenstaat te sturen als gevolg van de in november 2018 in werking getreden Europese richtlijn PAD (Payment Account Directive). Deze verplichting geldt ook wanneer er helemaal geen kosten gemaakt zijn in een jaar, zoals bijvoorbeeld het geval kan zijn bij een studentenrekening zonder maandelijkse kosten. Het document wordt altijd alleen naar de hoofdrekeninghouder gestuurd en niet ook naar eventuele mede-rekeninghouders. Het belangrijkste doel van de introductie van de vergoedingenstaat is het bevorderen van de transparantie over de kosten van betaalrekeningen.

Het format voor de vergoedingenstaat is door de Europese Bankenautoriteit (EBA) ontwikkeld en door de Europese Commissie geaccordeerd. Alle Nederlandse banken gebruiken voor de vergoedingenstaat zodoende dezelfde opmaak. Op die manier kun je als klant de overzichten naast elkaar leggen en eenvoudig met elkaar vergelijken. Je ontvangt alleen een vergoedingenstaat voor particuliere rekeningen en niet voor zakelijke rekeningen.

Niet hetzelfde als een Financieel Jaaroverzicht
Een vergoedingenstaat is niet hetzelfde als het Financieel Jaaroverzicht. Het Financieel Jaaroverzicht is het document dat je nodig hebt voor je belastingaangifte. Dit vermeldt onder meer je banksaldi, beleggingen, leningen en hypotheken.

Welke informatie vind je op de vergoedingenstaat?

De regels voor het opstellen van de vergoedingenstaat zijn erg streng. Zo heeft de Europese Commissie onder meer bepaald in wat voor formaat en met welk lettertype het document opgemaakt moet worden. Dit om de uniformiteit van de documenten te garanderen. Het moet vervolgens het volgende bevatten:
  • Naam en contactgegevens van de rekeningaanbieder
  • Naam en contactgegevens van de betaalrekeninghouder
  • Naam en identificatie van de rekening
  • Kalenderperiode
  • Datum
  • Samenvatting van vergoedingen en rente
  • Gedetailleerde staat van voor de rekening betaalde vergoedingen
  • Details van over de rekening betaalde rente
  • Details van over de rekening ontvangen rente

Overzicht van kosten en baten

De informatie die voor de rekeninghouder het meest interessant is staat onder de kop Samenvatting van vergoedingen en rente. Hier worden de kosten en baten van de rekening in drie categorieën uitgesplitst:
  • Totaal betaalde vergoedingen (totale vergoedingen voor dienstenpakketten en totale betaalde vergoedingen)
  • Totaal betaalde rente
  • Totaal ontvangen rente*

* Het gaat hierbij dus uitsluitend om de rente op de betaalrekening en niet van eventuele spaarrekeningen. Op de meeste betaalrekeningen wordt anno 2020 geen rente meer uitgekeerd.

Zijn er kosten gemaakt dan worden deze verder verduidelijkt in de Gedetailleerde staat van voor de rekening betaalde vergoedingen. Je treft hier een overzicht van indien van toepassing de kosten voor het aanhouden van de rekening, kosten voor uitgaande overboekingen, kosten voor het opnemen en storten van contant geld, kosten voor het toesturen van papieren rekeningoverzichten en de kosten van een eventuele creditcard en extra betaalpassen.

Hoe kom ik aan een vergoedingenstaat?

Heb je een betaalrekening bij een Nederlandse bank dan is deze zoals gezegd verplicht je één maal per jaar een vergoedingenstaat te sturen. Heb je een rekening met internetbankieren dan kun je inloggen in de klantomgeving om de vergoedingenstaat te bekijken. Je bank is verplicht je een melding te sturen wanneer het document voor dit kalenderjaar beschikbaar is. Heb je een rekening zonder internetbankieren dan wordt de vergoedingenstaat per post verzonden.
Gerelateerde artikelen
Rentevergoeding op de betaalrekeningRentevergoeding op de betaalrekeningRente op een betaalrekening ontvangen kan wel degelijk. Bij de meeste banken krijgt u op uw betaalrekening geen rentever…
Betaalrekening: hoe kan je de kosten ervan laag houden?Betaalrekening: hoe kan je de kosten ervan laag houden?Voor het veilig bewaren van je geld vragen de meeste banken een prijs, en dit in de vorm van jaarlijkse of maandelijkse…
Hoge spaarrente Friesland Bank op betaalrekeningHoge spaarrente Friesland Bank op betaalrekeningDe spaarrekening die tegelijkertijd ook een betaalrekening is bestaat voor bestaande klanten van de Friesland Bank. Op d…

Energiekosten per huishoudgrootte en type woningEnergiekosten per huishoudgrootte en type woningDe hoeveelheid energie die we in een woning verbruiken is onder andere afhankelijk van de grootte van een woning en de g…
Gratis bij het BKR geregistreerde gegevens inzienGratis bij het BKR geregistreerde gegevens inzienSinds mei 2018 kun je gratis inzage in de van jou bij het BKR geregistreerde gegevens opvragen. Het Bureau Krediet Regis…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Goumbik, Pixabay
  • https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32018R0033&from=EN
  • https://www.ing.nl/particulier/betalen/tarieven/vergoedingenstaat/index.html##veelgestelde-vragen
  • https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/tarieven/vergoedingenstaat.html

Reageer op het artikel "Vergoedingenstaat: wat is het en welke informatie bevat het?"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 22-04-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!