InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Afkortingen op loonstrookje nader verklaard

Afkortingen op loonstrookje nader verklaard

Afkortingen op loonstrookje nader verklaard Het lezen van je loonstrookje is niet altijd makkelijk. Er komen vaak veel afkortingen op voor die je soms niet direct kunt herleiden naar hun betekenis en een legenda is meestal afwezig waardoor veel mensen het internet afspeuren naar de betekenis van bijvoorbeeld Zvw, ZW-A of svw. En wat betekent bijvoorbeeld de 'kleur' wit op je loonstrook, hoe zit het met de arbeidskorting en waar vind je de reiskosten terug. Je vindt hier een overzicht van de betekenis van al deze termen.

Afkortingen loonstrookje

De meeste voorkomende afkortingen op de loonstrook

De volgende afkortingen zijn vaak terug te vinden en zijn niet voor iedereen duidelijk te herleiden naar een bekend begrip:
  • Hk - Heffingskorting. Dit wordt meestal gevolgd door een 'ja'of 'nee', dan wel het cijfer 0, 1 of 2 om aan te geven of de loonheffingskorting al dan niet wordt toegepast op jouw loon.
  • Kl - Kleur. Meestal zul je hier lezen dat de kleur wit is. Dit betekent dat de opgave betrekking heeft op tegenwoordige dienstbetrekkingen.
  • BT% - Percentage Bijzonder Tarief. Dit is van toepassing op eenmalige uitkeringen zoals je vakantiegeld in mei of juni.
  • WAO - Wet Arbeidsongeschikheid. Dit wordt meestal gevolgd door een 'ja' of 'nee' om aan te geven of jij hieronder valt.
  • WGA - Werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten. Voor wie terug komt van ziekteverlof.
  • ZW-A - Ziektewet. Dit wordt meestal gevolgd door een 'ja' of 'nee' om aan te geven of je hieronder valt.
  • ZVW - Zorgverzekeringswet. Dit wordt meestal gevolgd door een 'ja' of 'nee' om aan te geven of jij hieronder valt. Ook wel ZW voor Ziektewetverzekering.
  • ZFW - Idem.
  • SVW - Sociale verzekeringswet.
  • Wk - Weeknummer. Gebruikt om aan duiden op welke week het loon betrekking heeft.
  • Zww wn - Werknemersbijdrage zorgverzekeringswet. Hier wordt de hoogte vermeld van het bedrag dat je werknemer hieraan betaalt.
  • Onb. verg. - Onbelaste vergoedingen. Vergoedingen die je krijgt uitbetaald waarover geen belasting afgedragen hoeft te worden.
  • Onb. inh. - Onbelaste inhouden. Inhoudingen waarover geen belasting afgedragen hoeft te worden.
  • TvT - TijdVoorWerk.
  • EH - Eindheffing.

Cumulatieven

Onder het kopje cumulatieven wordt een optelling gemaakt van het aantal zaken. Meestal gaat dit om het totaal aantal gewerkte dagen, het sociaal loon (soc. loon), het fiscaal loon (fisc. loon), de verrekende arbeidskorting (verr. arb.), pensioen (pens), inhoudingen sociale verzekeringswet (SVW-inh) en de loonheffing. Deze gegevens heb je aan het einde van het jaar nodig voor je belastingaangifte.

Vakantiegeld en urenreserveringen

Op je loonstrookje staat meestal ook vermeld hoeveel vakantiegeld en urenreserveringen je al hebt opgespaard tot aan dat moment. Urenreserveringen worden vaak gebruikt bij uitzendbureaus en detacheringscontracten zodat je wanneer je vrij wilt nemen, je je uit dit potje kunt laten betalen omdat je geen contract hebt waarin een aantal vrije dagen is opgenomen. Ook kun je je hieruit vaak uit laten betalen wanneer je ziek bent geweest. Urenreserveringen worden op het loonstrookje niet in geld uitgedrukt maar in uren. Wil je weten hoeveel het is wanneer je het volledig zou laten uitbetalen dan moet je dit aantal dus vermenigvuldigen met je uurloon. Let er wel op dat je 33% belasting moet betalen over dit bedrag wanneer je het laat uitkeren, ook al val je normaal in een lager tarief.

Je vakantiegeld wordt wel uitgedrukt in euro's (). Dit bedrag wordt normaal in de maand mei of juni uitbetaald. Werk je via een detacheringsbureau dan kun je het vaak ook al tussentijds uit laten betalen. Ook hierover moet je 33% belasting betalen ongeacht het feit dat je wellicht normaal in een lager tarief valt.
Gerelateerde artikelen
Het digitale loonstrookjeHet digitale loonstrookjeEen werkgever moet zijn medewerkers natuurlijk betalen voor het werk dat ze verrichten en daar hoort uiteraard een loons…
Belasting over vakantiegeld: hoeveel is het?Belasting over vakantiegeld: hoeveel is het?In mei wordt het vakantiegeld weer gestort. Het opgebouwde bedrag aan vakantiegeld staat vermeld op je loonstrookje, maa…
Wat betekenen de afkortingen in de sociale zekerheidAfkortingen worden gebruikt om te voorkomen dat lange namen of wetten uitgesproken of uitgeschreven moeten worden. Toch…
Wat betekenen de afkortingen in huizenadvertenties?In huizenadvertenties wordt vaak gebruik gemaakt van afkortingen. De betekenis van de meeste afkortingen zijn eenvoudig…
Afkortingen in hotelwezenAl eens een hotelkamer geboekt? Dan is het u vast opgevallen dat in de reserveringen afkortingen voorkomen. XP of SM, EP…
Bronnen en referenties
  • http://www.degraaf.nl/downloadcenter/degraafloonstrookje.pdf

Reageer op het artikel "Afkortingen op loonstrookje nader verklaard"

Reacties

Martijn, 28-06-2019 12:56 #2
Graag wil ik weten wat de afkorting Arbeidsmarktbeleid cor. br. sr-s betekent.
Groet Martijn

W. Vugts, 13-01-2017 16:10 #1
Heb gehoord dat er mogelijkheden zijn betaalde VUT-premies terug te vorderen? Klopt dit en hoe kan ik daar achter aan gaan!?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Reacties: 2
Schrijf mee!